FIT.nl

Onderzoek: is het ongezond om 's avonds veel te eten?

Iedereen weet wel dat te veel eten ongezond voor je is… Maar wist je dat het moment waarop je eet (zoals tijdens het ontbijt) ook invloed kan hebben op je gezondheid? Zo blijkt dat nachtelijk eten het risico verhoogt op overgewicht en diabetes type 2. Meer hierover lees je in dit artikel:

2 likes

Ik voel je veel beter als ik 's avonds niet te veel eet.

ik worstel erg met de tijdstippen waarop ik moet eten. Ik doe aan if wat voor mij betekent dat ik overdag vast en van 18uur tot ca 2300 eet. Ik eet dus meestal niet direct of binnen twee uur na mijn training. In dit artikel staat dat s avonds eten niet verstandig is. Ik eet echter niet boven mijn max aantal kcal en houd mij aan mijn macro’s. Kan iemand mij vertellen of mijn huidige patroon een goed herstel van trainingen in de weg zit? Of dat het gevolgen heeft voor bijv. slaappatroon en uitgerust wakker worden? Ik doe dit al zeker tien jaar zo, maar lees steeds meer over herstel en training, dus vraag me af of iemand iets zinnigs kan zeggen over dit patroon.

ik hoef overigens niet af te vallen, maar wil juist aankomen in spiermassa, een beetje vet verliezen en sterker worden.

@patroklos interessante vraag waar helaas nog geen eenduidig antwoord op is. Je geeft aan dat je van 23.00 tot 18.00 vast? Gezond dat je binnen je kcal blijft en voldoende macro’s binnenkrijgt

@erikhuizenga Hoop dat er iemand hier is die hier wel een antwoord op heeft. Weet jij ook iets over hoe ‘snel’ je moet eten na je workout voor optimaal herstel?

Even een korte beschouwing over je vraag.

A) denk ik dat je niet op zoek moet gaan naar absolute antwoorden of adviezen. Voedings- en trainingsadvies is niet zwart wit, zoals natuurkunde. Dus laat het los of het per se optimaal of goed of slecht is (behalve als je topsporter bent).

B) In het artikel staat niet, dat het ‘niet verstandig is’ maar plaatsen we de theorie van 'het maakt niet uit of je ‘s avonds wel of niet eet’ in perspectief. Kortom, de nieuwste onderzoeken trekken in twijfel of het de meest gezonde keuze is in een bepaalde onderzoekspopulatie.

Kortom -> Ik denk dat het raadzaam is om niet te zwart wit te denken als je stukken leest, maar meer nuance leert aan te brengen in goed of fout. Ik weet dat het lastig is, maar o zo belangrijk. Dit zien we namelijk zo vaak terug onder al onze lezers. Er wordt veel te veel gezocht naar een zwart wit antwoord, dat niet bestaat.

-> Simpel: vind jij het fijn om 's avonds te eten, en voelt dat goed + kun je dit volhouden. Doe dat! Of het het meest optimaal is voor bepaalde gezondheidsindicatoren of je bioritme? Boeier, als je voor de rest gezond leeft, maakt het weinig uit.

1 like

@patroklos ik sluit me bij Jeroen aan dat het belangrijkste is dat je voldoende en gezonde eet en het liefst overdag ook buiten komt/voldoende ontspant.