FIT.nl

Progressie niet zichtbaar

Hi!
Al een tijdje lees ik mee op het FIT forum, en nu leek het me een goed moment om zelf ook eens een topic te maken om me eens voor te stellen.
Vroeger heb ik veel gesport, maar vijf jaar geleden kwam de klad er nogal in: ik sportte erg onregelmatig (ik deed denk ik gemiddeld 1 klasje spinning per week) en ik hield me niet echt in qua eten en drinken. Sinds iets meer dan een half jaar geleden ben ik weer regelmatig drie keer per week gaan sporten in de sportschool met een splitschema waarbij ik de training altijd eindig met een half uur sessie cardio. Ik wilde ik me voornamelijk focussen op mijn vetpercentage, want die was aan de hoge kant (32% voor een vrouw van 23). Vanaf het begin af aan heb ik ook voortgangsfoto’s gemaakt (elke twee weken op een vast moment), want ik weet dat ik me niet volledig op de cijfertjes moet focussen. Het probleem was alleen dat ik op de foto’s na een aantal maanden niet echt voortgang zag. Daarom ben ik sinds twee maanden ook mijn taille omtrek gaan meten en met MyFitnessPal mijn voeding bij gaan houden. Nu heb ik laatst weer metingen gedaan, en schijnt mijn vetpercentage gedaald te zijn naar 24%, terwijl ik nog steeds op hetzelfde gewicht zit en mijn tailleomtrek is in de afgelopen 2 maanden van 77 naar 71 gegaan. Het klinkt redelijk rooskleurig allemaal, maar ik heb stiekem wel één probleem: op de foto’s zie ik nog steeds geen verandering. Ik mag natuurlijk niet klagen, want ik ben aanzienlijk sterker (en gezonder) geworden, maar ik vind het wel een beetje jammer dat het niet echt te zien is in mijn uiterlijk.
Hebben meer mensen hier ervaring mee of toevallig nog goede tips?

Goed dat je je ervaring deelt :slight_smile: Hopelijk kunnen we je een beetje op weg helpen.

Allereerst super positief dat je meer bent gaan bewegen! Dat is hartstikke goed!

Ik zie dat je zelf aangeeft dat je geen resultaat ziet, maar zien anderen dit wel als je ze vraagt eerlijk het verschil in de foto’s te beoordelen? :slight_smile:

Wat zegt de weegschaal trouwens?

Dankjewel voor je reactie Jeroen!
Ik dacht eerst inderdaad ook dat ik zelf redelijk kritisch was en ikzelf alleen het verschil niet zag. Daarom had ik een eerlijk vriendinnetje gevraagd om er naar te kijken, maar ook zij zei dat ze alleen een beetje verschil bij mijn benen zag, maar verder niet echt. Dus dat was jammer, haha.
De weegschaal zegt 68 kg voor mijn 172 cm lengte.

Wat was je verschil voor en na? :slight_smile:

Qua kg?

Je maakt dus progressie in de gym en qua objectieve metingen.

Weet je zeker dat de foto’s onder gelijke omstandigheden gemaakt zijn? zelfde houding, zelfde spanning, zelfde verlichting?

Zowel voor als na 68 kg.

Ja als het goed is wel!

Wat ik nu wel heb gedaan is de originele, dus niet bijgesneden, foto’s op een wat groter scherm bekeken (ik vond het altijd wat ongemakkelijk om mezelf zo vaak naast elkaar groot op een scherm te zien, haha) en ik zie nu voor de eerste keer echt verschil! Ik sneed van alle foto’s een stuk van de achtergrond af, om ze gemakkelijk naast elkaar te vergelijken, maar dat gaf blijkbaar een wat vertekend beeld. Omdat ik alle foto’s “even groot” maakte, gaf het steeds hetzelfde beeld, terwijl ik blijkbaar redelijk proportioneel slanker word. Ik moet in ieder geval wat minder focussen op bepaalde lichaamsdelen, maar meer op het totaalplaatje! :slight_smile:

Bedankt voor de nuttige vragen mannen!

Hoe gaat het nu? :slight_smile:

Zie je inmiddels verschil?