FIT.nl

Vervanging van het tussendoortje noten/pinda's


#1

Mijn vetpercentage wordt minder en zit momenteel op 26%, mijn spiermassa is verhoogt naar 42%, het enige probleem is dat mijn gewicht blijft toenemen. Een tip was om minder te eten. In het voedingsschema dat ik gekregen heb worden diverse tussendoortjes beschreven, waaronder noten/ pindakaas. Ik heb een pinda- en notenallergie, maar wil graag een keer iets anders eten dan rijstwafels met kip en augurk of fruit/rauwkost. Weet iemand een goede vervanger voor pinda’s/noten?


#2

Yes, je kunt deze gewoon vervangen voor een broodje kaas of een tosti.

Dat is ook een redelijk eiwitrijke bron. Let wel op de hoeveelheid die je ervan eet, zodat je calorie-inname vergelijkbaar uitkomt.


#3

Goede vraag. Pindakaas bevat best wat eiwitten. Magere kaas is idd een goed alternatief. Kies wel het liefst voor kaas met minder zout, zoals Huttenkäse


#4

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd waarom je het een probleem vindt dat je gewicht toeneemt. Als je vetpercentage afneemt en spiermassa toeneemt, lijkt dat me juist heel positief? :slight_smile:

Wat betreft tussendoortjes: als je iets wil dat qua voedingswaarden vergelijkbaar is, zoek dan iets met vooral vetten en eiwitten. Dus ik zou denken aan rijstwafels of groenten met hummus, gerookte zalm, ei, of avocado met kaas/kip.


#5

Hi Kim!

Ik ben ook blij dat mijn vetpercentage afneemt en mijn spiermassa toeneemt, maar ik woog altijd 54 kg waarbij ik meer moest eten en nu weeg ik 60 kg. Het zit denk ik gewoon tussen mijn oren.

Bedankt voor de tussendoortjes tip!


#6

Begrijpelijk, die weegschaal blijft ook een ding :wink:. Maar ik zou zeggen: als je blij bent met wat je in de spiegel zit en je vet-/spiermassa verhouding op deze manier blijft veranderen, dan kan je die weegschaal best loslaten. Maar ik snap 'm: ik weeg nu ook meer dan voorheen en heb ook wel even een knop om moeten zetten voor ik dat prima vond… Voordeel van een hoger gewicht is bovendien wel dat je meer kan eten, haha ;-).

Succes! :+1:


#7

Haha ik kan mij wel vinden in dat iets meer kunnen eten! :rofl:


#8

Goed bezig! Spieren zijn veel denser dan vet, dus in hetzelfde volume zit nu meer gewicht. Mooi plaatje, beide zijn 2.5 kg maar volume van vet is fors meer:

Hoe doe je de meting? Met een weegschaal of een calipher?


#9

Wat een mooie, maar ook wel confronterende afbeelding! In de sportschool doen we de meting met een weegschaal.


#10

Die weegschalen meten stroom weerstand maar zijn niet de meest betrouwbare manieren van wegen. Meest betrouwbare wat je thuis kan doen is met een beet instrumentje als dit:

Link


#11

Yes, zie hier voor meer informatie: https://www.fit.nl/afvallen/vetpercentage :slight_smile:


#12

Zeer bekend, misschien zelfs wel cliché, maar het blijft een gouden trio: de combinatie van tomaat, basilicum en mozzarella. Als tussendoortje neem je een paar cherrytomaatjes, een paar mini-bolletjes mozzarella en een paar blaadjes verse basilicum. Rijg ze aan een cocktailprikker en het ziet er nog gezellig uit ook :wink:

Tip is om aantal van deze tussendoortjes te maken. Stop dit in een bak en leg het in de koelkast.
Nu heb je voor de hele week een lekker tussendoortje.


#13

Ik heb nog een lekker tussendoortje FROZEN YOGHURT BROKKEN
Leg een stuk bakpapier in een ovenschaal. Giet de Griekse yoghurt in de schaal. Verdeel jouw favoriete toppings over de yoghurt. Denk aan fruit, chocolade, enzovoorts.
Zet de ovenschaal voor ongeveer 2 a 3 uur in de vriezer.


#14

je kan ook nog gebruik maken van Koolhydraat-arm brood. Daar maak ik vaak mijn tosti van. Je kan ook de kaas vervangen door mozzarella. Cu6