FIT.nl

Onderzoek naar goede voornemens van 2020

Het jaarlijkse onderzoek naar goede voornemens is weer bekend.

Uit onderzoek van FIT.nl onder 1136 Nederlanders blijkt dat 48% gelooft in het nut van goede voornemens. 52 procent heeft voorgenomen om goede voornemens voor 2020 op te stellen. Dit jaar laat dezelfde top 3 zien als voorgaande jaren: ‘meer sporten’ staat op één, gevolgd door ‘gezonder eten’ en ‘afvallen‘.

Lees hier meer informatie:

1 like

Interessante getallen. Te weinig doorzettingsvermogen wordt als belangrijkste reden aangedragen voor het falen. Interessant punt, uit onderzoek blijkt dat veel mensen die hun doelen wel halen hun wilskracht nou juist slim in zetten en daar niet teveel op vertrouwen.
Bijvoorbeeld geen snacks in huis halen (of alleen op het moment dat je ze op gaat eten) ipv denken dat het wel lukt om je in te houden als je ze wel in huis hebt… Bij heel fanatiek sporten speelt wilskracht natuurlijk wel meer een rol. Al zou dat voor de ene persoon minder moeite kosten dan de ander.

Als het in je hoofd niet goed zit, blokkeert in 9 van de 10 gevallen de rest ook. Als je bijv. Te weinig slaap krijgt, dan ben je vermoeider door de dag heen waarna je misschien denkt: ik ben te moe om te sporten, ik stel het uit.

Men kan ook denken: ik weet dat ik vermoeid ben en als ik sport ben ik nog vermoeider. Maar het voldane gevoel wat ik dan krijg maakt het meer dan goed. En zo ontwikkel je doorzettingsvermogen: niet twijfelen maae je houden aan je plan.

En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.

“Twijfel vernietigd de meeste dromen dan wat dan ook”

Tja waarom is 1 januari anders dan andere momenten om te starten. Je hoeft ook niet toch volgend jaar te wachten voor een nieuwe poging. Verbaasd mij hoeveel waarde mensen aan jaarstart hechten qua goede voornemens :slight_smile:

3 likes

En het verbaasd me niks hoeveel mensen afhaken omdat ze niet het doorzettings vermogen hebben.

1 like

@Omerta ik vraag me wel af of dit altijd door doorzettingsvermogen komt. Er zijn zoveel andere factoren die een rol spelen waarom mensen terugvallen. Denk aan:

• goed plannen
  • realistische doelen stellen
  • met tegenslagen om kunnen gaan
  • oplossingsgericht denken
  • Veel stress; (een beperkte bandbreedte). Ik heb naast mijn werk veel tijd om te sporten. Maar stel je hebt kinderen en een moeder die mantelzorg nodig heeft etc. Ik vind het super knap hoe zij dit allemaal kunnen combineren. Dat is al topsport.
2 likes

@erikhuizenga laat ik het dan wilskracht noemen dat is net een iets ander woord wat eigenlijk op het zelfde neer komt :wink:

Goed plannen is een kwestie hoe graag wil je iets.
Realistische doelen stellen is in mijn ogen ook het zelfde als hier boven. Ga op onderzoek uit, verdiep je ergens in en ga je niet zomaar blind ergens in storten.
Met tegenslagen om gaan dat hoort er helaas bij mocht je de wilskracht hebben dan kan je haast iedere tegenslag wel verwerken of omdraaien in iets positiefs. Desnoods met hulp van therapie oid.
Oplossinggericht denken valt ook aan aan te leren vermoed ik, vaak is iets een gewoonte dat omgebogen moet worden.
Idd is dat heeel lastig met kinderen en een zieke moeder oid maar ook dan kom je op het punt uit hoe graag wil je het. Er zijn ook wel dingen die je thuis kan doen, ondanks dat je moe bent enz dan moet je toch die knop vinden om al is het maar een kwartier per dag te sporten.
Misschien denk ik over sommige dingen te makkelijk, maar voor mij is wilskracht en doorzettings vermogen gewoon een way of life.
Als je echt iets wilt bereiken in sport werk of wat dan ook zal je moeten kunnen doorzetten en voldoende discipline moeten hebben om je doel te behalen. Maar mensen willen alles heeel snel en bij geen resultaat gaat de handdoek in de ring.
Mensen zijn onzettend lui en willen zich nergens in lezen/verdiepen om het beste uit zich zelf te halen.
Kortom mensen willen vaak een heleboel maar word het een beetje lastig dan gaat de witte vlag omhoog en geven ze zich gewonnen. Dat is eigenlijk een beetje wat ik bedoel. 31 December willen ze van alles en 1 februari zijn ze de beloftes van 31Dec weer vergeten.

