FIT.nl

Voer jij een cooling-down uit?

Vind jij het fijn om een cooling-down te doen na je training?

Heb je het idee dat dit zin heeft?

Een recent overzichtsartikel geeft meer duidelijkheid over het nut hiervan.

Ik rek/strek wel altijd en hoewel ik weet dat de meningen en onderzoeken daarover van mening verschillen, heb ik het idee dat het voor mij iig prettig werkt!

Ik heb 't idee dat alles na mijn training een tikkie strak staat (al helemaal na kickboksen), dus dan vind ik het fijn om alles even te stretchen. Of het bij mij echt werkt tegen spierpijn weet ik niet, maar ik vind het in elk geval een fijnere afsluiting van een training dan prompt naar de kleedkamer verkassen.

Overigens zijn de studies (in het overzichtsartikel) wel uitgevoerd met heeeeel heel kleine samples, dus de verschillen die ze daar hebben gevonden lijken wat toevallig te zijn. Zou mooi zijn als ze eens een grote studie met krachttrainers opzetten :+1:

Ik voer eigenlijk nooit een cooling-down uit omdat ik niet echt het idee heb dat het nut heeft en ik op het moment eigenlijk ook geen spierpijn meer heb… Na sommige groepslessen stretchen we wel wat en opzich voelt dat ook wel prettig en wel fijn voor het weer omschakelen.
Ik wil toch de cardio na een krachttraining op gaan pakken wat misschien ook alweer anders zal voelen.
Zou inderdaad interessant zijn als hier eens een groter onderzoek naar zou komen.

Alleen naar huis fietsen als ik heb gefitnesst :slight_smile:

Zelfde als Erik haha, al merk ik wel dat ik echt weer moet gaan stretchen. Dat hoeft niet per se als cooling down, maar dat is wel gunstig omdat ik dan nog warm ben. Maar die discipline mist nogal het laatste jaar… :woman_shrugging: