FIT.nl

[NIEUWS] Kinderen moeten meer bewegen

Ik las dit bericht net in het nieuws.

Wel goed dat hier over nagedacht wordt.

Ik ben trouwens wel benieuwd of het echt bewezen is dat kinderen nou echt minder bewegen dan vroeger. Vaak wordt dit gezegd. Maar is dat ook echt zo?

TADAA! Twee elkaar tegensprekende rapporten, haha

https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Cijfers-per-onderwerp-Beweging

Maar die is ook nog steeds slecht toch Loes? De helft van de jongeren bewegen te weinig. En de normen zijn nou niet echt hoog te noemen.

Ja tegenspreken is een beetje te sterk uitgedrukt, maar vind de cijfers best wel verschillen van elkaar. Maar er is inderdaad een grote groep die te weinig beweegt… Benieuwd waar die tijd aan opgaat (schermen?)

Haha het is vast geen pokemon go meer :stuck_out_tongue:

En leg het maar weer bij de scholen neer…
Die moeten er weer voor zorgen dat ze extra bewegen… als ze na schooltijd buiten spelen is dat uurtje makkelijk gehaald…
Wel triest dat het allemaal zo achteruit gaat en het wss alleen maar schermen is indd…
Was eerst toch best ‘normaal’ om buiten te spelen en op een sport te zitten…

Een beetje vergelijkbaar met deze discussie:

Zoals @Myrthe zegt :

Ik vind dat de eerste verantwoordelijkheid bij de ouders ligt.

Volgens de rapporten zit juist de overgrote meerderheid op een sport, alleen daar buitenom komen ze waarschijnlijk niet veel meer aan bewegen toe. Kan zo niet zeggen of dat aan schermen ligt, of bijvoorbeeld aan toegenomen hoeveelheid huiswerk, dat lees je ook wel eens.

En het hoeft ook niet per se bij scholen te worden neergelegd, de ouders en jongeren zelf hebben hier ook een verantwoordelijk in natuurlijk

Dit artikel/advies richt zich, zoals vaak, op een deel van het probleem. Ik lees het niet zozeer als het vrijspreken van ouders van hun verantwoordelijkheid. Maar scholen kunnen er óók een rol in spelen. Kinderen brengen daar immers inderdaad veel tijd door. Ik zie het niet als een of of, maar een en en, waarbij dit rapport zich richt op de schoolzijde. Daarnaast is het probleem onder bepaalde subgroepen altijd groter dan bij andere, en zijn georganiseerde wegen - zoals scholen - vaak een effectievere manier om het probleem daar aan te pakken.

De Physical Report Card die inzicht geeft in sport-/beweeggedrag van de jeugd benadrukt trouwens ook het belang van het verbeteren van bewegen op school. Kinderen scoren redelijk op sport en buitenspelen, familie en omgeving scoren ook vrij goed, school blijft achter qua positieve invloed (samen met inderdaad te veel schermtijd). Je kan hier links en rechts wel wat vraagtekens stellen qua leeftijdsmarges en waarop de cijfers zijn gebaseerd, overigens.

Ik geloof wel dat kinderen minder (en minder goed leren) bewegen dan voorheen @j.vandermark. Maar dat zal sowieso aan meer liggen dan enkel tv/mobiel. Denk aan met de auto naar school gebracht worden i.p.v. lopen/fietsen, kinderen die minder naar buiten mogen omdat ouders de omgeving niet veilig vinden. Qua ontwikkeling van motorische vaardigheden is er ook veel om te doen dat we te bezorgd zijn geworden over de veiligheid van kinderen: ze mogen minder ontdekken, speeltuinen worden te veilig en daardoor niet uitdagend genoeg gemaakt, etc.