Lekker kort verhaal hè haha.

1 like

@Omerta

Snap de punten die je aandraagt en ontken zeker niet dat wilskracht/discipline een rol speelt. Vooral als je wilt excelleren en topsport wilt bedrijven. Alleen ik denk dat het nou juist slim is om je wilskracht te sparen. Ik ga bijv. niet onnodig mij zelf moeilijk maken door snacks in huis te halen. Ik koop het pas wanneer ik op ga eten. En dan vaak een kleine portie (simpel voorbeeldje). Als je denkt dat wilskracht je gaat redden bij je nieuwe voornemen dan is dat niet heel verstandig. Als je gedrag gaat ontlenen dan zijn er veel meer factoren en punten waar je op in kunt haken. Alleen het op wilskracht toeschrijven mist veel nuance. Maar dat is mijn mening :slight_smile:

1 like

@erikhuizenga

Is dat niet een kweste van hoe graag je iets wilt?
Maar ik snap je punten, alleen verschillen we in sommige dingen, maar dat is maar goed ook hè dat niet iedereen het zelfde is enof denkt.
Wat voor mij werkt wil natuurlijk niet zeggen dat het ook voor een ander werkt!

1 like

Ook al wil je soms heel graag, soms kan het gewoon niet. Dan missen ze de informatie en kunnen ze een coach niet betalen of andere dingen die meespelen.

Bijv: 5 jaar geleden zaten mijn gezin en ik in een behoorlijk benarde financiele situatie, ik wilde wel heel graag afvallen maar kon de boodschappen nauwelijks betalen. Ik heb dat toen opgelost door zelf minder te gaan eten (ik had nog lang niet alle kennis van nu)

5 jaar later ben ik 15kg lichter, mijn vet% tussen de 12/15% en mn visceraal vet met 5punten gezakt. Ik ben er toch gekomen ondanks dat het veel langer geduurd heeft.

Deels wilkracht, deels creativiteit, deels roeien met de riemen die we toen hadden.

In mijn omgeving hoor ik echter vaak bekende excuses van mensen die zeggen dat ze echt willen maar er niet alles voor te willen geven.

Waar een wil is is een weg, maar die moet men zelf vinden en dat kost vaak tijd en een goed doordacht voedings en trainingsplan en de tijd wat het kost? die willen de mensen niet eraan spenderen. Denk ik.

1 like

Ondanks alle tegenslagen ben je nu wel op een punt gekomen dat je flinke stappen hebt gemaakt, en dat heeft toch te maken met inzet,doorzettingsvermogen en karakter.
Ga zo door en laten we hopen dat je vooruit gang mag blijven boeken tot je jou doel gehaald hebt!
:muscle:t3:

Mensen zijn vaak te lui om zich ergens in te verdiepen, dat is vaak niet eens een geld kwestie, maar gemakzucht. Mensen denken dat alles uit de lucht komt vallen en voor ze voor gekauwd word.

2 likes

Zo was ik eerst ook. Gemakkelijk en vooral niet teveel tijd aan spenderen…
Na mijn burnout is t wel anders gelukkig. Het is voor mij mijn doorbraak geweest.

2 likes

Ik vind het best ingewikkeld. Soms kan ik maanden er voor gaan, standvastig zijn, dan zo weer aantal maanden ‘zwak’. Zoals laatste kwartaal. Nu weer - cliché - vol goede voornemens. Weer doelen gesteld, fitnesspal aan het bijhouden en dagelijks sporten (hardlopen had ik wel volgehouden, maar krachttraining niet. Heb er wel weer zin in. Structuur is daarbij denk ik het sleutelwoord.

Wat bedoel je met zwak? En waar ligt dat aan? Mis je dan motivatie of is het qua tijd niet haalbaar?

Het is het eerste, dus mentale zwakheid. Heeft dan wel te maken met stemming (heb te kampen met depressieve periodes) en in zo’n periode krijg je meer het bekende emotie-eten en vanuit dezelfde emotie het excuus om niet te gaan trainen, hardlopen overigens wel, want daarvan weet ik dat ik me daarna stuk beter voel.

2 likes