FIT.nl

Suikerinname per dag


#1

Hi!

Ik heb een vraag over de suikerinname per dag. Ik weet dat het belangrijk is dat je niet te veel suiker binnen mag krijgen. Ik heb eerder ook een vraag gesteld over dat het suikerdoel niet meeverandert als de kcalbehoefte omhoog gaat. Nu heb ik een andere vraag: volgens Myfitnesspal mag ik 62 gram suiker per dag. Hier zit ik helaas dagelijks wel een gram of 20 overheen. Mijn doel is nog vetverbranding (zit nu op 13%, ik zou sowieso naar 11-12% willen gaan). Ik zit dus ook in een negatieve energiebalans en val doorgaans een beetje af. Wil niet te hard gaan, ik zit nu op 2300 kcal per dag.

Ik krijg dus volgens MFP te veel suiker binnen. Maar nu lees ik ook wel terug dat er ook van nature aanwezige suikers zijn, zoals in zuivel of fruit. Hebben jullie tips om dit inzichtelijk te maken? Hoeveel gram suiker zit er in mijn kwark (dat kan ik teruglezen op de verpakking), maar daarbij weet ik niet hoeveel gram er van nature aanwezig is en hoeveel er is toegevoegd. Of zal ik een ruwe schatting maken en is 20 gram overinname aan suiker niet zo erg als je ziet dat ik veel zuivel eet, 2 stuks fruit en bijv. ook cherrytomaten waar ook wat suikers in zitten?

Ik hoop dat ik het zo duidelijk verwoord heb, dank vast voor het antwoord!

Groeten,
Danny


#2

Interessante vraag @Danny_1988

Ik zou je hier niet te blind opstaren, maar je zoveel mogelijk houden aan de richtlijnen van het Voedingscentrum over wat je buiten de Schijf kunt eten.

In dit artikel wordt hier dieper op ingegaan: https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/omgaan-met-producten-buiten-de-schijf-van-vijf.aspx

Wil je echt meer weten over deze materie dan raad ik deze podcast aan: https://sigmanutrition.com/episode242/

Kan je hier wat mee?


#3

Hi Erik,

Thanks voor je snelle antwoord. Denk idd maar dat ik me er niet te blind op moet staren.
Voorlopig gaat de progressie goed, dus ga ik dat aan proberen te houden.

Groeten,
Danny


#4

Suikers in kwark tellen niet mee als toegevoegde suikers. Alleen suikers die toegevoegd zijn moet je meerekenen. Denk dan aan cola of suiker in ketchup. Het advies voor deze toegevoegde suikers;

Het advies is om maximaal 10% van je energie uit suiker te halen. Nog beter is om 5% aan te houden. Dit betekent dat je bij een inname van 2000 kcal tussen de 25-50 gram suiker mag binnen krijgen. Dit zou het risico op overgewicht, obesitas en gaatjes verminderen. Indien er nog minder suiker wordt gegeten vermindert dit vooral het risico op gaatjes en heeft het minder invloed op het gewicht [5]. Zie hier voor meer informatie over suikers.

Zo uit mijn hoofd is deze bovengrens recent verlaagd naar 25 grarm, maar dat weet ik niet zeker, moet ik even induiken.

Alle koolhydraten worden uiteindelijk omgezet in een soort suikervorm in het lichaam. Maar niet elk product met koolhydraten is hetzelfde, denk aan de vertakking, maar ook het aantal vezels en de micro’s die het product bevat. Ik zou dat artikel van Neeke even doorlezen. Dat geeft meer context en het begrip van suikers.

62 is geen groot probleem, zo lang je energie-inname en macro’s op orde zijn, je varieert je voeding en je de bovengenoemde tips van @erikhuizenga opvolgt, zit je goed @Danny_1988

Leuke vraag :tada:


#5

Bij yoghurt en kwark en dergelijke kies ik altijd voor de naturel variant, dan heb je over het algemeen geen toegevoegde suikers. Bij de vruchten en vanille varianten twijfel ik daar sterk aan!
Daarnaast heb ik voor mezelf de volgende regel: heeft een product per 100g meer dan 6g suikers, dan is het niet goed voor me. (Maar ik heb daar dan een medische reden voor.) Zoiets kun je ook altijd nog proberen.


#6

Die ga ik ook luisteren. Interessant!