FIT.nl

Nononsens progressie


#41

Hoi @Jan81!

Wat goed om te horen dat het squaten je goed af ging! Hoe gaat het daar nu mee?? Wel balen dat je pull ups nog niet zo hard gaan!! Wanneer precies neem je een week rust met de pull ups??

Ff een update van mijn kant.
Hier gaat het de goede kant op! Nu 2 weken een pter (autocorrect maakt er pret van :joy: ). De eerste week vooral gekeken naar techniek. Nu deze week hebben we mijn 1rm opgezocht. Zondag voor de laatste keer bij een aantal oefeningen 1rm zoeken en dan flink aan de bak!
Met voeding gaat het de goede kant op. Ik hou me zo veel mogelijk aan het eetschema wat ik heb gekregen. Het komen aan voldoende eiwitten is nog een dingetje maar we zoeken samen naar veel alternatieven voor koemelkproducten. Het blijft een beetje onwennig dat je na je training om 22.00 op de bank zit met een bord hutspot en zalm :joy: :joy: maar alles voor het goede doel!

Ik begin er echt lol in te krijgen! Het is gaaf om nu met behulp van mijn pter het pad te volgen om mijn doelen te halen!! Het is zo fijn om die stok achter de deur te hebben! Ik zet tegenwoordig de wekker om om 07.00 in de sportschool te zijn :see_no_evil:

Liefs en een goed weekend!


#42

Dit is echt zo leuk om te lezen.
Je techniek gaat echt goed vooruit! Wereld van verschil!

Super inzet, geeft super resultaten !

KEEP IT UP!


#43

Ik vind het mooi om te zien dat je zo goed gaat. Het plezier spat van je tekst af :slight_smile: .


#44

@Nononsense Hallo mede sportfanaat (y)

Ik doe zelf nu chin ups, en dan met elastische band als ondersteuning. Dan kan je mooi alvast opbouwen voor de echte pull up.

Misschien leuk om eens met je PT’er te proberen?

Vriendelijke groet,
Peter


#45

@Robert_Jan_Tinge leuk om te lezen dat het enthousiasme van het scherm spat! Ik vind het ook super leuk om te doen. Qua voeding gaat het steeds beter! Ik heb sinds kort seitan leren kennen, ken je dat? Dat zijn de gluten (eiwit) van tarwe.
Mijn bovenbeen staan constant in de fik en normaal gaan zitten op het toilet zit er niet meer bij haha!
Ikzelf zie nog geen resultaat dus afgesproken dat ik wat foto’s ga maken (voor, achter en zij) om vergelijkingsmateriaal te hebben!

@ChopperX wat goed zeg dat je zo goed op weg bent met je Chin ups! Ben Je al lang bezig of heb je hier snel progressie in geboekt?
Bedankt voor de tip! Ikzelf ben echt nog lang niet zo ver… nu druk bezig met pin push ups (Dus tegen een stang aan zodat je diagonaal staat ipv horizontaal) Dus zover ben ik nog lang niet :grinning:

Liefs, nononsense


#46

Zelf verandering zien is zo ie zo lastig omdat je jezelf erg vaak ziet. Vandaar foto’s om een grotere tussenpauze te hebben.

Je maakt super progressie in de gym en in je metingen dus verschil zit er echt wel. :grinning:


#47

Ben ook wel benieuwd naar de squat ‘before & after’ :slight_smile:


#48

:grinning: De voor is inmiddels gemaakt… de after laat op zich wachten uiteraard…
We hebben nog werk te doen met enkel mobiteit en voet/knie stabiliteit maar das ongoing process :grinning:

Ik zal haar meenemen naar Fit als ik weer kom


#49

Gezellig! Ben benieuwd haar zhe skwaats. LEUK :slight_smile:


#51

@Nononsense complimenten voor hoe je hier in staat, en voor de manier waarop je alles deelt hier. Inspirerend!

@Wesley je hebt hier op het forum ooit eens gepost hoe je je persoonlijke repranges kan bepalen. Ik vind het zo snel niet terug, maar het was wel een interessant stukje. Weet jij nog waar je dat had staan?


#52

Oef @j.vandermark dat wordt dan nog even flink oefenen! Nee het gaat eigenlijk super goed!
Hierbij een kleine update van de afgelopen dagen.

@Wesley heeft bepaald op welk gewicht mijn 1rm zit en daar is het aantal kilo en herhalingen nu op afgesteld. Het sporten gaat super goed, de bewegingen heb ik steeds beter onder de knie.
Mijn billen staan constant in de fik en mijn buikspieren tintelen nog dagen na door al dat bracen :wink: Ik sta trouw 3 dagen in de week samen met hem in de sportschool. en behalve dat ik progressie boek (gewichten liegen niet) is het ook nog eens hartstikke gezellig :slight_smile:

Qua voeding is het nog echt even zoeken… Zeker omdat ik vegetariër ben en geen koemelk producten eet. De door mij zelfgemaakte super duper vegan worstjes bevallen prima!
Volgens mij doet dat calorietekort op mijn niet trainingsdagen wel iets geks met me… ik verlang gewoon naar zo’n worstje met een gekookt ei als pre-bed maaltijd. @Wesley ik snap nu wel waar jouw voorliefde voor ketchup vandaan komt :wink:
Verder heb ik afgelopen week een klein terugvalletje gehad qua eten en ben ik op stropersjacht geweest in mijn eigen keuken… liga’s, chips, paaseieren en fruitella’s verorberd. En of ik er gelukkig van werd? Nee eigenlijk helemaal niet… ik voelde me vooral hel erg stom. Ik heb het eerlijk opgebiecht :wink: en Wesley had wat goede tips.

Hij gaf me mee dat ik bovenal, net als iedereen, mens ben, hij liet me een artikel van jou @Nick lezen waarin je vlak voor je wedstrijd nog ff muffins naar binnen werkt… haha Overigens een super mooie driedelige serie! Echt respect wat je voor een weg hebt afgelegd met zoveel discipline.

En inderdaad ik ben gewoon een mens, een gezond mens, en dat is misschien wel het grootste goed. Gisteren weer plasma gedoneerd aan de bloedbank. Dat soort momenten laten me weer even nadenken over hoe bijzonder het eigenlijk is om gezond te zijn en dat dat niet iedereen gegund is. En hoe kwetsbaar je als mens kan zijn. Dat helpt enorm relativeren!
Overigens heb ik de roze koek die je als beloning krijgt natuuuurlijk niet zelf opgegeten :wink: mn dochter heeft hem heerlijk zitten verorberen.

Van het weekend staat op mijn lijstje om sushi te maken met bloemkoolrijst ipv gewone rijst… Ik laat het jullie weten!

En nu moet ik naar bed, morgen om 07.00 weer in de sportschool en anders kom ik niet aan genoeg slaap ;-).

Liefs en een fijne avond!
Nononsense


#53

Het staat volgens mij in een progressie verhaal van iemand met ondergewicht. Helemaal precies weet ik het niet meer.

Kan je uiteraard wel vertellen hoe het werkt en hoe we dit ook bij @Nononsense hebben opgesteld.

Stappenplan voor een passend schema is in grote lijnen:

  • stel het niveau per spiergroep van (kan met de strenght standards www.exrx.net)
  • op basis van het niveau bepaal je het aantal gewenste oefeningen per spiergroep (hoe meer gevorderd hoe meer oefeningen je nodig hebt)
  • op basis van niveau bepaal je het benodigde volume per spiergroep (hoe hoger niveau hoe meer volume)
  • Verdeel het geheel over de te besteden tijd
  • Meso 1: Zoek per oefening een 3rm (compound) of 5rm (single-joint)
  • op basis van de berekende 1RM uit de test van training 1, bepaal je op basis van niveau de gewenste intensiteit (beginner ligt dit rond de 60%, gevordere atleet veel hoger). Deze intensiteit is je startgewicht
  • Meso 2: doe op elke oefening met de gewenste intensiteit op alle sets zoveel mogelijk herhalingen.
  • Het aantal reps uit set van meso 2 is je reptarget. overige sets vertellen meer over de werkcapaciteit van de persoon en op termijn de potentie tot verhogen van het volume.

Zijn de geteste reps aanzienlijk anders de de regulier gehanteerde bandbreedte heb je een topper te pakken. Waarom? deze mensen reageren beter op een hoger/lagere range dan de gebruikelijke range.

@Nononsense repte bijvoorbeeld op haar squat op 65% van haar 1RM er 16 reps uit!!! Dit laat zien dat zij van nature relatief slow-twitch vezels heeft en het beter zal doen op een hogere reprange. Zij squat dus sets van 16 reps

Zelf repte ik 8 reps op 75% van mijn 1RM banded squats en 5 reps op 85%. Ik train in training 1 dus 8 reps sets en training 2 5 reps sets.
De tweede reprange komt naar voren na een plateu. Zolang je progressie boekt met 1 rep-range en microload dan heeft 1 rep-range de voorkeur. Zodra je vastloopt voeg je een tweede intensiteit toe en die krijgt dan een eigen reprange.

Benader bovenstaande ALTIJD per spiergroep! bijvoorbeeld een typische bro die altijd legday skipt zal een heel ander volume draaien voor zijn benen dan voor borst.

En dat is in een notendop de spierspecifieke hypertrophy van Bayesian Bodybuilding :slight_smile:


#54

Waarvan akte :joy::joy:


#55

Bedankt voor je compliment Jan! Ik vind het super leuk om te schrijven en nog leuker als het andere mensen inspireert/ontroerd/aan het nadenken zet of gewoon even aan het lachen maakt!

Liefs Nononsense


#56

@Wesley bedoelde jij toevallig dit bericht voor @Jan81
Angst om meer te gaan eten?


#57

Yea! dat topic is het indderdaad @Nononsense :muscle:t2:


#58

Je komt niet tot presteren als je altijd perfect wilt zijn…

Gister was het 1 april en zonder hier al te ver uit te wijden voltrok zich de allerslechtste grap die ik mij had kunnen voorstellen… Ik was toe aan een flinke borrel, of 2, nou ja een halve fles sambuca had ik best meester kunnen maken, maar gezien de macro’s die ik moest behalen (eiwittuh) niet gedaan…

En vandaag, nog geen 24 uur later, sta ik alweer in de sportschool. Het is fijn om even met mezelf bezig te zijn, maar ik merk dat ik niet helemaal mezelf ben.
De eerste set met deadlifts gaat nog, ik haal de 16 reps met 75 kg, maar bij de reversed pull ups (nou ja, een poging tot aangezien ik pas 4 weken train) heb ik het even zwaar, ik probeer me te vermannen maar als ik naast me een dame zie die in mijn ogen pas echt goed bezig is, voel ik tranen opkomen en word ik boos op mezelf.

Ik baal dat het me niet lukt, ik wil zo graag progressie zien, ik heb het idee dat mn training echt slecht gaat, en vervolgens baal ik er weer van dat ik er van baal… Ik zit mezelf in de weg.

Gelukkig heeft @Wesley het snel door en laat me weten erg tevreden te zijn over mijn training en dat de resultaten van vandaag echt beter zijn dan die van mijn laatste training. Hij laat me ook dit keer weer relativeren en spreekt de bemoedigende woorden dat de boog niet altijd gespannen kan staan, het lukt hem zelfs om me aan het lachen te krijgen.

Vandaag wel de strijd met de chocolade paashaas verloren… of gewonnen, het is maar net hoe je het ziet, ik heb hem verslonden met oren en staart.
Uiteraard wel netjes in mijn MFP gezet :blush:

Fijne week allemaal!
Liefs Nononsense


#59

Wooh! Super goed :smiley:

Volgens mij ben je hartstikke goed bezig! Super mooi dat je zulke stappen maakt, en kleine dipjes en terugvalletjes horen erbij! De lijn is niet altijd recht omhoog! Goed om te kijken naar het grote plaatje.

Belangrijkste is dat je iig ondersteuning krijgt! En dat gaat volgens mij top :smiley:

Hehe je kan wel leuk schrijven trouwens!


#60

Dank je wel voor het compliment! Ik vind het ook super leuk om te doen! :blush:

En ook hier bedankt voor het compliment! Ik vind zelf dat ik dat gewoon moet kunnen… maar aan de andere kant weet ik ook dat dit best veel is :grin:

Ja het gaat echt super @Wesley is er altijd voor me! Hij heeft prachtige woorden om te complimenteren (schitterend, deftig e.d. :rofl: ) en ook als het tegen zit is hij er voor me! Ik krijg regelmatig een schouderklop van hem.
Ik heb het echt getroffen met hem. (En dit zeg ik niet om te slijmen omdat ik weet dat hij mee leest :joy: ).

Morgen gaan we weer knallen! Lekker skwatten! :laughing:


#61

wonderfull !
en nou skwatten ja… sportschool gaat om 22 uur dicht he!