FIT.nl

Omgaan met verleidingen hoe doe je dat?

Hoe goed kun jij voedselverleidingen weerstaan? Elke dag worden we op meerdere momenten in de verleiding gebracht om iets lekkers te eten. Een aantal keren lukt het vaak nog wel om je in te houden, maar vroeg of laat ga je voor de bijl en zwicht je tóch nog, haast tegen je wil in.

Het is eigenlijk niet eerlijk, want lang niet iedereen hier evenveel moeite mee. De ene persoon beslist gewoonweg om niet te snacken en houdt zich daaraan, terwijl de ander de hele dag een innerlijke strijd voert tegen de snacktrek en deze geregeld verliest. Hoe kan het toch dat wij onderling zo verschillend op voedselverleidingen reageren? @erikhuizenga dook in de literatuur en zocht het uit:

1 like

Waarschijnlijk lopen er ook veel mensen rond met een Binge Eating Disorder zonder dat zij daar zelf weet van hebben.

Net deze hierover gekeken @wouterduijndam. Onderbelicht onderwerp.

1 like

Heftig @j.vandermark! Had ik dus nog nooit van gehoord! Schrik ik wel van trouwens. Dat je jezelf knock out kan eten… heb echt met verbazing gekeken ernaar…

1 like

@j.vandermark Interessant artikel, ik probeer een gezonde levensstijl te volgen met af en toe wat lekkers. Voor een vrouw ben ik atletisch en heb ik een laag vetpercentage. Ik had gehoopt dat de behoefte naar ongezonde voeding en suikers na een aantal maanden zou afnemen. Dit is helaas niet het geval en vraagt elke dag weer discipline. Ongeacht dat ik resultaten boek en er voor veel mensen super gezond en fit uitzie. Ben ik soms wel bang dat ik de rest van mijn leven een strijd hou met voeding…

3 likes

@Beau1995 het is heel normaal dat je daar zin in hebt :slight_smile: Leg je de lat misschien niet iets te hoog voor jezelf? Het is ook niet erg om door de week heen af en toe wat suikerrijks te eten. Ik heb net een een boterham met pure hagelslag gegeten (met extra veel hagelslag). Soms als je jezelf dingen ontneemt kan het als een strijd gaan voelen.

2 likes

Hi all,

Ik heb vroeger een binge eating disorder gehad. Het begon op de middelbare school en heeft uiteindelijk tot mijn 20e geduurd. Uiteindelijk heb ik bij mijn huisarts aan de bel getrokken en heb ik via cognitieve gedragstherapie bij een centrum voor eetstoornissen geleerd om op een gezondere manier naar voedsel te kijken. De laatste jaren had ik nog wel eens een eetbui, vaak als ik me verdrietig voelde, als een gevoel van eenzaamheid me overviel of als ik me verveelde. Gelukkig liep het niet meer de spuigaten uit en bleef het aantal eetbuien beperkt.

Nu sinds een jaar gaat het ontzettend goed en heb ik nagenoeg geen eetbuien meer. Ik denk dat het komt omdat eten voor mij iets functioneels heeft gekregen, ik eet om gezond te blijven, om te kunnen groeien. Eten voelt voor mij niet meer als een troostmiddel of iets wat verbonden is aan gezelligheid.

Wat @Beau1995 zegt herken ik wel, vet en suikerrijk is ook gewoon lekker, ik heb er ook vaak zin in. Het verschil is dat ik het nu op een gecontroleerde manier kan eten. Dus bijvoorbeeld: ik neem 50 gram chips (if it fits my macro’s) en daar blijft het dan ook bij.
Ik denk dat voor de meesten van ons die strijd normaal is en ook logisch te verklaren is vanuit oogpunt van onze voorouders… zij aten vaak calorie-, vet-, en koolhydraatrijk, ze wisten immers niet wanneer ze weer te eten zouden krijgen…

Liefs Nononsense :blue_heart:

2 likes

@Nononsense wat een mooie bijdrage. Fijn dat je nu zo die balans hebt gevonden. Het is inderdaad zo dat veel mensen een flinke drang naar zoeternij en vetrijke voeding kunnen ervaren. Misschien heb ik ook wel het geluk dat dat volumeknopje bij mij wat minder hard aan staat (oftewel ik minder last heb van cravings). Maar ik denk ook dat dat zeker te maken heeft met de manier hoe je er betekenis aangeeft. Mag je het niet of neem je het niet omdat je bijvoorbeeld graag gezond wilt leven. Door er op een andere manier betekenis aan te geven kan het minder aanvoelen als een strijd. Mindfulness kan daar bij helpen.

1 like

@Nononsense @erikhuizenga bedankt voor de tips en voor het delen van jullie ervaring. Ik geloof zeker dat het een mentaal dingetje is en hoop dat ik dit positief om kan zetten net als jullie. Een andere benadering ga ik zeker proberen!

3 likes