FIT.nl

Tips bij het organiseren van een powerliftwedstrijd


#1

Goedemorgen mijn naam is scott oldenhuis, ik geef deze zaterdag een powerliftwedstrijd in mijn sportschool en heb daarbij 11 deelnemers… nou is mijn vraag hoe ik dat het beste kan laten verlopen en daarmee bedoel ik dat de deelnemers vrij vlot achter elkaar door kunnen gaan met wel een goede rust er tussen maar niet dat het te langdradig wordt voor de deelnemers en publiek… hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen hiermee.


#2

Goeiedag,

Ik weet niet hoeveel je al weet van powerlifting wedstrijden dus sorry alvast voor de misschien wat lange uitleg.

Normaal gesproken zijn er twee groepen die elkaar afwisselen waardoor de wedstrijd lekker doorloopt voor publiek en voor de lifters. De groepen mogen officieel niet minder zijn dan zeven personen en niet meer dan veertien personen. Waarschijnlijk met de reden dat met minder dan zeven personen de lifter te weinig rust heeft en met meer dan veertien te veel rust heeft tussen de lifts.

Meestal duurt het ongeveer een minuut per lifter per lift wat resulteert dat een groep meestal een half uur bezig is per onderdeel. Meestal is er tien minuten pauze tussen de lifts voor de vrijwilligers.

Bijvoorbeeld
10:00 - Groep 1 aan de beurt met squatten. Groep 2 opwarmen
10:30 - Groep 2 aan de beurt met squatten. Groep 1 opwarmen bankdrukken

10 minuten pauze

11:10 - Groep 1 bankdrukken. Groep 2 opwarmen
11:40 - Groep 2 bankdrukken. Groep 1 opwarmen voor de deadlift

10 minuten pauze

12:20 - Groep 1 deadliften. Groep 2 opwarmen voor de deadlift
12:50 - Groep 2 deadliften

Je kan het volgende doen:

  • 2 groepen. Één groep van vijf en één groep van zes
  • 1 groep van elf

Met twee groepen kan je het volgende doen:

  • Groep 1 squatten. Groep 2 opwarmen

  • 15 minuten rust. Zo heeft groep 2 genoeg tijd om op te warmen

  • Groep 2 squatten. Groep 1 opwarmen bankdrukken

  • Groep 1 bankdrukken. Groep 2 opwarmen

  • 15 minuten rust. Zo heeft groep 2 genoeg tijd om op te warmen

  • Groep 2 bankdrukken

  • Groep 1 deadliften

  • 15 minuten rust. Zo heeft groep 2 genoeg tijd om op te warmen

  • 2 deadliften

Met 1 groep kan je het volgende doen:

  • Squatten
  • Half uur rust. Lifters opwarmen voor het bankdrukken
  • Bankdrukken
  • Half uur rust. Lifters opwarmen voor het deadliften

Hopelijk heb je hier wat aan :slight_smile:


#3

Ook een enthousiaste speaker kan de wedstrijd voor je publiek leuker maken. Vooral als diegene wat passend commentaar over bijv. de lifters kan geven, succes!


#4

Wat een prachtige tips @oliviertijhuis

Super leuk, de mensen van Northside Barbell hebben al veel goede evens neergezet! Echt professioneel en tof om daar aan mee te doen. They know it! :muscle:

Kun je hiermee verder @Scottbriggs

Of heb je nog specifieke vragen? Laat je ons ook weten hoe je wedstrijd is gegaan? En wat je ervan hebt geleerd?