FIT.nl

Probleem met de squat: te weinig kracht in de core


#1

Hallo daar,

Even een kleine vraag weer.

Ik maak de laatste weken weer wat stappen met de Squat, alleen loop ik nu tegen een probleem aan. Op het moment dat ik aan mijn laatste 2 sets bezig ben (vaak zijn dat ongeveer 2 tot 4 herhalingen de set) kan ik heel moeilijk mijn core onder spanning houden. Dus bij het omhoog komen verslappen mijn buikspieren soms totaal, en dat gaat dan ook door naar de spieren in mijn rug die wat losser komen.

Enig idee hoe ik hieraan kan werken? Hou voldoende rust tussen mijn setjes, dus daar moet het probleem niet liggen denk ik.

Ademen doe ik niet tijdens het zakken en omhoog komen, dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik.

Ben benieuwd of jullie wat kunnen bedenken voor mij!

Davey


#2

Leuke vraag @Grumpy

Brace je voldoende? Span je van te voren je buik- en bilspieren aan voordat je squat?

Doe je nog extra core oefeningen om je core te versterken?


#3

Wat bedoel je precies met mijn buikspieren verslappen totaal. Heb je dat ook bij het squaten met je eigen lichaamsgewicht? Bedoel je dat je lichaam bol trekt?


#4

Ik vind dat wel moeilijk, om vooral ook te blijven focussen op aangespannen buikspieren vooral,

Doe verder geen buikspieroefeningen, omdat ik al veel oefeningen doe waar je de buikspieren aanpakt.


#5

Dan bedoel ik dat ik het niet gespannen kan houden, heb dat vooral in mijn laatste sets waar het gewicht omhoog gaat.

En dan heeft mijn lichaam wel de neiging om bol te trekken, al kan ik dat nog wel voorkomen. Is heel moeilijk uit te leggen wat ik bedoel merk ik… :stuck_out_tongue:


#6

Ik vermoed dat je de kracht niet voor het grootste deel uit je benen haalt en andere delen van je lichaam hierdoor extra moeten compenseren om het gewicht omhoog te duwen.

Met welk gewicht doe je squats en hoeveel sets/herhalingen? Hoe bouw je het op; van licht naar zwaar of juist andersom?


#7

Post eens een video van een zware squat sessie? Dan kunnen we kijken waar de oorzaak ligt.


#8

Een video uploaden is inderdaad handig. MAar het kan ook zijn dat het gewicht nog te zwaar is.


#9

Lastig te zeggen, gewicht is nog steeds erg laag… 70 kilo Squad…

Train op alle andere vlakken veel zwaarder, maar ben relatief laat begonnen met de Squad, heb daarvoor altijd andere oefeningen gedaan ipv deze oefening.

Zal kijken of ik het kan filmen, train meestal alleen dus dat word nog een dingetje.


#10

Mm misschien gewoon je telefoon tegen gewichten aanzetten? Op zich zijn er genoeg manieren om je squat te filmen.

Trouwens squat is met een ‘t’. Heb het al een paar x gewijzigd in je tekst (in verband met de vindbaarheid voor andere mensen).


#11

Oeps… foutje…

Ik zal aankomende dinsdag als ik weer benen train, de Squat gaan filmen!

Davey


#12

Heeft iets langer geduurd, filmen is niet gelukt/(nodig geweest).

Heb denk ik zelf al de oorzaak gevonden, even wat advies ter plaatse ingeroepen.

Ik trainde op hardloopschoenen die zijn aangemeten naar mijn voet, met een wat verhoogde hak. Hierdoor raakte ik soms een beetje uit evenwicht, en stond ik soms bijna enkel nog op mijn tenen. Vraag mij niet hoe.

Train nu zonder schoenen met de squat, en kan mijn kracht makkelijker vasthouden omdat ik veel stabieler sta momenteel.


#13

Ah goed om te horen! :slight_smile:

Interessant hé, dat zoiets kleins zo’n grote impact heeft.