FIT.nl

Trainen op RPE waarschijnlijk effectiever dan op 1RM

Nieuw onderzoek laat zien dat het trainen aan de hand van je RPE leidt tot betere resultaten dan het trainen op vaststaande percentages van je maximale kracht. Meer hierover lees je in dit artikel:

1 like

Op het moment gebruik ik de volgende cyclus om gewicht/kracht te verhogen:

Week 1: 5x5 met nieuwe gewicht of 3x10 met een wat lager gewicht
Week 2: 3x6 of 4x6 met nieuwe gewicht
Week 3: 3x7 met nieuwe gewicht
Week 4: 3x8 met nieuwe gewicht

Vervolgens 2.5kg erbij in geval van dip en squat of 1.25kg bij squat en de cyclus herhalen. Op het moment werkt dit voor mij erg goed. Ik train zo vrijwel nooit met max reps, maar ik zie t punt er niet zo van. Ik vind het cooler om uiteindelijk 5x5 100kg te pakken dan 1 max rep van 100kg :smile:

2 likes

@Wilrick een goede manier voor overload. Je houdt dan hetzelfde gewicht en verhoogt het herhalingen. Dan weer terug naar 5x5 en gewicht verhogen? Houd je ook je RPE’s in de gaten?

Jah, per cyclus train ik met hetzelfde gewicht. Behalve als ik in week 1 high reps wil doen, dan pak ik een iets lager gewicht.

Ik had hier nog nooit van gehoord eigenlijk, maar in principe houd ik het indirect wel in de gaten. Soms pak ik al eens een setje van 5kg extra mee, omdat ik aanvoel dat het huidige gewicht al goed te doen is. Dus bijvoorbeeld het plan was 20kg 6x3 dips en als dat makkelijk ging doe ik nog een setje met 25kg van 4-6 herhalingen om te kijken hoe dat gaat. Dat is dan een beetje mijn manier van testen waar ik ongeveer zit. Wat ik niet doe is vervolgens een stap overslaan bijvoorbeeld van 20 naar 25 de volgende cyclus, maar ik doe 22.5 eerst. Ik wil niet te gehaast overal doorheen gaan en het gewoon rustig de tijd geven.

1 like