FIT.nl

Nog net dat ene stukje extra afvallen

Hallo en een sportief en blessure vrij nieuwjaar gewenst!

Mijn naam is René en ik volg Fit.nl al jaren. Erik heeft me zelfs 3 maanden gecoached en deze coachingslessen neem ik nog altijd ten harte.

Even wat huidige cijfers:

Gewicht 86,6 kg
Lengte 184 cm
Leeftijd 34 jaar
BMI: 25,5
Sporten: bijna dagelijks met 1 (soms 2) dagen rust. 4 dagen fitness (ondersteunend aan), 4 dagen vechtsport
Vetpercentage 17% (fitnesscentrum weegschaal)
Lichaamstype: ergens in het midden
Conditie: goed
Dieet: niet echt, gewoon sporten, gezond, regelmatig en eiwitrijk eten

Mijn “dilemma” is kortgezegd als volgt. Volgens mij heb ik een gezond gewicht en conditie, ik zou alleen nog wat marge willen hebben.

Mijn set-point gewicht zit lijkt boven de gezonde BMI grens van 25 te zitten. Moet ik dan alsnog afvallen of toch accepteren? En hoe doe ik dit? :smiley:

Ik ben met behulp van onder andere Erik een hoop afgevallen. Na de coaching woog ik 82 kilo. Lichter ben ik nooit geworden. De jaren erop groeide dit weer maar wist dit met mijn vernieuwde levensstijl altijd wel terug te brengen. Soms met soms zonder spiergroei zit ik nu altijd tussen de 85 en 88 kilo. Dit lijkt een soort “set-point” gewicht te zijn voor me. Toch valt dit in het ongezonde BMI stuk. Minder eten zou je zeggen, maar ik betwijfel of dat het is want met dat sporten moet ik opletten dat ik niet te weinig eet. Ik doe niet meer aan calorieën tellen, maar eet meer op gevoel. Er is niks in huis dat ongezond is en ik geloof dat dat in principe al genoeg moet zijn. Zoals Erik me leerde, het gaat om het totaalplaatje, niet diëten, maar een levensstijl.

86 kilo is echter een BMI grens voor me. Ik kom dan op een BMI van 25,4 en het voedingscentrum vertelt me dat ik dan een verhoogd gezondheidsrisico heb. De BMI zegt niet alles, mijn middelomtrek is 90-92 cm. Dit lijkt redelijk ok, maar supergespierd ben ik nou ook weer niet. Ik voel ook dat ik nog niet topfit ben. Vooral bij de benen is te zien dat ik nog best wat vet kan kwijtraken.

Ik zou graag een BMI willen hebben met een beetje marge: rond de 23 lijkt me een gezond getal. Met een middelomtrek van 88 cm. Maar dan moet ik FLINK afvallen. Is dat überhaupt mogelijk?

Ik doe veel aan vechtsport en ik wil niet in de zwaargewichten vallen. Ook daarom wil ik tussen de 75 en 80 kilo wegen. Samen met 3 andere doelen van me: explosiviteit, conditie en snelheid valt dat goed samen. Hoe lichter je bent, hoe sneller en langzamer je vermoeid raakt.

Hopelijk snappen jullie mijn dilemma. Set-point gewicht lijkt rondom de 86 kilo te liggen, is dus een iets ongezonde BMI. Moet ik afvallen?

2 likes

Kleine toevoeging:
Ik heb een lange tijd in m’n leven erg ongezond geleefd (veel gerookt en gedronken) en ook lange tijd een flink gewicht gehad (woog ooit 115 kilo).

Daarom is mijn focus erg gericht op gezondheid en niet per se op hoe ik eruit zie hoewel dat vaak hand-in-hand gaat.

Om te compenseren voor al die ongezonde jaren probeer ik nu dus gezonder te leven, maar mijn vraag ik dus hoe ik die BMI grens moet interpreteren en of het slim is om een marge na te streven.

Dat is zeker mogelijk :slight_smile:

Niks moet, maar als je minder wiil wegen, zul je moeten afvallen.

Set-point theorie heeft zeker enige evidentie, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om af te vallen. Als je wil kan het. Het is maar net hoeveel prioriteit jij aan gewichtsverlies wil geven. Wil je het graag genoeg en spreid het over meerdere maanden uit.

Knap dat je zo’n omslag hebt gemaakt. Hoe heb je dit gedaan & wat doe je nu anders dan voorheen?

