FIT.nl

Train like a pro november


#21

@Marten Hoe gaat het op dit moment? Wat voor verschillen merk je?


#22

Hoi @erikhuizenga!

Leuk dat je het vraagt :smiley:

Aangezien ik nog maar met mijn tweede week bezig ben, kan ik concreet qua resultaat nog niet heel veel vertellen.
Echter, wat betreft mijn algehele gesteldheid kan ik het volgende zeggen:

  1. goed slapen werkt goed! Word fitter wakker, ben scherper op werk en betere focus in de gym! Vroeg naar bed, vaak vlak voor de wekker wakker worden… Heerlijk!
  2. de combinatie van 1. en niet drinken maakt het effect alleen maar sterker.
  3. ik voel me ook sterker, maar is natuurlijk lastig om te zeggen of dat een direct gevolg van mijn aanpassingen zijn. Wel merk ik dat ik de frequentie (5x ipv 2 a 3x p/w) prima trek. Zou me niet verbazen als ik deze lijn na november probeer door te trekken.
  4. meer eten is niet altijd makkelijk, helemaal niet als ik dat gezond wil doen. Een paar kleine aanpassingen doen echter wonderen. Zo at ik weinig brood, wat nu een snel tussendoortje kan zijn waar veel calorieën in zit. Ook overstappen van magere naar volle kwark kan zomaar in één klap een paar honderd calorieën verschil maken! Op de vetten let ik even iets minder…
  5. sociaal kan het nog wel eens grappig zijn, veel vrienden vragen waarom ik niet meedrink :stuck_out_tongue: Vaak verandert hun houding van stel je niet aan drink gewoon wat naar best tof dat je dit doet en veel succes. Eerlijk gezegd heb ik er weinig moeite mee!

Al met al valt het me wel mee hoe dit schema is vol te houden. De komende weken kan het wat planning betreft wat lastiger worden, maar dat zien we dan wel weer :slight_smile:


#23

Leuk! Ben inderdaad benieuwd hoe het zal zijn om het wat langer vol te houden.


#24

Wat super leuk om te lezen @Marten

Voortal het effect van slapen vind ik interessant.

Goed dat mensen in je omgeving het gaat accepteren, leuk!


#25

Leuk en interessant om te lezen :slight_smile: Je houdt bij ook je progressie bij in excell. Miss leuk om een update te geven over 2 weken?


#26

Zeker! Zoals ik er nu in sta, wil ik met name het beweegschema meenemen :slight_smile:


#27

Je zult het zelf ook wel hebben meegemaakt :slight_smile: Vaak bespeur ik een beetje uitgestelde zelfreflectie - eerst iets belachelijk vinden, maar na wat overwegen toch er achter komen dat men zelf eigenlijk wat gezonder zouden kunnen leven :stuck_out_tongue:


#28

Yes, ga ik doen!


#29

Mijn train like a pro maand zit er bijna op, tijd voor een evaluatie!

Helaas ben ik de laatste week ziek geworden en dus noodgedwongen maar dik drie weken te trainen. Hieronder een overzicht van mijn progressie.

Mijn ervaringen

  • hard trainen is een compleet andere/nieuwe mindset. Deze focus komt bovenaan je prioriteitenlijst, andere zaken moeten wijken of aangepast worden. Dit uit zich bijvoorbeeld in het niet altijd meedoen aan sociale activiteiten, je bureau vol hebben staan aan eten, mensen steeds maar vertellen waarom je niet een biertje meedrinkt etc. Uiteindelijk toch veel positieve reacties gekregen en mensen die af en toe vragen hoe het er nu voor staat :slight_smile:
  • Een schema houdt me scherp. Eerder hield ik dit af en toe bij, dan weer heel lang niet, want ik had ook periodes waarbij ik iets minder trainde of feestjes had waardoor het toch in de war werd geschopt. Nu motiveerde het me om elke week, eigenlijk elke training, sterker te worden. Sommige stappen gingen veel harder dan verwacht!
  • Heel eerlijk voelt het fijn dat dit eindig is. Ik zou dit niet heel lang vol kunnen houden, omdat ik de sociale kant van mijn leven een grotere rol wil geven dan in deze maand. Wel wil ik een aantal aspecten meenemen: meer trainen (4x in de week), goed slapen, goed op mijn eten letten en minderen in alcohol (niet dat ik hier heftig in was, maar prima wat kan minderen). Het is goed om de positieve gevolgen te ondervinden hiervan, wat je toch echt zelf moet ervaren.

