FIT.nl

Toch teveel afgevallen

Ik train nu twee jaar en van 2 keer een half uur nu 3 keer een uur minimaal in de week in de sportschool en tussendoor thuis wat isolatieoefeningen. Ik probeer goed en gezond te eten maar merk dat ik toch weer wat afval. Na een eerste week voedingsapp ontdek ik dat ik structureel ruim 10 procent calorieën per dag tekort kom (ik heb als doel 5 kilo aankomen en moet dan ongeveer 2800 calorieën innemen). Kan het door die 10 procent komen dat ik ben afgevallen? Ik probeer tussendoor meer kwark en andere goede producten te eten (handig met de app). Maar ga nu ook een tijdje whey isolaat XP gebruiken (zaterdag advies via chat body en fit). Heeft iemand er ervaring mee en is 1 keer per dag voldoende?

Als je in een tekort zit dan val je idd af. Probeer even 10%boven je onderhoud te zitten kijk dan een week… en bouw het zo nodig op als je niks aankomt.

1 like

@marcelwielhouwer als je bent afgevallen dan heb je minder energie nodig. je zou dan zeggen dat je dan ook makkelijker aankomt. Tenzij je al een tijd gewend bent om minder te eten en ej snel vol zit.

In dit artikel vind je nog verschillende tips: https://www.fit.nl/blog/aankomen-spiermassa

Kan je daar wat mee?

Bedankt @HannekeT voor jouw tip, ik doe m’n best, maar tegen mijn zin eten doe ik niet meer (:-), ik probeer nu vooral veel gezonde tussendoortjes te nemen. Tja @erikhuizenga het blijft voor mij wat zoeken waarom ik niet meer aankom. Mijn voedingspatroon komt wel overeen met de tips uit de blog, steeds meer zelfs, ik zit wel snel vol, maar daarom neem ik meer gezonde tussendoortjes. Zeker nu ik wat intensiever sport, had ik gedacht dat er ook wel wat gewicht bij zou komen in combinatie met goede voeding. Misschien is het een tijdelijk iets, dat mijn lichaam nu iets meer vraagt. Ik ga nog maar even zo door en als ik nog meer afval, toch maar even bij de huisarts langs. Ik hoef ook niet explosief te groeien, maar voor de langere termijn is wel gezond om ieder geval goed om gewicht te blijven.

Proberen dagelijks 25 kcal bijv meer te gaan eten. Dan zit je na 10 dagen al op 250 kcal extra.

Of nog rustiger aan bijv 50kcal per week meer eten dan je nu doet en dan iedere week 25 of 50kcal erbij proberen te eten.

1 like

Bedankt @Omerta, ik zit gemiddeld 300 kcal onder mijn dagelijkse streven van kcal, dus ga ik dat rustig opbouwen en dan langzamerhand de 10 procent erboven zitten. Ik gebruik wel veel magere producten (magere kwark, yoghurt enz), moet ik die dan vervangen door volle varianten? Maar mijn vetten zitten dagelijks als wel tegen de 100 procent, dus dat lijkt me niet nodig dan, toch?

Mwa moeilijk. Ligt er echt aan waar je naar toe wilt. Wil je aankomen zou je toch wat hoger in de vetten kunnen gaan zitten dit doormiddel van volle producten idd ipv half volle producten en geen magere producten. Dan schieten je kcal snel omhoog hoor.

Oke @Omerta, bedankt voor je meedenken. Misschien moet ik me dan niet te druk maken, als de voedingsapp bijvoorbeeldd 120 procent aangeeft bij vetten en eerst kijken of ik voldoende kcal binnenkrijg. Waarschijnlijk verbrand ik die vetten wel weer met de trainingen? (en anders kan ik altijd nog gaan afvallen :smile:)

Je word niet dik van vet eten. Dat is echt een foute denk wijze!! Je word te zwaar door te veel kcal niet door je vetten.

Ik raad echt aan kcal omhoog door volle producten te gsbruiken.
Kcal zijn leidend en niet je macro’s!!

Vetten kunnen we altijd nog na kijken mocht dat nodig zijn.
1gram vet per kg lichaamsgewicht is een richtlijn. mocht je er heel veel over heen zitten kan ik best eens mee kijken in je voedings patroon.

dan heb ik dat inderdaad verkeerd begrepen, bedankt voor de info. Maar dan wel de ‘gezonde’ vetten in de goede producten toch? Zoals volle yoghurt, kwark enz. Ik ben altijd voorzichtig met vetten in friet, pannekoeken, roomboterproducten enz. Hooguit 1 x per week 1 product daarvan en dan vaak als bijproduct (handje friet bij de maaltijd, een croissant bij een weekendlunch enz). Dat lijkt me toch wel goed?

Tuurlijk het liefst zo weinig mogelijk bewerkte producten eten.
Maar een pannekoekje in de week en een bordje frieten moet allemaal kunnen, maar met mate.
Ik zou iig gaan proberen met de tip wat ik eerder vanavond gaf om zo je kcal omhoog te krijgen. Dus gewoon lekker volle producten en geen mager vlees meer.

:+1:, ik ga ervoor en laat weten wat het me de komende tijd gaat opleveren!

1 like