FIT.nl

Verrekking bilspier tijdens sprint?

Hallo,
Mijn naam is Eric en ik neem sinds eind september regelmatig (3 x per week) deel aan bootcamps.
Niettegenstaande mijn leeftijd (54 jaar) heb ik sindsdien enorme vooruitgang geboekt.
Ik ben ook al heel wat overtollig vet kwijt geraakt.
Nu heb ik al twee maal tijdens een sprint mijn rechter bilspieren verrokken.
Een aantal weken geleden de bovenbeenspieren (voorkant) en eergisteren de hamstrings.
Ik was telkens al over halfweg het training dus weldegelijk goed opgewarmd.
We hadden ook al enige meters gelopen voordien.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit vermeiden?

HI @eric.roels

Goede vraag!

Drie dingen:

Het belangrijkste, zoek een goede balans tussen belasting en belastbaarheid. Waarschijnlijk bouw je te snel de belasting op. Dit is 90% van de keren.

Tweede: je spieren versterken die achterlopen. Dit kan door krachttraining. Misschien is er een disbalans in je houding/fysiek. Hier heb je een ervaren PT, sportfysio of sportarts voor nodig.

Derde: de lengte van je spieren vergroten door te rekken zodat je meer aankunt qua vreemde bewegingen of overstrekkingen.

Hoi Eric,

Inderdaad wat Jeroen aangeeft. Ik heb zelf ook eens mijn hamstrings verrekt tijdens een versnelling met hardlopen. Ik was ook al goed opgewarmd.

NA een aantal weken rustig aan doen ging het beter. Als dit bij jou niet het geval is of als je daar vaker last van hebt, kan het ook een te grote disbalans zijn.

Goed punt! Opwarming was ik vergeten te melden. Wetenschap is er nog niet uit dat een warming-up de blessurekans verkleint, maar mijn gevoel zegt van wel. :smiley: