FIT.nl

Trainen "met handicap"


#1

Beste,

Momenteel geen vooruitgang, gescheurde enkelbanden dus niet mobiel.

Ik had nog wel een vraag:
Ik zit met een pols (dominant hand) die niet meer geneest na een moto ongeval (1/7/14).
Deze is pijnlijk en nog maar de helft plooibaar (artritis en ontstekingen)
Dit zal de rest van mijn leven zo blijven.

Push-up en dergelijke zijn dus niet meer voor mij weggelegd.
Zijn er andere manieren om het doel van deze spieren te trainen?


#2

Jeetje wat rot van de blessure! Mooi dat je motivatie hebt om lekker door te trainen.

Heb je de toegang tot een sportschool? Of wil je thuis trainen?


#3

Ik heb juist alles aangeschaft om met thuis trainen te beginnen (verstelbare bank en verstelbare dumbels) ik ben meer dan 13u van huis met men werk 4 keer per week en een kind van 2,5j , sportschool zit er dus niet in voorlopig.

En ja die pols is een hinder voor heel wat oefeningen die thuis kunnen gedaan worden, de pols kan geen belasting aan.


#4

Ik zat met de zelfde problemen. Een gezin met 3 kinderen, drukke baan (6 dagen in de week), sociaal leven, voetbal en helaas een (dankzij voetbal) een zeer slechte enkel waar geen mobiliteit meer in zit. Het gewricht zit bijna vast door een zware operatie 12 jaar geleden. Ik kwam dus nergens aan toe.
Nu heb ik het sporten (crossfit) 4 maanden geleden weer opgepakt. Thuis situatie en werk zijn het zelfde gebleven, maar toch sport ik 4 a 5 keer per week.
Tijd is er altijd ondanks een gezin en werk. Tijd moet je maken. Dus een uurtje op per dag moet geen probleem zijn.
Pijn zal er altijd zijn. Ik zeg altijd “pijn is een emotie en emotie kun je uitschakelen”. Bij crossfit squatten we behoorlijk vaak. En natuurlijk doet dat pijn, maar als je doorzet wend je lichaam eraan. Gewoon doen.
Als ik het kan kan jij het ook.


#5

Mm kan je wel een dumbbell vasthouden met een dumbbell press? Als je de dumbbels of stang zoveel mogelijk vasthoudt zonder je pols te buigen.

Misschien zulke straps dan een optie ter ondersteuning?


#6

Hoi Kristov,

Wat een vervelende ervaring, maar gelukkig dat je het hebt overleefd. Er loopt iemand bij mij in de sportschool rond die ook een zware motor ongeluk heeft gehad. Hij traint ook met zulke handschoenen waar Jeroen een foto van heeft gepost. Heb je daar wel eens van gehoord?


#7

Hoi Demisser,

het is niet altijd goed om door pijn heen te gaan. Pijn kan een signaal zijn dat je je lichaam overbelast. Ik had een blessure aan mijn biceps pees. 2 maanden geen rug en biceps getraind, daarna was de pijn veel minder en het langzaam weer opgebouwd. Nu pijnvrij. Het is goed om naar je lichaam te luisteren.


#8

Hoi Erikhuizenga,

Dat klopt. Maar overbelasting pijn is anders dan pijn in gewrichten die niet meer weg gaat doordat het lichaamsdeel niet meer goed functioneert door letsel. En dat is in mijn geval (en die van Kristov). Dan moet je door de zure appel heen bijten. Of een alternatief zoeken voor je oefeningen.


#9

Ik weet dat het goed bedoeld is :slight_smile:

Maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat je bij een kwetsuur/artritis/ontstekingen door de zure appel heen moet bijten. Het is verstandig(er) om eromheen te trainen.


#10

Hoi Demisser,

Ik weet ook dat je het goed bedoeld, maar toevallig heb ik zelf een jumpers knee. Ook een soort onsteking. Op advies van mijn fysio doe ik nu aangepaste oefeningen en let ik er goed op dat ik niet te veel pijn voel.

Ik denk dat het goed is om de belastbaarheid te vergroten en de belasting meer in balans te brengen. Dat betekent dat je goed moet nadenken over wat de ontstaansgeschiedenis is van de klacht + hoe je de belastbaarheid kan verkleinen + de spieren er om heen kunt versterken. Een fysio kan hier goed bij ten pas komen.


#11

Ik begrijp je punt. Er zijn inderdaad blessures waar je doorheen zou kunnen trainen. Maar dit is per blessure verschillend.

Stel dat iemand dit advies volgt met beginnende rugpijn (ook gewricht), wat uiteindelijk een beginnende hernia blijkt te zijn. Dan weet ik zeker dat die deadlift ‘door de zure appel heen’ niet heeft geholpen. Dus ik zou voorzicht zijn met dit soort adviezen.

@Kristov Verder zal ik een expert (revalidatiearts) vragen in hoeverre je de pols kan belasten. Misschien heb je mobilisatie oefeningen voor de pols?

Hier ben ik het zeker wel mee eens :slight_smile:


#12

Demisser,

Ik begrijp wat je bedoelt alleen er is natuurlijk een grens, het is goed je lichaam proberen te laten wennen en niet voor je “mobiliteits-beperkingen” weg te lopen. Daarbij kan je je lichaam stapje voor stapje je forceren om een mobiliteit terug te krijgen/verbeteren of zorgen dat het niet verergerd. Ik weet uit persoonlijke ervaring (verbrijzeld pols gewricht/ onderarm met permanente mobiliteits beperkingen) dat je erg voorzichtig moet zijn om geen extra blijvend letsel te veroorzaken of inderdaad ontstekingen. Daarnaast zou ik mij goed laten adviseren door een arts en voornamelijk luisteren naar je lichaam, deze geeft een pijn signaal af met een reden (bescherming van het lichaam tegen letsel.)

Je moet voor je zelf uitvinden wat kan je lichaam aan kan, daarna rust nemen en kijken of je er geen blijvende last van houdt. Wanneer je iets doet en je hebt 2 dagen erna nog zeurende pijn of hinder dan zou ik het toch rustiger aan doen de volgende x.


#13

Beste,

Bedankt al voor de reacties/ervaringen.

Met de pijn heb ik al leren leven ondertussen.
Maar zoals opdrukken of afzetten op de pols gaat echt niet : te pijnlijk en zit voor de helft geblokkeerd zodat bewegingen niet kunnen uitgevoerd worden. (Onderandere push ups , dips , optrekken enzo
)
Dumbels gaan normaal wel als ik “monkey grip” doe.
Mijn blessure is aan het scafoid, dus druk op de duim is ook geen optie, dus met de “monkey grip” ontzie ik deze

Mvg


#14

Ah top! Lekker met dummbbells werken dan :slight_smile: Kom je er dan uit qua oefeningen? Of heb je nog tips nodig?

Gewoon goed focussen op de gewichten, dat ze niet uit je handen vallen.

Een vriend van mij traint al jaren zo met de stang, en houd hem nooit goed vast. Hij vindt dat fijner voor zijn pols.