FIT.nl

Verschil in apparaten

Hey allemaal,

Even een vraag:
Toen ik nog in de sportschool trainde kon ik bijv. bij de latt pull down of bij de tricep pushdown veel meer gewicht pakken in mijn sets dan dat ik thuis kan. Ik heb nu zelf ook een latt pull aangeschaft en ik zie dat er 2 katrollen inzitten.

Als ik bij kijk naar de tricep pushdown: in de sportschool kon ik met 42kg mijn oefening uitvoeren, thuis is dat nog maar de helft. Is er een reden voor dat dit kan? heeft het met marketing te maken of train je met het werkelijke gewicht wat op het apparaat staat aangegeven?

Lastig om te zeggen, maar ik vermoed dat de weerstand gewoon anders is.

Er zit een groot verschil in soorten machines en de daarbij horende verschillen in gewichten, strenght curve, gevoel etc. Zo heb je bijvoorbeeld de grote van de katrollen, maar ook de hoeveelheid van de Katrollen. Zo zijn er bijv ook machines die gebruik maken van 1 katrol en dan de pin kan omzetten naar 2 katrollen en zo het gewicht verdubbelt. Kortom wat je zegt kan kloppen en ik zou dan eventueel ook even kijken / uitzoeken wat het verschil in beide machines is. Meestal staat het ook wel aangeven zoals bij 1:2 (45 is 45 kilo) of 2:1 (45 kilo is 90 kilo) verhouding.

2 likes

@BJansma Mooi toegelicht :slight_smile:

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord @BJansma :grin::+1: