FIT.nl

Steeds meer mensen worden vega(n)

Het lijkt wel alsof de laatste 2 jaren veel meer mensen een (deels) vega(n) voedingspatroon zijn gaan volgen. Wat vinden jullie van die ontwikkeling?

Is dat lastig? Goed? Lekker?

Ik ben benieuwd!

2 likes

Ik kan die ontwikkeling alleen maar toejuichen! Ik ben zelf al jaren vegetariër, puur uit principe (dierenleed dat ermee gepaard gaat, enzo… en zie nou eenmaal te graag beestjes, dus ik zie ze gewoonweg ook niet als ‘voeding’ :blush:) Ik probeer ook meer en meer plantaardige alternatieven te eten… En vind het helemaal niet lastig, sommige mensen komen echt nog vanonder een steen gekropen en denken dat je alleen maar leeft op sla en geitenkaas :smirk: Terwijl je zoveel lekkere dingen kan maken, kijk maar naar de opmars van de ‘veggie’ kookboeken :yum: En als we met z’n allen iets aan onze ecologische voetafdruk willen doen, zullen we toch de overstap naar plant-based moeten maken… (sorry - not-sorry- meat-lovers)!! :v:

1 like

Lastig: in zekere zin vind ik het wel een uitdaging.
Goed: nou ja, ik heb dan geen bewijs of wetenschappelijke stukken over gelezen… ik ben van mening dat de mens in zekere zin vlees nodig heeft (B12, ijzer) wat met moeite uit plantaardig voedsel gehaald kan worden (denk ik).
Lekker: ik heb wel eens vegetarisch gehakt gekocht. Smaakte vrijwel het zelfde, alleen werden m’n darmen een geurfabriek waar ik geen zin in had.

Daarbij vind ik het te duur om over te stappen. Voor een pak kipfilet van 6 euro normale AH verpakking, betaal je met gemak het dubbele.

Mijn conclusie: als je wil dat meer mensen vega gaan eten, maakt dit makkelijk/lekkerder en betaalbaar voor de klant! (ohja , ik krijg er jeuk van als er o-v-e-r-a-l “vegan” bijstaat als dit het altijd al was.)

Vegan propaganda documentaries als ‘The game changers’ op Netflix presenteren vegan als dé perfecte levensstijl voor de atleet. Onderzoeken in deze docu moet je met een gigantische korrel zout nemen, maar ergens zit er natuurlijk wel waarheid achter het feit dat natuurlijke producten eten goed is voor ons lichaam. En bij elke trend staan er nieuwe aanbieders op. Ik was op de gezondheidsbeurs en heb daar veel vegan aanbieders gezien. Binnen verschillende jumbo’s verkopen ze vegan een-persoons (waar IGLO ooit mee begon) diepvries maaltijden met goede macro’s qua eiwitten. Deze zitten tegenwoordig bij mij in de vriezer. Deze genieten bij mij de voorkeur boven de traditionele diepvries pan maaltijden. Het aangeboden assortiment van ‘gezonde’ voeding groeit binnen supermarkten en ik zou zeggen dat daar eigenlijk bijna niemand op tegen kan zijn. Kip blijft voor mij het meest veelzijdige stukje vlees, maar ieder zijn ding.

2 likes