FIT.nl

Nononsens progressie

Hoe staat het met trainen? Goede input gekregen van een PT’er?

Hoi @Jasper

Fijn dat je het vraagt… helaas nog geen pter. Ik had er 1 op het oog maar we kregen het niet rond qua planning… nu een ander op het oog maar we moeten even kijken of dit lukt qua locatie/afstand.
De afgelopen dagen ging het wat minder qua trainen… vrij weinig motivatie en snel afgeleid… vanochtend gesport met een nieuw schema Dit ging al beter en had me voorgenomen om niet tussentijds op mn telefoon te kijken… dat scheelde een heleboel!

Qua voeding heb ik gisteren het dieptepunt bereikt… Ik had zoooooo’n zin in chocola dat ik het pak chocolade hagelslag aan mn mond zette… omdat er niks anders in huis was … ik gooi het er maar op dat het kwam door mn cyclus :innocent:

Vandaag weer goed op weg. Vanochtend lekker gesport en nu aan een zelfgemaakte maaltijdsalade…

Hebben jullie nog iets sportiefs op de planning staan dit weekend?
Ik ga in ieder geval zondagochtend weer naar de sportschool!

Valide argument :grinning:, het vrouwelijk lichaam gebruikt ca 6% meer energie in de periode rondom de periode :slight_smile:

Daarom zou je idealiter bulken tijdens deze periode en cutten erbuiten. Dit sluit ook aan met de hormoonwaarden over het algemeen. En het geeft een stukje “feel good” door meer eten, tijdens deze donkere periode :joy::joy:

Mannen in een relatie ook denk ik :joy:

Cool dat je dit gewoon deelt!

Haha, inderdaad! Gewoon eerlijk zijn, later lach je er om. Top van je!

hahaha, lol.

Vandaag en rustdagje, morgen en overmorgen weer sporten, zin aaaaan :slight_smile:

Wat voor soort schema volg je?

Mijn onderlichaam is voorlopig off limit helaas. Ik beperk me tot pullups en de rest vd bovenkant. Weekend verder rust.

@Wesley bedankt voor je heldere uitleg ik voel me ineens een stuk minder schuldig haha… Ik heb dat inderdaad weleens eerder gehoord van een vriendin maar ik geloofde het niet zo… feit blijft natuurlijk dat het geen excuus is om ongegeneerd te snaaien… Ik had op zn minst een gekookt ei kunnen nemen ofzo…

Hebben jullie dat ook wel eens dat je zin hebt in eten en dan kiest voor iets ongezond (lees: chips, snoep, koek) ipv iets gezonds (cracker met humus, gekookt ei, handje nootjes oid).

@Jan81 ik denk dat dit zeker ook voor mannen in een relatie geldt misschien nog wel sterker! Volgens mij kost het boooordevol energie om ons te ondersteunen… wel goed voor je kuitspieren als je als man zijnde in die periode op je tenen moet lopen :sweat_smile:.

@Jan81, @Robert_Jan_Tinge natuurlijk deel ik dit! In good times and bad times! Ik heb er juist veel meer aan als ik het deel en een reactie van jullie krijg dan wanneer ik het voor me houdt… dat was ook een beetje de opzet van mn post.

@j.vandermark Nice dat je lekker gaat trainen! Wat ga je trainen, welke sport? Ik heb nu een split schema waarbij ik de ene keer mn voorkant train en de andere keer mn achterkant. Ik kan van de week wel een foto posten van mn schema’s.

@Jan81 waarom is je onderlichaam off limit als ik vragen mag? Heb je een blessure??

Liefs!

jup, ook wij (als ik even voor de rest mag spreken) zijn mens :heart_eyes:

Ik heb flink last van m’n knie gekregen (%#^&@$ alweer…) zodat ik geen squats of zelfs deadlifts kan doen. Het spier-gedeelte is er uit ge dry-needled maar nu lijkt het de binnenste kop van m’n scheenbeen te zijn. Bloedirritant, ik ging lekker. Niet te lang over treuren, ik leg nu de focus op m’n bovenlijf en dan met name pull-ups. Die hebben iets magisch voor me. Ik train deze nu 5x/week volgens het “Armstrong” schema en heb van m’n oude schema nog 2 dagen/week over (zonder squats en deadlift dan). Het valt me zwaar om vaker dan 2x/week naar de gym te gaan. Maar die pull ups kunnen op m’n werk! So much to do, so little time…

Echt wel. Boeien. :slight_smile:. Ik sta mezelf dat 1x/week toe en dan gaat er een zak M&M’s doorheen ofzo. Ik kan het me veroorloven, maar vooral omdat ik vetpercentage als doel een beetje los heb gelaten. Blessures hebben nogal een impact op m’n gevoel en daarmee toch ook stiekem weer op m’n motivatie qua eten. Trainen gaat dan gelukkig wel door. Wellicht dat ik het nu richting het voorjaar weer meer oppak.

Leuk, wat voor opleiding doe je nu? V.w.b. die fitnessopleiding: Fitness A is leuk, maar dit is echt een basisopleiding. Met wat leeswerk kan je nagenoeg op dat niveau komen zonder ook maar één cursus te hebben gevolgd. Theoretisch kan je zelfs prima verder komen. Ik heb het Fitnesstrainer 1 boek en ben niet onder de indruk. In tegendeel zelfs. Ik zal eens een lijstje maken met interessante sites (@Wesley heb jij vast ook nog wel!).

Ik denk dan aan

ook al zijn sommige dingen hier nog een beetje experimenteel, wel vooral goede in-depth info!

(tikje populair, maar goede basics)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
voor wetenschappelijke artikelen

Op YouTube vind ik AthleanX leuk (hoewel erg Amerikaans) en daar zijn ook erg goede filmpjes te vinden van uitvoeringen van oefeningen zoals de squat.

@Jan81 wat vervelend van je blessure zeg! Is daar wat aan te doen met rust/behandeling of staat er misschien een operatie voor de deur?
Herkenbaar dat je gevoel impact heeft op je eten. Ik merk wel altijd dat het bij mij alles of niks is qua sport en voeding…

En pull ups i love it :heart_eyes:. Ik ben altijd geadoreerd als ik mannen in de sportschool pull ups zie doen, dat vind ik zo cool om te zien! Dus keep up the good work :wink:

Op dit moment volg ik een administratieve opleiding. Fijn dat je je mening geeft over de fitness opleiding. Het fijne lijkt me wel dat ik het in hapklare brokken aangeleverd krijg. Dit voelt meer als een stok achter de deur. Bedankt voor de artikelen, als je er meer hebt hou ik me aanbevolen!

Fijne avond! Groetjes

Voor nu is het (relatieve) rust en tapen. Het gaat wel vooruit. Komende week weer proberen te squatten met licht gewicht en een flink aantal herhalingen. 't Is iets. Mocht het dan toch nog een keer acuut terugkomen dan zal het wel een foto worden om de binnenkant te beoordelen. Wie weet moet de boel een keer uitgespoeld worden, maar dat is echt iets voor later, of hopelijk helemaal niet.

En die pullups… manman… 5 dagen in de week aan de bak, ik ga nu bijna week 5 in, maar om nou te zeggen dat het echt hard vooruitgaat… stug doorgaan maar :). De grap is dat m’n lijf wel degelijk veranderd… rug en armen nemen wel wat in omvang toe. Kracht zal dan ook wel volgen.

Wie weet een tip: op marktplaats komen regelmatig cursusboeken langs, zo ook die van Fitness A! Dat geeft je een prima beeld. Je kan ook het FIT boek aanschaffen, daar staat ook heel veel in. Je “mist” dan vooral een klein stukje anatomie uit het Fitness-A boek :slight_smile:

Kijk eens naar Kaatsu.

Doe jij ze zelf ook? :smiley:

Ben je ze aan het trainen?

Allereerst @j.vandermark hulde aan jou en de mannen en vrouwen van fit.nl! Ik begreep van @Wesley hoe veel tijd en energie in fit.nl stoppen :grinning::heart_eyes: ik zie dat er wat dingen zijn veranderd op het forum. Ziet er zo op het eerste oog overzichtelijker uit! Ik kreeg een mail van fit.nl met daarin informatie. Ik struikelde enigzins over iets wat daar in stond… nu ben ik daar sowieso een beetje allergisch voor dus het kan aan mij liggen… het ging over fit@home. Dit was speciaal voor vrouwen ontwikkeld… de combinatie at home en vrouwen jeukte een beetje zeker omdat voor mannen wel in de sportschool was… maar goed nogmaals dat kan ook heel goed aan mij liggen :rofl:

@Jan81 hoe gingen je squats? Heb je ze deze week al geprobeerd? Hoe voelde dat? Wat super knap van je dat je zo stug vol houdt! Merk je wel enigzins vooruitgang?
Bedankt voor je tip over de fitness a boeken! Als van de zomer mijn studie is afgerond ga ik er eens serieus naar kijken!

@j.vandermark nee helaas hier nog geen pull ups… daar heb ik de kracht nog niet voor… Ik heb sinds deze week een pter en volgens hem gaat dat zeker goed komen :heart_eyes: dus daar verheug ik me al op! Lijkt me wel stoer :muscle:t3:

@Wesley jij met je kaatsu :sweat_smile:

Sinds deze week heb ik een pter! We hebben nu een aantal keer samen getraind en vooral gekeken naar techniek en (on)mogelijkheden. Een relaxte trainer met kennis van zaken! Ik vind de squats zowaar een beetje leuk :joy:

Lieve groet,

Leuk dat je aan de slag gaat! Positief om te horen :slight_smile:

Leuk dat je squatten leuk gaat vinden. Kun je veel voldoening uithalen als je stapjes maakt qua technieken kracht.

FIT at home video’s zijn met name voor vrouwen. De nadruk ligt meer op benen, billen en buik :slight_smile: Thuis training video’s en dan met name cardio. Positionering en samenstelling van het product is meer voor vrouwen. Simpelweg omdat het dan beter verkoopt dan een ‘non specifiek product’. Marketing start vaak met de doelgroepkeuze.

Rustig aan, niets is onmogelijk, sommoge dingen duren gewoon wat langer… althans, goed slapen na een liter koffie in de avond is wel erg lastig

oooo ja ennuuuhhhh

Nieuw onderzoek toont enkel correlatie tussen hoeveelheid vet vrije massa rn squatkracht. Niet tussen lengte lichaamsdelen en squatkracht…

Go go go

www.researchgate.net/publication/323465623_Biomechanical_anthropometric_and_psychological_determinants_of_barbell_back_squat_strength

Nou heb ik dus echt geen excuus meer :see_no_evil:

@Wesley : occlusietraining/kaatsu ken ik wel. Het maakt me toch voorzichtig omdat ik erg weinig kan vinden over eventuele risico’s op de langere termijn. Niet iets wat ik graag op eigen houtje uit zou willen proberen, maar wel heel interessant :slight_smile:

@Nononsense : tja… 4x10x40kg was grappig. Na 7 weken ofzo helemaal niet squatten leverde me dat wel flinke spierpijn op. Zaterdag voor de 2e keer gedaan en nu zelfs geen stijfheid meer. Ik ga dit nu nog anderhalve week zo doen en dan heel langzaam weer opbouwen. Wie weet worden m’n schouders dan ook weer wat losser. M’n schoudermobiliteit is echt afgenomen nu ik me zo richt op pull ups. Die gaan extreem langzaam vooruit. Ga nu week 7 in van m’n programma, na week 8 pak ik een week rust en dan eens kijken wat m’n max heeft gedaan. Ik verwacht er niet zo heel veel van gek genoeg haha.