FIT.nl

Tips om spiermassa op te bouwen

Hallo!

Ik ben ondertussen heel wat kilo’s kwijt en heb al die tijd gegeten onder het niveau wat mijn lichaam nodig heeft. Nu wil ik spiermassa opbouwen (en ja dan al ik meer moeten eten), maar ik vind dat toch best lastig. Ik ben bang dat ik heel wat kilo’s in vet ga aankomen. Kan iemand mij helpen?

Dit wordt volgens een coach mijn plan:

Week 1

• 149 gram eiwitten 595 calorieën 35 en%
  • 170 gram koolhydraten 680 calorieën 40 en%
  • 47 gram vetten 425 calorieën 25 en%
    · Totaal: 1699 calorieën 100 en%

Week 2

• 148 gram eiwitten 594 calorieën 33 en%
  • 193 gram koolhydraten 774 calorieën 43 en%
  • 48 gram vetten 432 calorieën 24 en%
    · Totaal: 1799 calorieën 100 en%

Week 3

• 147 gram eiwitten 589 calorieën 31 en%
  • 218 gram koolhydraten 874 calorieën 46 en%
  • 49 gram vetten 437 calorieën 23 en%
    · Totaal: 1899 calorieën 100 en%

@Merrr is dit niet iets om met je coach te overleggen? :slight_smile: Je hebt tenslotte niets voor niets een coach. De cijfers zeggen vrij weinig zonder context.

Hoe zwaar ben je? Wat is je lengte? Hoe veel energie heb je nodig op een dag om op onderhoud te eten.

Je zult vaak wel wat vet aankomen als je boven je onderhoud gaat eten. Door langzaam aan te komen kun je dit grotendeels beperken. Ik zou je ook niet te blindstaren op de cijfers.

1 like

Hoi @Merrr,

Allereerst wat goed dat je al een aantal kilo’s kwijt bent!

Ik vraag me altijd af, maar dat is meer in het algemeen, waarom een plan van een coach voorgelegd wordt aan derden…
Dat suggereert dat er onvoldoende vertrouwen is in het voorgestelde plan van de coach…

Hoe kijk jij aan tegen het door je coach opgestelde plan? Heb je daar twijfels over en heb je die met hem besproken?

Liefs nononsense

1 like

Gegevens:
168 cm
61 kg
BMR: 1470
TDEE: 1999

Ik heb er wel vertrouwen in, maar ik vind het toch interessant om andermans perspectief te kunnen lezen. Tips zijn altijd welkom namelijk!

De twijfels liggen meer dat ik ‘bang’ ben om zo ‘veel’ te eten

@Merrr Waar ben je precies bang voor? Ben je bang om terug te vallen of de controle te verliezen? Heb je een negatieve ervaring gehad toen je wat meer vetmassa had?

Ah! Dat herken ik wel ja! Ikzelf heb nu een dalende lijn in mijn gewicht en ik ben bang dat dat op een gegeven moment stagneert. Ik heb dit besproken met degene die mijn voedingsplan heeft opgesteld en hij gaf toen duidelijk aan dat we het aankijken en als het stagneert we het voedingspatroon aanpassen. Dat is overigens tot op heden niet gebeurt.
Ik snap dus dat het een angst kan zijn maar door je gewicht langere tijd te tracken kan je zien of je inderdaad te veel aankomt.
Mijn advies zou zijn dit ook met je coach te bespreken, hij kan wellicht je angst wegnemen of in ieder geval goed letten of gewichtsverandering en het plan bijstellen.

Hmm natuurlijk is het interessant om andermans perspectief te kunnen lezen, maar zoveel mensen, zoveel meningen… wat ga je doen op het moment dat wij roepen dat het advies nergens op slaat? Wat vind jij van het plan dat hij heeft opgesteld?

Dit is overigens geen persoonlijke aanval hoor! :blush:

Liefs Nononsense