FIT.nl

Training Oudere sporter

Beste coaches.

Ik heb al veel gebruik gemaakt van de tips en schema’s van de site en jullie boeken. Maar ik ben al wat ouder (56) en merk dat ik meer last van kleine blessures begin te krijgen en dat ook de resultaten niet meer zijn zoals ik zou willen. Als ik begin met een nieuw schema gaat het een paar weken goed maar daarna stilstand. Ik train nu 2 a 3 keer per week full body met bijna alleen compound oefeningen en loop 2 x per week 5 km hard. Hebben jullie tips voor de wat oudere (kracht) sporter?

1 like

Hoe kom je aan die blessures? Onstaan die door een verkeerde beweging oid?
Wat voor blessures bedoel je dan?

Eet je voldoende, en eet je voldoende eiwitten?
Zit je in een positieve of negatieve energie balans?

Is je slaap goed?

Hoe komt het voor jou gevoel dat je zo snel vast loopt.
Heb je een schema waarbij je bijv met 70pro van je 1RM begint met bijv 8reps en probeer je tot 13 reps op te bouwen voor je het gewicht verhoogt?
Hoe ziet je schema eruit?

Wat is je doel? Meer kracht opbouwen of wat meer massa? Of een combi van beide.

Blessures zijn meer pijntjes die belemmeren zoals bijvoorbeeld nu weer in mn schouder. Ik denk wat overbelasting.
Ik eet wel goed maar nu je het zegt misschien te weinig eiwit.
Ik voel me verder prima, gezond en slaap goed.
Dag 1 en 3 4 sets van 8 reps en dag 2 4 sets van 10 reps. Borst rug 2 oefeningen. Schouders biceps triceps benen 1 oefening.
Mijn doel was neestal meer spiermassa maar is nu eigenlijk strakker worden. Lekker in vorm zijn.
Ik train trouwens al zo’n 35 jaar.

2 likes

Misschien iets rustiger aan doen om uit eindelijk meer progressie te boeken. Even je schouders goed los maken en opwarmen vind ik zelf wel belangrijk. Even stretchen met elastiek en even wat opwarm sets met 25pro van je werk gewicht kan ik je aanraden.
Zelf heb ik ook wel eens last van schouder klachten. Vaak kan ik dan op 2 vingers na tellen dat mijn volume te hoog was of dat ik niet goed opgewarmt heb.

Zelf train ik schouders op dezelfde dag als borst en tricep.
Mocht ik maandag borst en tricep doen en dinsdag schouders en bicep vind ik dat ik teveel doe voor mijn schouders binnen een te korte tijd. Met de bankdruk pak ik namelijk al flink de voorkant schouder mee. Ik zou wel maandag borst kunnen doen bijv dus voorkant schouders en dinsdag zei kant schouders dat is nog wel te doen voor mij.

Kort gezegd maandag voorkant schouders en dinsdag voorkant zeikant en achterkant is voor mij echt te snel op elkaar. Maar ieder lichaam is anders!

Je aanhechtings punt van je bicep begint trouwens bij je schouder zo ver als mij geleerd is. Dus je kan ook schouder klachten krijgen bij bicep oefeningen.

Ps ik train full body dus ik split niet.
Bovenstaande is maar als voorbeeld!

Dan zal de vorm vast wel goed zijn. Blijft altijd belangrijk, vorm boven functie.

Eerder klachten van de schouder gehad? Problemen met hoog boven het hoofd of meer aan de voorzijde van de schouder? Military press kan bijvoorbeeld AC klachten wel wat toe laten nemen. Voorkom dumbell flyes etc als schouder killers. Belang van goede scapulaire retractie bij benchen.

Moet je per-se een schema volgen? Compound gebasseerd leent zich ook goed voor eigen registratie

Klachten bij bankdrukken. Het is ook maar een voorbeeld van dat ik minder snel herstel en eerder pijntjes heb. De leeftijd denk ik😂.
Trainen zonder echt schema is misschien niet zo verkeerd. Kijken wat je kan op een dag.
Wat denk je dat beter is. Korte series of juist langere series?

De herstel capaciteit zal zeker met de jaren minder worden, dat vermoed ik ook wel!

Klachten bij bankdrukken is toch vaak een verkeerde houding/vorm/uitvoering. Of gewoon te veel volume voor de schouders in het schema?

Waarom wel of niet trainen met een vast schema?
Wat vind je jezelf het fijnst, korte of langere sessies?

Jasper gaf aan dat trainen zonder schema ook kan.
Ik vind korte series fijner maar na verloop van tijd is het effect weg en merk ik dat een tijdje wat langere series een boost geeft. Zou afwisselen in een week kunnen? Dus 1 dag van 6 reps, dag van 8 en dag met lange series ban ongeveer 16 reps.

Trouwens tof dat je reageert en doorvraagt

Dat is juist heel goed voor spiergroei! Dat heet het dup principe.

Dat klopt zeker wat @Jasper zegt, maar het is belangrijk te kijken naar wat je fijn vind en vol houd.

Graag gedaan. Als we elkaar allemaal helpen worden we allemaal weer een stukje slimmer!

Wat merk je dan?

Wat pijn voor in mijn schouder.

Mijn vraag over trainen op wat oudere leeftijd kwam voort uit het feit dat er niet zoveel informatie over te vinden is.

Ondanks niet helemaal aansluiten bij doelgroep legt deze video de schouderbescherming door je schouderblad omlaag te trekken goed uit. Beste preventie voor schouderpijn. Is of AC gewricht of SSP impingement.

1 like

Hoi ik ben 51 en train ook 3x per week full body en ook alleen maar compound.
Wel gebruik ik creatine erbij dat helpt heel goed en wordt er sterk van.
Rennen doe ik nog niet omdat het nu te warm is hiet waar ik woon op Bonaire.
Ik vindt het heerlijk…3x per week vol gas! Niet lullen maar poetsen, mijn work out duurt 2uur…
Gr Steve

Goed filmpje. Bedankt

Wow dat is een lange workout. Kun je me vertellen wat je doet en hoeveel sets en reps?

Beste

Ik zit in dezelfde fase … en persoonlijk heb ik veel gehad aan volgend artikel op deze website https://www.fit.nl/blessures/belasting-belastbaarheid.
Misschien jij ook :wink:
In elk geval vind ik lovenswaardig dat jij er nog vol wil voor gaan!
Een voorbeeld voor vele anderen.
Veel succes!

1 like