FIT.nl

Onderzoek: meer trainingsvolume betekent meer hersteltijd

Van wat voor soort training moet je langer herstellen? Een korte training met een hoge intensiteit of een lange training met veel volume? Onderzoekers uit de Verenigde Staten plozen het uit. Hoe dit precies zit, lees je in dit artikel:

Wat altijd zo jammer is zijn de kleine aantallen in dit soort studies?
12 sporters tussen 18-35 jaar.

Kan je echt dit soort conclusies hieruit trekken?

2 likes

@Jasper goed punt. Er zal inderdaad meer onderzoek moeten gedaan worden met het liefst een grotere steekproef.

Wat vinden jullie van de volgende theorie:

Stel:
Ik doe maximale HH deadlift, dus:
100 kg x 5. maal 3 sets
In de 3-5 minuten rust tussen de sets ga ik met een mooi tempo fietsen.

In die minuten fietsen blijft het lichaam warm: hart blijft flink bloed pompen -> komt in de spieren -> spieren herstellen in de 3-5 minuten beter -> sneller verhoging van gewicht?

Je ziet veelal sporters die bezig zijn met powerlifting na een setje … 3-5 minuten op hun telefoon kijken dan doorgaan met het warm houden.

@KKC interessant gedachtenexperiment, maar ik vraag me af of dat verschil maakt in kracht. Ik denk van niet.

1 like

Ja interessante theorie. Mijn gevoel zegt dat het geen positief effect heeft en eerder tot mindere prestaties leidt.

Ik zou echt zoveel mogelijk rust pakken tussen de setjes. Je wilt zoveel mogelijk focus hebben voor de komende set.

Maarja ook hier geldt: eerst onderzoek voordat je te snel conclusies trekt. :smiley:

2 likes

Ook vooral kijken wat bij je werkt :slight_smile: Een logboek helpt daar ook bij.