1 like

Het klinkt alsof je wel verschillende pogingen gedaan hebt om af te vallen verder dan BMI 25. Wat ging er mis / wat beeindigde de dieet periode?

Ip is setpoint voor dat niet heel van anders dan eerder toen je zwaarder was, toen is het ook gelukt toch?

1 like

@ReneH bedankt voor je bericht! Wat knap dat je zoveel gewicht hebt weten vast te houden. Als je je middelomtrek afzet tegen de norm dan ligt dat binnen de gezonde waarden. 8 tot 10 kg afvallen is veel. Vooral ook met waar je vandaan bent gekomen.

Hoe ervaar je dat nu als je zou afvallen? Gaat dat lastig? Hoe gaat je dat af? Wat zou voor jou realistisch zijn om te veranderen in je leefstijl waarvan je denkt dat kan ik wel volhouden. Als je daar weinig ruimte inziet. Dan is het goed om jezelf af te vragen of het nog realistisch is om af te vallen. Anders is het risico groot namelijk dat je terugvalt. Dit zijn vragen die wel handig zijn om jezelf te stellen.

1 like

Er ging niet per se iets mis. Ik kwam op 82 kilo en was topfit. Ik vond destijds niet dat ik nog lichter moest worden. Toch ben ik langzaam weer naar de 87 kilo (en later zelfs 93 kilo) gegroeid. Verslapping van de discipline denk ik. Toch wat te vaak Franse kaasjes op tafel gehad denk ik.

Dus als ik een antwoord moet geven; verslapping van de discipline :grin:

Ik denk dat ik dus gewoon weer strenger voor mezelf moet zijn maar hoopte dat ik toch wat meer op gevoel kon eten.

Hoe ik dat gedaan heb? Letterlijk elke dag fit.nl lezen en coaching van Erik gehad :grin:. Alle troep uit huis. Alleen gezond eten. Monitoren. Wegen. En bewegen. Vooral veel bewegen.

De beste tip die ik heb is het in bakjes doen van je eten. Preppen dus. Kan je nooit de mist in gaan met foute producten. Het enige wat dan nog mis kan gaan is dat je twee bakjes eet ipv 1.:rofl:

De focus of prioriteit op gewicht… Tja. Ik weet dat BMI en andere berekeningen ook maar cijfers zijn. Toch wil ik iets afvallen voor de sporten die ik doe en een beetje sixpack. Ik weet dat ik me destijds met 82 kilo fantastisch licht voelde. Letterlijk dus. En dat wil ik terug.

1 like

Ik zie vooral tegen het bijhouden van alles wat ik eet op. Dus bijhouden in apps als myfitnesspall. Bah. Gedoe :grin:

8 of 10 kilo is idd veel. Ik doe het voor de marge. Is dat verkeerd gedacht van me? Ik heb gemerkt dat als ik MINDER sport ik sneller afval (minder behoefte aan extra energie dus om te eten), maar dat ging ten koste van m’n sportprestaties dus daar baalde ik van. Ik ben toen op gevoel gaan eten. Veel sporten is meer eten. Toch ben ik hier denk ik de mist ingegaan. Onbewust eet ik toch meer denk ik dan nodig was.

Of het wel realistisch is om af te vallen, dat is een goeie. Ik lees dat buikvet en een te hoog BMI gezondheids risico’s met zich mee brengen. Dus iets afvallen wil ik wel. Valt dat mee denk je?

Excuses voor mijn late reactie. Ik dacht dat ik vanzelf een mailtje zou krijgen als er gereageerd werd maar ik moest dat nog aanzetten blijkbaar😬

@ReneH Dat komt inderdaad vaker voor. Dat mensen meer gaan eten als ze sporten. Wat voor producten eet je op dat moment? Helpt het als je van te voren bepaalt wat je gaat eten? Je hoeft niet je hele voedingspatroon bij te houden. HEt gaat er vooral om dat je bewust wordt van die momenten dat je te veel eet. Heb je daar een idee van?

Ah super dat je er zo bewust van bent! :slight_smile:

Misschien een periode weer coaching doen? Even dat extra steuntje in de rug?

1 like

Coaching overweeg ik echt. Misschien einde van de zomer. Want ik heb in november weer wedstrijden dus dan plan ik dat hopelijk goed in.

Maar met een hoop antwoorden op de vragen hierboven kan ik ook al een hoop.

Das een goeie! Daar ga ik eens goed over nadenken.

2 likes