FIT.nl

Nieuwe richtlijnen voor sport en beweging tijdens zwangerschap

Nieuw Canadees onderzoek toont aan dat beweging belangrijk is voor een goed verloop van de zwangerschap. Hoeveel beweging precies gezond is als je in verwachting bent en wat je het beste kunt doen lees je in dit artikel.

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel/onderwerp? Laat het hieronder weten in een reactie. :slight_smile:

Ja ik geloof wel dat het goed voor je is. Maar krachttraining is niet altijd goed mogelijk. Ik heb me toentertijd laten voorlichten en mocht maar weinig oefeningen doen. Daarnaast vind ik het ook wel een beetje aanvoelen wat je zelf prettig vind. Bij de eerste zwangerschap heb ik hardgelopen tot ongeveer 25 weken, bij de tweede voelde het al veel eerder niet goed.
Ik heb wel veel cardio gedaan in de sportschool en gezwommen tot het eind van de zwangerschap, fijn was dat!

Hier heb ik wat aan, net zwanger namelijk :smile: :blush:
Ik vind het alleen wat lastig te bepalen welke krachtoefeningen ik nu beter wel en niet kan doen.

Hallo Simone,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Je kunt eigenlijk alle oefeningen wel doen die je normaal zou doen. Belangrijke aandachtspunten is dat je niet harder gaat trainen als normaal. In het tweede en derde tremester is het belangrijk geen liggende oefeningen meer te doen. Altijd goed opletten dat je je rug rechthoud (neutraal) Dat is altijd al belangrijk maar omdat je in deze periode je gewrichstbanden elastischer worden en verminderde stabliteit van je gewrichten. Daardoor zijn plyometrische oefeningen ook niet geschikt in deze periode.