FIT.nl

Onderzoek: is het ongezond om 's avonds veel te eten?

Iedereen weet wel dat te veel eten ongezond voor je is… Maar wist je dat het moment waarop je eet (zoals tijdens het ontbijt) ook invloed kan hebben op je gezondheid? Zo blijkt dat nachtelijk eten het risico verhoogt op overgewicht en diabetes type 2. Meer hierover lees je in dit artikel:

2 likes

Ik voel je veel beter als ik 's avonds niet te veel eet.

ik worstel erg met de tijdstippen waarop ik moet eten. Ik doe aan if wat voor mij betekent dat ik overdag vast en van 18uur tot ca 2300 eet. Ik eet dus meestal niet direct of binnen twee uur na mijn training. In dit artikel staat dat s avonds eten niet verstandig is. Ik eet echter niet boven mijn max aantal kcal en houd mij aan mijn macro’s. Kan iemand mij vertellen of mijn huidige patroon een goed herstel van trainingen in de weg zit? Of dat het gevolgen heeft voor bijv. slaappatroon en uitgerust wakker worden? Ik doe dit al zeker tien jaar zo, maar lees steeds meer over herstel en training, dus vraag me af of iemand iets zinnigs kan zeggen over dit patroon.

ik hoef overigens niet af te vallen, maar wil juist aankomen in spiermassa, een beetje vet verliezen en sterker worden.

@patroklos interessante vraag waar helaas nog geen eenduidig antwoord op is. Je geeft aan dat je van 23.00 tot 18.00 vast? Gezond dat je binnen je kcal blijft en voldoende macro’s binnenkrijgt

@erikhuizenga Hoop dat er iemand hier is die hier wel een antwoord op heeft. Weet jij ook iets over hoe ‘snel’ je moet eten na je workout voor optimaal herstel?

Even een korte beschouwing over je vraag.

A) denk ik dat je niet op zoek moet gaan naar absolute antwoorden of adviezen. Voedings- en trainingsadvies is niet zwart wit, zoals natuurkunde. Dus laat het los of het per se optimaal of goed of slecht is (behalve als je topsporter bent).