FIT.nl

Thuis trainen: doe ik te veel?

Dag allen,

Ik ben nu zo’n twee weekjes bezig met trainen en ondanks dat ik wel een kleine vooruitgang zie heb ik toch een aantal vraagjes over mijn trainingsschema.

Om even wat achtergrond informatie van mij te geven, Ik ben 1.84m lang en weeg nu 71kg. Mijn doel van het trainen is om over mijn hele lichaam sterker en meer spiermassa te krijgen. Hierbij doel ik ook vooral op mijn bovenlichaam en met name mijn armen/brost die ik breder wil hebben.

Het schema dat ik nu gebruik is als volgt.:

Schema 1 (maandag, woensdag, vrijdag)

  • Crunches (3x max)
  • Push-ups
  • Back raise
  • Bent over row
  • Shrugs Standing (dumbells)
  • Front raise two side
  • Crunches diagonal (links/rechts)
  • Push-ups incline
  • Superman
  • Bent over reverse fly
  • Triceps dip
  • Lateral raise standing
  • Biceps curl
  • Straight leg raise flying
  • Deadlift
  • Side bend (links/rechts)
  • Planking
  • Push-up decline

Schema 2 (dinsdag, donderdag)

  • Squad sprongen
  • Crunches
  • Squat
  • Hip bridge
  • Split squad (links/rechts)
  • Straight leg raise flying
  • Crunches diagonal (links/ rechts)
  • Standing calf raise (op de trap)
  • Plank
  • Bulgarian split squat (links/rechts)
  • Spreidsprongen

Graag zou ik jullie feedback willen op mijn schema’s en eventueel willen horen wat ik zou kunnen veranderen. Daarnaast begin ik nu met het probleem te zitten dat de enige gewichten die ik heb te licht beginnen te raken. Wat zou jullie adviseren om als gewichten te gebruiken (emmer water?)?

Alvast bedankt voor jullie moeite :wink:

1 like

Je doet wel echt heel veel oefeningen, te veel vind ik persoonlijk. Hoeveel sets en herhalingen doe je van al deze oefeningen?

Wat voor gewichten gebruik je bij de deadlift?

Wil je de armen en borst wat meer laten groeien zou ik daar de focus op leggen.
Ik zou een beetje de goede oefeningen pakken hiervoor en die in het begin van je training doen.

Goede oefeningen vind ik push-ups met of zonder gewicht. Chinn ups en pull ups. Dips zijn een goede oefening.Bicep curl is ook goed.

Van elke oefeningen doe ik nu 3sets. Het enige is dat ik maar1 soort gewicht aan dumbells heb, en die nu te licht is waardoor ik nu meer herhalingen per set moet doen om zwaar te trainen.

Mijn schema heb ik nu zo ingericht dat nadat ik bijvoorbeeld borst heb getraind, ik eerst een andere spiergroep train voordat ik de volgende borst oefening doen.

Ik raad je aan om heel dicht tot falen te trainen met lichte gewichten.

17 oefeningen x 3 sets per dag vind ik echt veel en veel te veel. Ik denk als je tussen de 6 en 8 oefeningen per dag doet met 3 sets dat je al heel ver komt. Nu vermoei je je lichaam zo erg dat je een lange rust tijd nodig zal hebben en dat is zonde. Je kan zo trainen zoals jij traint maar dan maar bijvoorbeeld als je maar 1 of 2 dagen per week kan trainen. Dan kan je alles geven en je lichaam uit putten maar wil je vaker trainen zal je beter moeten doseren.

1 like

Ik zou ook veel minder oefeningen doen en minder sets.

Meer de nadruk leggen op uitdagende oefeningen + kwalitatieve sets. Bij elke oefening die te lastig is, zoek je naar een progressie op internet, Youtube of vraag ons.

Met zoveel sets & zoveel trainen per week, is je kwaliteit (hoogstwaarschijnlijk) lager.

1 like