FIT.nl

Voedselkeuzelogo’s: welke zijn er en werken ze?

Gezonde keuzes maken in de supermarkt blijft lastig. Niet alleen vanwege alle tegenstrijdige berichten over wat nu wel of niet gezond is, maar ook door misleidende claims op verpakkingen zelf. Er bestaat veel discussie over wat aan misleidende verpakkingen te doen is. Zo vind je tegenwoordig verschillende voedselkeuzelogo’s op verpakkingen die zouden moeten aangeven hoe gezond een product is. Denk bijvoorbeeld aan het ‘Ik kies bewust’-logo. Maar hoe nuttig zijn deze logo’s eigenlijk?

@Neekesmit1992 schreef er een nieuw artikel over en is benieuwd naar jullie mening.

Waar letten jullie op bij het maken van een voedingskeuze? En wat helpt voor jou om een gezondere keuze te maken? Vind je een logo nuttig, of let je er amper op? Laat het ons weten in een reactie.

Ja interessant artikel, leuk om te lezen hoe andere landen het doen.
Zelf kijk ik nooit naar logo’s. Als ik voor mij onbekende producten koop, kijk ik altijd naar de tabel met voedingswaarden, maar ook naar de ingrediëntenlijst (bijv als ik zoek naar crackers, kijk ik hoeveel procent volkoren granen er in zitten, en of er geen suiker is toegevoegd). Werkt voor mij goed, maar ik ben dan ook al jaren met voeding bezig en zie om mee heen toch nog gebrek aan kennis, dus voor de maatschappij zou een duidelijk logo best fijn kunnen zijn denk ik!

Ik vroeg mij al af waar die vinkjes voor waren, hehe.

De algemene kennis van consumenten mag inderdaad wel wat aangescherpt worden zoals @Theodoortje zei. En t is lastig, want het gaat natuurlijk altijd om de hoeveelheid van wat je neemt. Een beetje (pure) chocola is erg gezond, een hele reep … :thinking: past niet in mijn schema.
Er schijnt nogal wat commotie te zijn over de stoplichten, vanwege de invloed vanuit de voedselindustrie.

Zelf let ik alleen op de logo’s van bijv. fairtrade en beter leven op dierlijke producten. Wat ik wel erg handig vind is dat er voorop een product een korte samenvatting staat over de voedingswaarden.

Interessant artikel ook.
En ja, het feit dat er een heleboel logo’s zijn, heb ik ook vaak van begrepen dat het voor verwarring zorgt. Je hebt oa keurmerken voor de dieren, en duurzame vis enzo, consumenten raken het spoor bijster!