FIT.nl

Trainen met een kater; JA of NEE?


#1

Toen ik vanochtend na 4 uur slaap wakker werd voelde ik mij als een soort vis op het droge. Koppijn van hier tot Tokio en een fijne motoriek van een pasgeboren Bambi. Een flinke kater dus.

Nou ben ik maar gaan sporten met het idee

Ik zweet het er lekker uit.

Na de training had ik mixed feeleings. Aan de ene kant was ik blij dat ik even ben gaan sporten en actief ben geweest, maar aan de andere kant stelde de training niet zoveel voor. Mijn energielevel was laag, wat normaar 80% was was nu 100% En het enige wat ik tijden de training dacht was.

Waarom ben ik niet lekker op de bank blijven zitten.

Nou is mijn vraag:

Is sporten met een kater wel verstandig? Met het oog op progressie en herstel. (Supercompensatie)


#2

Aldus @wouterduijndam

Wel nut of geen nut, je bent in ieder geval gegaan!

Ook zeker mee eens :smiley: train jij wel eens met een kater?


#3

Zal niet weten waarom niet? Zolang je maar iets gedaan hebt in de sportschool, ik zal wel een paar vlinken glazen water achterover gieten voordat je gaat sporten.


#4

Als ik naar de seintjes van mijn lichaam luister (koppijn, uitgedroogd, misselijk) dan kan je stellen dat je beter niet moet sporten. Je lichaam wil/moet herstellen, een een sessie in de krachthonk lijkt mij niet echt een vorm van herstellen. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis :stuck_out_tongue:


#5

Te laag bloedsuiker, uitdroging bij zweten, minder protiëne.
Echt fanatiek zal het niet worden.
Voor mij hoeft het niet ten koste van alles om maar geweest te zijn.

Maar het zal persoonlijk zijn.


#6

Een van de bepalende factoren bij een kater is het tekort aan vocht. Ik zou dus genoeg drinken, naast natuurlijk een goed ontbijt. Als je wil sporten.

Echter slaap je na een avond op stap vaak al best weinig. Dit is niet bevoordelijk voor je sportprestatie. Daarnaast is je lever al druk bezig met het afbreken en uitscheiden van alcohol. Onderzoek heeft niet aangetoond dat sporten hier invloed op heeft of dit proces versnelt. Aan de hand daarvan, en het feit dat je al veel hoofdpijn heb, lijkt het mij niet bevordelijk om te sporten met een kater.
Ik zou gewoon wachten tot de middag/ avond.

Echter is volgensmij ook niet aangetoond dat sporten met een kater echt schadelijk voor je is. Doe in ieder geval lichte oefeningen of wat cardio.

Als jij je beter voelt na wat beweging, moet je dit uiteraard niet opgeven. Het is inderdaad iets persoonlijks denk ik


#7

Haha mooi avondje gehad dus :tada:

Nice, moet ook zeker kunnen! Gister hetzelfde, niet mega brak, maar ben blij dat ik vandaag niet zwaar hoef te squatten.

Ik plan vaak feestjes in rondom een rustdag.

Als ik dit niet doe ga ik lekker trainen en accepteer ik dat het misschien iets minder gaat. Scheelt een hoop frustraties. Wel goed eten en drinken inderdaad. :slight_smile:


#8

Internet is je grootste vriend in vele gevallen.
Je komt zowel voor- als tegenstanders tegen van het trainen met een kater.

Wel kom je veel dezelfde patronen tegen mbt eten
Hier wordt vooral geen zware maaltijd/ontbijt voorgeschreven, maar licht en veelal fruit.
Paar gebakken eieren zou ik dus afraden wil je de stoel schoonhouden waar je trained.

Dan zijn er nog een tal van gradaties voor de benaming kater.
Zo heb ik ze van lusteloos lamlendig, als lichte hoofdpijn, als spugend terug m’n bed in gehad.
Met lichte hoofdpijn zou ik geen probleem zien, het lusteloos lamlendig gaat veelal ten koste van kracht en kan ik een hoop andere dingen bedenken om te gaan doen met mijn meissie (als een frisse wandeling) en hoef ik niet zonodig de sportschool in om andere lastig te vallen met mijn kegel, brakend terug m’n bed in laat op zich raden wat ik doe.

Persoonlijk komen bovenstaand niet meer voor sinds ik fanatieker ben gaan sporten.
Af en toe een flesje goed bier gaat er bij mij ook wel in, maar overmatig alcohol en spieropbouw gaan in mijn ogen (in mijn visie) niet samen.


#9

Ja internet is inderdaad verdeeld! Vandaar hier de vraag. Het antwoord is vrij simpel. Gaan als je denkt dat je je er beter door voelt maar verwacht niet te veel :grin:

Misschien een leuk artikeltje voor FIT.nl (mochten er nog onderzoeken naar gedaan zijn)


#10

Mee eens inderdaad.