FIT.nl

Nieuw onderzoek: Hip thrust activeert meer de bilspieren dan de back squat


#1

“Jeroen van der Mark” schreef:

Interessant nieuw onderzoek voor de dames (en sommige heren) :slight_smile:

A Comparison of Gluteus Maximus, Biceps Femoris, and Vastus Lateralis EMG Activity in the Back Squat and Barbell Hip Thrust Exercises:

The barbell hip thrust activates the gluteus maximus and biceps femoris to a greater degree than the back squat when using estimated 10RM loads. Longitudinal training studies are needed to determine if this enhanced activation correlates with increased strength, hypertrophy and performance.

Beetje wat we al verwacht hadden. Laatste tijd zijn er meer onderzoeken gedaan en zeggen veel professionals dat je beter met specifieke oefeningen je billen kunt isoleren. Ik zie steeds meer dames deze oefening doen :slight_smile: Goed nieuws :wink:

Hadden jullie dit verwacht? Wat is volgens jullie de beste ‘billenoefening’?

(Thanks 2 Harry Jorge)


#2

Robin de Vries schreef:

Hiptrust for the win!


#3

Wesley van Diejen schreef:

Ondanks dat squaten en deadliften verreweg mijn favoriete oefeningen zijn en blijven voor de achterkant benen / billen moet ik eerlijk toegeven dat ik de hip-trust vannochtend (mijn eerste keer) ook aardig voelde in mijn billen.

Moet daarbij wel opmerken dat het in de andere spiergroepen die de andere 2 oefeningen zo goed maken hier wel echt ontbreken. Dus ik denk dat een keus tussen squat en hiptrust wederom erg afhankelijk is van je doelstelling.

 


#4

Wesley van Diejen schreef:

Zoals sommige weten doe ik sinds een aantal weken deze butt-oefening (letterlijk en figuurlijk) ook tijdens mijn trainingen. Enigzins bevooroordeeld vindt ik dit toch een waardeloze oefening lol.

Maar moet toegeven dat ik persoonlijk merk dat deze oefening wel meewerkt in het bewust activeren van de mind-musscle connection waardoor ik nu op een squat, olympische en deadlift mijn bilspier (ja ik weet dat ie anders heet - gluteus maximus of whatever) nu tijdens een squat makkelijker kan activeren.

Ik heb wel het idee dat je bij de oefening je bil makkelijker kan activeren zonder dat andere spiergroepen beginnen te failen (bijv core en quads op een squat) dus dat strookt wel met het onderzoek. Maar behalve dit voordeel prefereer ik squats boven de hiptrust. een squat activeert zoveel meer dan dit gevaarte.

 


#5

Ik heb het V-Squat apparaat gevonden.
Heerlijk apparaat voor de kont en de hamstrings


#6

Van de Hip thrust heb ik ook het meeste spierpijn.
Heb hem vrijdag gedaan en nu nog spierpijn.
Morgen staat weer de fullbody op mijn ljjstje. Ondanks de spierpijn ga ik hem toch proberen.
Ik deed hem met maar 10 kilo. Vond hem licht en verbaas me hoeveel spierpijn ik eigenlijk heb.
Misschien omdat ik 1 mnd weinig heb gedaan qua training.
Dus ik houd hem nog even aan op 10 kilo


#7

Nu word ik toch nieuwsgierig.
Nog nooit gedaan, maar ga hem volgende week ook meepakken met de benen.


#8

is echt een goede aanvulling. Je billen zullen het merken. :smiley:


#9

Bij deze zit hij in mijn virtuele schema :stuck_out_tongue:


#10

Gewoon allebei doen :grin::+1:


#11

Ook als basis van goede componds voor kerels een oefening :+1:


#12

Je moet wel echt stoten vanuit je heupen, dat is iets wat ik heel vaak niet zie gebeuren.
Ik doe deze oefening regelmatig met de kettlebell swing.