FIT.nl

Slepende archillpees ontsteking


#1

Januari 2018 bokste ik veel en deed ik veel aan touwtjespringen, ik was toen 40 jaar. Dit ging erg goed totdat ik een knakje hoorde in mijn linkerenkel tijdens het springen. Sindsdien werd de pees dik, pijnlijk en zeurderig. Hoewel ik naar de fysio ben geweest (en nog steeds ga) en oefeningen doe gaat het maar niet echt over. Nog steeds word hij dik na beetje belasting en het is nu maart 2019! Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?

Ik kwam over dit onderwerp ook een artikel tegen over peesproblemen en de relatie tussen vasten en tendinose. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle hulp is welkom, want ben er nu onderhand wel klaar mee.


#2

Dit is waar je naar op zoek bent:
https://www.orthobullets.com/foot-and-ankle/7022/achilles-tendonitis
(vaak niet zo laag op de hak als in het plaatje)

Waarschijnlijk is het een chronische onsteking van de pees, mogelijk obv scheuren in de lengte richting. Goed is soms om uit te sluiten obv positie of er een onderliggende reden is. Injecties helpen niet, eerder gevaarlijk.

De oplossing is zo goed als altijd conservatieve therapie (geen operatie), vaak is de pees verkort en de spiermassa verminderd. Zie ook bovenstaande voor therapie. Vaak spier versterkende oefeningen, rekoefeningen. Kijken of er geen onderliggend probleem is. Heel soms gips. Zeer zelden operatie.

Soms rare sokken als dit :slight_smile:


#3

Klinkt erg onlogisch om vasten met peesherstel in relatie te brengen. Ik gok een stukje pseudoscience. Vasten en HGH lijkt me ook erg speculatief, en vraag me af of dit gereproduceerd wordt in opvolgend onderzoek.

Ik zou eerder kijken naar een goede fysio die het onderliggende probleem vindt. Soms moet je meerdere fysio’s bij langs om het probleem te vinden. Misschien goed om een sportfysio te raadplegen? Laat diegene dan ook kijken naar je lichaamsbouw en kijk of de verhouding qua spieren in balans is.

Verder kun je eens kijken naar de punten die @Jasper aandraagt. Ik ben benieuwd of dat helpt.


#4

Hoi Jasper,

Dank voor je meedenken. Heb de site bekeken, gelukkig heb ik niet zo’n bobbel op de hiel :joy: Maar verder staat er inderdaad goede info.

Mijn fysio denkt ook een chronische ontsteking, maar omdat er (heel langzaam maar zeker) verbetering optreedt hou hij het inderdaad ook bij conservatieve therapie. Dus inderdaad veel rek oefeningen en langzaam opbouwen. Ik had echter geen idee dat dit zooo lang kon duren…

Misschien is die sok ook nog een idee haha, ik zal eens naar wat ervaringen kijken.

Bedankt iig!


#5

Ook bedankt voor het meedenken, ik loop nu ook ondertussen bij een sportfysio. Het lijkt de betere kant op te gaan, maar herstel duurt ontzettend lang.

Bedankt voor het meedenken!


#6

Zucht…
Wat meneer van krachttraining website in zijn artikel niet begrijpt is dat hij in zijn eigen case studie een paar fouten maakt.
Ten eerste doet hij 2 interventies tegelijk… hij past zijn voedingspatroon aan, en hij past zijn trainingsintensiteit aan.
zo kun je dus bias krijgen ten aanzien van het voedingspatroon terwijl het ook zo kan zijn dat het zijn trainingsprikkel is die het herstel bevordert.
daarnaast is het niet zo, wat hij wel beschrijft in zijn artikel, dat je groeit als je niet eet.
Hij eet namelijk gewoon 3500 kcal per dag. en of dat nu binnen 24 of 8 uur gebeurd maakt niks uit. de energiebalans is leidend.

Daarnaast is het zo dat elk conservatief fysio programma bestaat uit workload aanpassing.
eerst de intensiteit flink terug schroeven, en dan op basis van reactie de workload/intensiteit weer opbouwen. oftewel progressieve overload. alleen deze keer niet op basis van supercompensatie tijden, maar op basis van pijn en reactie (zwelling, roodheid etc.)

Wil je serieus bezig met tendinopathie training volg dan het Tendinopathy trainingsmodel van Jill Cook. promovendus op peesproblematiek (moet je fysio weten)
en volg de verschillende fases.
mooi uitgewerkt door de man in de volgende link:

groet,

Bart


#7

Nice! Mooie reply. Waardevolle content hebben zij hé! :slight_smile: