FIT.nl

Trainen met schouderblessure

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik hoop dat iemand een zinvol antwoord op kan geven.
Ik kamp al (te) lang met een schouderblessure die mijn krachttraining op een negatieve manier beïnvloedt.
Even een korte samenvatting van mijn situatie:

  • Ongeveer 8 jaar geleden geopereerd aan mijn linker schouder na luxatie. De rotatorcuff was beschadigd en gefixt.
  • Gerevalideerd, dit ging erg goed. Hierna geen problemen/last meer van mijn schouder op beperking van exoratatie van de schouder na (maar dat is t.g.v. de operatie).
  • Hierna krachttraining gaan doen, 7 jaar getraind en flink was spiermassa aangezet (van 64kg naar 81kg).
  • Jaar geleden een paar setjes incline dumble press gedaan (tegen beter weten in), schouder schoot weer uit de kom natuurlijk.
  • Maand of twee rust genomen en trainen weer opgebouwd.
  • Geen pijn aan de spieren, ook niet als ik door het bewegingspatroon van alle spieren ga. Wel is er veel instabiliteit te voelen. Bankdrukken, military press en andere zware push (en soms pull) oefeningen gaan niet meer. Ook geeft de schouder het eerder op dan de spier die getraind wordt, bijvoorbeeld bij cable crossovers.
    Verder geen last op gevoel van instabiliteit na.
  • Enige oplossing volgens fysio is weer onder het mes. Maar dat ga ik niet doen omdat deze keer de schouder open gemaakt moet worden. Hierdoor zal een belangrijke tattoo niet meer leesbaar zijn. Dus dat is geen optie.

Huidige trainingsroutine:

  • borst/rug
  • benen/buikspieren
  • armen/schouders
    Train alle spiergroepen 2x per week. Schema’s wisselen qua oefeningen en herhalingen/sets om de paar weken. Daarnaast ook mobiliteit oefeningen voor onder andere de schouder en voor sterk houden van rotator cuff.

Iemand een idee hoe ik toch voor spiergroei kan trainen aangezien ik niet zwaar meer kan trainen.
Mijn lichaam reageert daar wel het beste op.

Alvast bedankt.

Hoi @Branco vervelend van je schouderblessure. Knap dat je zoveel spiermassa hebt aangezet.

Om spiermassa op te bouwen zul je je spieren zwaar genoeg moeten belasten. Je kunt met sommige oefeningen om je blessure heen trainen, maar ik weet niet of je met jouw blessure dat ook kan.
Krijg je bijvoorbeeld last bij plat bankdrukken of decline, dm press. Of oefeningen zoals chin ups, pulls ups? Db row? Verder weet ik ook niet of dat op langere termijn voor geen problemen gaat zorgen. Daar weet je fysio waarschijnlijk meer vanaf.

Interessante casus!

Why not? Kun je toch laten corrigeren? :slight_smile:

Veel volume draaien en lagere intensiteit. Dat kan prima. Volume is de factor voor spiergroei (on average), niet zozeer intensiteit.

Misschien ook een second opinion vragen bij een sportfysio?

Bedankt voor de reactie’s heren. Wat betreft de tattoo, het is een portret van een dierbare dus dat kan nooit meer bijgewerkt worden na een litteken door de operatie.
Wat betreft mijn training, german volume training vind ik fijn om te doen, maar ook dat kan ik niet altijd blijven doen, afwisseling is nodig want mijn lichaam went erg snel. Volume train ik altijd op maar ook dan merk ik dat mijn schouder eerder opgeeft dan de spier die ik train.
Het is niet zozeer last tijdens push oefeningen maar instabiliteit, er is geen pijn. En het is met alle push oefeningen, tenzij ik mijn handen dichter bij elkaar heb.
Hoe wijder ik ga hoe meer de druk op de schouder komt.
Wat ik dan wel weer redelijk goed kan is een chinup, pullups ook maar dat voelt minder goed. Denk dat er ook instabiliteit in het schouderblad zit (wat ook te zien is tijdens bewegen).

2 likes