FIT.nl

Oude niveau oppakken na maanden niet trainen

Wie kan mij tips geven om snel mijn oude niveau weer op te pakken. De afgelopen 3 maanden heb ik misschien in totaal 4x in de sportschool gestaan door vakanties, verbouwing, werk en andere smoesjes. Dit voelt alsof ik alles kwijt ben wat ik in de afgelopen 3 jaar had opgebouwd (van 69 naar 87kg) en dat is best frustrerend.

Afgelopen week ben ik weer fanatiek begonnen met trainen (4 a 5x per week) maar merk ik dat het (logisch) allemaal minder gaat.

Mijn vraag aan jullie is hoe ik het beste kan beginnen met trainen om weer snel op het oude niveau te komen. Is dat met veel reps, veel sets, lager gewicht, wat voor splitschema, etc.

Btw mijn eetschema heb ik op orde.

Alles tips en ervaringen zijn welkom.

Mijn dank is groot! :muscle:

Bas

Rustig opbouwen, niet gelijk met de gewichten waarmee je gewend was te trainen. Ga eerst 4-5 reps onder je max zitten. Kijk eens naar het begrip Reps in reserve.

Verder zou ik eerst op onderhoudsvolume trainen, de eerste 2 weken. Zie dit artikel over trainingsvolume.

Daarna vervolgens het volume en de intensiteit opvoeren.

De keuze van het schema is niet relevant. Pak voldoende volume over de hele week. Dit kan met verschillende soorten schema’s.

Hoe vaak je traint maakt ook niet uit, het gaat om je trainingsvolume over de hele week.

Dankjewel voor je reactie.