Alles bij elkaar heb ik mijn eerste doel gehaald: leren. Het positieve bijeffect, sterker worden, ook. Daarom zou ik het, ondanks een mindere laatste week, als een geslaagd experiment willen zien!


#30

Nice @Marten. Balen van je laatste week, maar zo is t leven. Mooie progressie ook!


#31

Leuk om te horen. En het was nogal heftig natuurlijk, maar daar kan je wel mooi wat speerpunten uithalen, gaaf!


#32

Leuk om te zien @Marten

Waarmee heb je de meeste progressie gemaakt.

Fijn om te zien dat je kiest voor een balans tussen sociale activiteiten en sport. Zo belangrijk dat je iets kiest wat je vol kunt houden en wat je energie geeft.


#33

@Marten Mooi om te zien hoe je zo voor je doel bent voor gegaan :slight_smile:


#34

@RikM Thanks! Inderdaad, flink balen, maar nu heb ik eigenlijk het gevoel dat ik het ergens wil inhalen :stuck_out_tongue: Nog meer motivatie!
@Theodoortje Precies, soms moet je uit je comfortzone stappen, zodat ie uiteindelijk wat uitrekt. Zo zie ik het :slight_smile:
@j.vandermark Voor mijn gevoel ging/gaat de deadlift het hardst. Ik heb altijd op mijn vorm gelet, ook bijvoorbeeld @Wiebren en @erikhuizenga mee laten kijken dat ik het niet op mijn ego doe. Kan wel zeggen dat ik het gevoel had dat er veel meer in de tank zat. Dus daar gaan we lekker mee door!
@erikhuizenga Hopelijk heb ik jou er ook een beetje mee geïnspireerd :wink: KNALLN JONG!


#35

Hoe gaat het in 2019 met je kracht @Marten :tada:?


#36

@j.vandermark Gaat nog steeds goed! Een korte samenvatting:

  • ik drink minder vaak en als ik drink, drink ik minder. Bevalt nog steeds prima, heb een gezonde balans gevonden tussen gezellig meedrinken (sociaal) en niet te veel drinken (op mn gains passen).
  • Mijn slaappatroon is vrij regelmatig. Doordeweeks kom ik eigenlijk altijd wel aan de 8u, in het weekend kan dit nog wel eens wat minder regelmatig zijn maar nooit compleet overhoop (een keertje om 03.00u op bed is niet ideaal maar ook niet rampzalig).
  • Eetpatroon is ook regelmatig. Hou het niet meer bij aangezien ik nu wel weet dat ik genoeg eet en genoeg eiwitten binnenkrijg.
  • Mijn gymfrequentie ligt op 4 tot 5, grofweg push-pull en soms benen/fietsen. Bevalt prima!
  • Qua kracht heb ik stappen gemaakt. PR gebencht (90kg), merk dat ik de afgelopen maand stapje voor stapje sterker ben geworden. Heb deze week wel het gevoel gehad een plateau te hebben bereikt, maar dat vind ik niet heel erg. Heb mijn training iets aangepast -> iets meer oefeningen met hoger aantal herhalingen. Kost iets meer tijd, maar haal er genoeg plezier uit.
  • Mijn doel is om tot ongeveer half maart grotendeels mijn focus nog te hebben op gainen (dus meer dan onderhoud eten en veel op kracht trainen), daarna wil ik de focus meer verschuiven naar cardio (meer op spieruithoudingsvermogen, fietsen, hardlopen, meer zwemmen).

In een notendop: train like a pro maand heeft me een nieuw schema laten aanvoelen, en heb daar aardig wat van overgenomen wat voor mij werkt. En dat heeft resultaat, wat weer motiverend werkt. Gaat lekker :smiley:


#37

SUPER NICE! Wat een mooie berichten :smiley:
Kom je gevaarlijk dichtbij je trainingsmattie @erikhuizenga :smiley: