FIT.nl

Roeischema beginners

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een roeischema voor beginners. Ik ben namelijk van plan om mijn conditie te verbeteren middels een roeitrainer (ik hou niet van fietsen en hardlopen).

Als iemand een dergelijk schema ooit heeft gemaakt zie ik deze graag terug in een reactie!

Op internet kan ik niet echt een goed schema vinden.

Alvast bedankt!

Hi Teun,

Die expertise heb ik iig niet. Heb je al een roeivereniging gemaild? Gewoon een mailtje sturen naar 2 verenigingen of ze een schema met je willen delen. Misschien een idee :slight_smile:

Ben benieuwd. Laat je ons weten wat er uitkwam?

Een goede roeitraining is 3x10 minuten voor beginners. Voor heren is het de bedoeling dat je onder de 2:00/500m blijft. Tussen elke tien minuten neem je 5 minuten rust.

Dit roeien moet in tempo 24 tot 26 gebeuren.
Ook moet je zorgen dat je even hard begint aan de tien minuten en eindigt. Dit moet je drie keer volhouden.

Dus 3 sessies van 10 minuten, 1:59 split, tempo 26.

Mocht dit goed gaan en je kan dit technisch goed blijven doen, ga dan naar 3x12 minuten.

Mocht je ook dit goed te doen vinden, ga dan naar 3x20.

Succes!

1 like

Beste,

Bij wat voor weerstand moet dit ongeveer gebeuren? Ik roei nu op weerstand 4 van de 10 met 3x10 minuten. Ik roei rond de 32 rpm maar mijn split ligt op 5 minuten. Ik krijg het sowieso niet echt voor elkaar om onder 2 minuten te blijven, zelfs niet op de laagste weerstand en zo snel mogelijk… misschien klopt er iets in het apparaat niet.

De weerstand stel je zo in dat je de gegeven getalletjes kan halen. Het is wel goed als je jezelf een doel stelt. “Fitter worden” is nogal vaag.

Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn: je bouwt er geleidelijk naartoe waarbij je kan opbouwen in Snelheid, Tijd, Afstand, Rust en aantal X (STARX)., in het begin zijn STA en X laag/klein en R wat groter. Vervolgens kies je een parameter waarmee je het gaat verzwaren.

Wat ik zo snel vond:

Eerst techniek:

Dan wat info over trainen (zie sectie 5.04) van Concept 2:
https://www.redking.me.uk/sport/rowing/training/c2_training_v2.pdf