FIT.nl

Tips voor goeie warming-up deadlift / squat


#1

Ik ben benieuwd wat voor warming-up jullie doen voordat jullie gaan squatten / deadliften. Een goede warming up is essentieel. Maar wat is een goeie warming-up? Ik vraag me vooral af hoe lang ik dit dat moet doen en welke oefeningen het beste zijn.

Op internet staan wel genoeg tips, maar ik zou het fijn vinden om bijvoorbeeld een filmpje te hebben die ik gewoon kan volgen :slight_smile:


#2

Ik doe op legday altijd 5-10 minuten fietsen/hardlopen/touwspringen (voorkeur gaat naar fietsen omdat beenspieren actiever zijn, maar wat variatie houd het leuk).

Dan doe ik dynamische stretches (vooral voor mijn hamstrings) zodat ik wat soepeler word.

Dan doe ik jump squats en jump lunges, beide 3 sets 20 reps, weinig rust tussendoor.

Dan begin ik aan mijn squats, eerste set helft van het gewicht, tweede/derde/vierde/vijfde set op mijn maximale gewicht (voor 8 reps)
Hetzelfde geld voor deadlift.

Bij mijn overige oefeningen (lunges etc.) doe ik dat niet want dan ben ik al warm genoeg.

Ik raad je aan om op te zoeken op youtube:
‘How to properly warm up before weights’ van Jeremy Either. Echt een goed kanaal overigens. Heldere informatie altijd.

Joejoe


#3

Ik fiets altijd op een stevig tempo naar de gym dat kost me 15 minuten. DAarna eerst een aantal rustige sets om op te bouwen, dan de werksets.

Dit is lijn met de aanbevelingen, eerst een algemene warming up van 7-10 minuten, daarna zal je nog wat kunnen rekkken, maar dat kun je ook doen met je eigenlichaamsgewicht (dynamisch rekken, noemen ze dat). Vervolgens het gewicht rustig opbouwen.


#4

Ik doe een beetje een combinatie van eerder genoemde. Ik fiets altijd in zo’n 10 minuten naar de gym op goed tempo. Aankomende doe ik soms nog een beetje extra lopen of touwtjespringen als ik me nog “koud” voel. Vaak nog een beetje rekken, en daarna doe ik meestal eerst een paar goede lichaamsgewicht squats en lunges. Ook bij het echte werk bouw ik dan nog rustig op tot mijn maximum.