FIT.nl

Nieuwe FIT Challenge: zo gezond en goedkoop mogelijk eten

Doe jij mij aan onze nieuwe challenge?

Vanaf maandag gaan sportdiëtiste @Neekesmit1992 en ik de challenge aan: een week lang zo goedkoop en gezond mogelijk eten. Wij posten elke 2 dagen een overzichtje van wat we gegeten hebben + hoe het gaat :slight_smile:

Bekijk hier het bijbehorende filmpje: https://www.facebook.com/fitpuntnl/videos/1158348357616562

1 like

Jaaa ik heb er zin in :muscle:t2: Ga nu nog even genieten van mijn koffie op station, volgende week past dat niet in het budget :joy:

1 like

Interessante challenge, heb je ook voor jezelf een bepaald budget bedacht?
Anders lijkt het mij lastig om te bepalen of het goedkoop is of niet.

In ieder geval succes :muscle::muscle:

Zo goedkoop mogelijk, maar toch gevarieerd en gezond.

Ik heb zelf geen budget voor ogen. @Neekesmit1992 wel, tenminste dat zij zonet :smiley: Ik houd die van mij natuurlijk nog even geheim…

Doe je ook mee @koenschipper ?

Eigenlijk eet ik altijd al wel redelijk goedkoop, maar toch gevarieerd en gezond.

Dus ik doe wel mee aan de challenge, dan zal ik het een week bijhouden :wink:

Ben nu ook best benieuwd geworden of ik echt zo goedkoop eet als dat ik denk.

2 likes

Ben benieuwd! Leuk om misschien eens per 2 - 3 dagen een overzichtje te geven. Kunnen we weer van elkaar leren.

1 like

Ik heb wel een budget in gedachten … maar eens zien of het realistisch is :see_no_evil: Het is natuurlijk logisch dat ik goedkoper uit ben dan Jeroen omdat ik minder eet op een dag (mag ik hopen…)

Handig artikeltje van @Neekesmit1992 over dit onderwerp: https://www.fit.nl/voeding/speciale-voedingtips/goedkoop-en-gezond-eten

Goedemorgen! De boodschappen zijn gedaan. Wat ik heb gehaald:

• 1 heel volkorenbrood (fijn is goedkoper dan grof)
  • 2,5 kg aardappelen (veeel te veel, maar ze hadden geen kleinere porties, kleiner kopen is duurder)
  • 1 kg peren
  • 1 kg appels
  • 1 kilo diepvriesgroenten (wortel, broccoli, bloemkool dus gevarieerd)
  • een halve kilo scholfilet (voordeelverpakking) goed voor 5 dagen
  • 2 verpakkingen magere kwark (1 liter yoghurt was goedkoper, maar kwark vult beter)
  • 30+ kaas
  • 1 pak achterham (tosti!)
  • 1 doosje eieren
  • 46 cafeïne vrije koffiepads (voordeelverpakking)
  • 1 theeverpakking
  • 1 verpakking dieethalvarine
  • 1 pot pindakaas (i.p.v noten/pinda’s)
  • rode kool
  • 1 pak rijstwafels
  • 4 rundertartaartjes

Zoals je misschien kan lezen heb ik producten waar ik volgende week ook nog van kan eten… maar goed de challenge is voor 1 week. De kosten tot nu toe? 24,80 :slight_smile: acceptabel?

Hoe gaat het bij jullie?

1 like

Wel lastig dat de meest voordelige verpakkingen vaak voor langer dan een week zijn. Ziet er super uit! Variabel ook!

Als gezond vervalt red je het alleen met de aardappelen al :wink:

2 likes

Eerste dag zit er op. Probeer te letten op een selectie van zo goedkoop mogelijke producten. Ben niet zoals Neeke op koopjesjacht, maar maar goedkopere keuzes dan ik normaal zou doen. Heb krachttraining niet gelogd trouwens. Die heb had er nog vanaf gemoeten qua energie verbruik.

Ik eet is minder dan ik eigenlijk zou moeten (koorts en geen hongergevoel), dus gaat lastig gister en vandaag. Hier zie je het patroon van gister.

1 like

Beterschap Jeroen! Ik verbaas me vooral over de overige kosten… had maandag een intervisie, waar we dit keer gedwongen waren ergens af te spreken met verplichte consumptie… 2.90 voor een kopje koffie!!! Dat is voor mijn week uitgaven aan eten in verhouding wel heel veel geld. En om een of andere reden heb ik deze week enorm trek, dus wordt misschien toch op die aardappels teren eind van de week :stuck_out_tongue:

2 likes

De teller zit op €30,20. Losse uitgaven buiten de boodschappen om zijn toch meer dan je denkt. Wel grappig daar bewust van te zijn. Ik altijd denken dat ik zo goedkoop uit was :joy::joy: toch meer in de supermarkt halen en want minder koffie onderweg :see_no_evil:

2 likes

Knap Neeke! Ik ga het volgende week bijhouden. Vanwege griep (verminderde eetlust) heb ik geen representatief beeld.

Haha ik ben deze week echt elke dag hele dag onderweg. Geeft ook een wat raar beeld, maar goed wanneer heb je nu wel de perfecte omstandigheden? Succes volgende week :smiley: en beterschap!

1 like

lijtk me dat ‘griep’ toch wel aardig ver weg zit van perfecte omstandigheden en een valide reden is :smiley:

Geeft verre van een goed beeld.

Klopt was meer voor mezelf bedoeld met deze drukke week :wink:

De week is voorbij… en helaas ook ik heb de griep te pakken… dus vandaag geen boodschapjes gedaan, maar ziek op de bank gelegen :frowning: gisteren was ik een dagje bij mijn schoonouders dus ook dan geen uitgaven (dit is geen valsspelen toch) waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen?

1 like

Oeps iets te snel op enter … 32.70. Qua boodschappen heb ik echter nog heel veel over (4 stukken vis, nog wel een kilo aardappelen, boter is niet op en ik heb iets te weinig fruit gegeten :see_no_evil::see_no_evil: voor vanavond heb ik nog een bakje magere kwark, je moet toch iets eten :yum:) ofwel ik heb 32,70 uitgegeven, dit had lager kunnen zijn, maar omdat ik veel onderweg was en ik dan niet de cappuccino’s voor onderweg kan laten staan, was dit best een grote uitgave voor deze week … wat heb in hiervan geleerd: misschien toch iets minder koffie onderweg halen, niet in al te dure koffietentjes zitten en dan kan ik voor een redelijk budget van +/- 25,- wel rondkomen :slight_smile: hoe is het bij jullie gegaan?

1 like

Beterschap @Neekesmit1992

Erg ziek, of valt het mee? Hoop dat je snel weer aansterkt :slight_smile:

Ik heb het zelf 2 dagen volgehouden en toen was ik echt te ziek om te eten. Kon alleen snert halen.

Ga vanaf morgen weer de start maken. Vandaag weer de eerste dag dat ik weer ‘representatief’ was voor de test.

Ben benieuwd! Maar die 32,40 gaat mij sowieso niet lukken, knap :slight_smile:

Trouwens, waar zit het meeste geld hem in vermoed je? Waar heb je denk je veel geld op bespaard?

Beterschap!!