FIT.nl

Trainingvolume bepalen


#1

Hallo,
Na het lezen van het artikel “welk trainingsvolume past bij mij?”
Zit ik nog met een vraag. Bij het opstellen van mijn nieuwe trainingsschema heb ik het moeilijk om mijn volume per spiergroep te bepalen. Dit omdat ik veel compound oefening hanteer. Ik geef jullie een voorbeeld de bench press is een oefening voor de borst maar ook de schouders en tricep worden hier getraind kan ik deze sets rekenen als een voorwaardige set voor de tricep en schouder? Het zelfde heb ik met de shoulder press hier worden vooral de schouders aangesproken, maar de tricep en borst worden ook licht gebruikt…
Kan ik hiervoor een volwaarde set rekenen en het aftrekken van mijn trainingsvolume per week?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. Bedankt


#2

Heel goede vraag en leuke vraag. Zat al te wachten tot iemand die zou gaan stellen! :slight_smile:

De ‘bedenker’ van dit principe (Mike Israetel) geeft in zijn artikel en video’s aan dat hij 0,5 per oefening telt van de secundaire spiergroep. Hij doet dat een beetje op gevoel.

Hij is dus een topcoach en professor en dit vakgebied geeft zelfs aan in zijn artikel dat hij voornamelijk kijkt naar de primaire spiergroep en zelf een beetje lui is om zijn secundaire spiergroepen consistent mee te tellen. Wel eerlijk en ook realistisch denk ik.

Maar als je het echt goed wilt doen, zou dus 0,5 aanhouden bij de benchpress voor schouders en triceps.

Bij een schoulder press zou ik bijvoorbeeld 0,25 aanhouden voor de triceps, maar dit is puur subjectief/op mijn gevoel.

Verder zou ik vooral kijken of je sterker wordt, dan weet je of je juist te weinig of te veel volume draait voor je secundaire spiergroepen als biceps, triceps en bijvoorbeeld billen.

Kun je wat met dit antwoord? Het is namelijk een beetje zoeken naar ‘wat voor jou werkt’.


#3

Hallo Jeroen,
Dit is precies wat ik zocht, bedankt voor je zeer duidelijke antwoord. Hier kan ik zeker mee aan de slag :smile:
Ps. Echt een super artikel!!
Dit is precies wat ik zocht, bedankt voor


[Artikel] Welk trainingsvolume past bij mij?
#4

Dit artikel is ook een interessante aanvulling: https://www.strongerbyscience.com/extreme-volume-study/