FIT.nl

Positief effect van antioxidanten: feit of fabel?

In verscheidene artikelen wordt gesproken over antioxidanten en de positieve gezondheidseffecten. Zo wordt er bijvoorbeeld beschreven dat flavonoïden in rode wijn een reinigende werking hebben en dat groene thee veel antioxidanten bevat. Maar wat zijn antioxidanten, waar zitten ze in en wat is de uitwerking op ons lichaam?

Je leest het hier:

Interessant artikel, ‘Uit onderzoek blijkt dat de meeste antioxidanten niet werken ter preventie van verschillende ziekten als hart- en vaat ziekten, kanker, alzheimer en levercirrose [2].’ Enkele maanden geleden las ik ergens op een blog ‘Top 10 redenen om dagelijks bosbessen te eten’, waarbij juist het tegenovergestelde werd beweerd. Tegenvallend dit, omdat ik al maanden die dure bosbessen wekelijks koop, gelukkig kan het qua gezondheid geen kwaad dus blijf ik ze lekker door de Skyrr gooien vanwege lekkere smaak.

1 like

Heb je de referentie goed nagelopen? Lijkt me een vrij stevige claim die je lastig hard kunt maken.

Vaak zijn artikelen online van een vrij hoog clickbait gehalte.

Het gezegde van ‘je hoort wat je wilt horen’ gaat hier voor mij op. Natuurlijk vind ik het leuk om te lezen hoe mijn favoriete voeding de hemel wordt ingeprezen. Ik ben namelijk altijd fan geweest van de smaak van bosbessen. Het komt voor dat onderzoeken over bepaalde supplementen/producten/voeding gefinancierd door producenten welke baat hebben bij een goed resultaat. Daarom is het naive om niet kritisch te zijn bij de resultaten van het onderzoek omdat de producenten wellicht bereid zijn de resultaten te manipuleren voor commercieel succes. Vandaar inderdaad altijd goed om de referentie te bekijken.

1 like