FIT.nl

Nieuw onderzoek bevestigt: “doe wat bij jou past”

Het is een advies dat je vaker leest op onze website en in de FIT Methode: “doe wat bij jou past”. Waarmee we willen zeggen dat je je niet moet laten verleiden tot het klakkeloos volgen van rigide workoutschema’s, onmogelijke dieethypes of sporten die je gewoonweg niet leuk vindt.

Wat voor jouw buurman werkt, hoeft namelijk nog niet voor jou te werken. Door een sport of vorm van bewegen te kiezen die bij jou past, houd je het langer vol omdat je er meer van geniet. Een recente studie ondersteunt dit. Lees hier meer over dit interessante onderzoek:

2 likes

Je ziet dat mensen die het sporten vaker volhouden op vaste tijden trainen. Een interessante vraag die hieruit voort vloeit is of op vaste tijden trainen helpt om het beter vol te houden. Of dat je nou eenmaal vaker op vaste tijdens sport, omdat dat menselijk is (gewoonte dieren etc.). Denk aan vaste tijden bij teamsporten of groepslessen et. Ik denk dat beide wel opgaat. Wil je zorgen dat je iets makkelijker vol houdt zorg dan dat het gewoonte wordt. Wanneer wordt iets makkelijker een gewoonte als je er o.a. een beloning van ondervindt. Wanneer ondervind je beloning door te onderzoeken hoe het jou kan bekrachtigen. Dus welke voordelen het oplevert (korte termijn en langere termijn) etc.

Ik denk dat, als ik voor mezelf spreek, het inderdaad zo is. Dus vaste tijden sporten helpt om het vol te houden. Voor mijzelf geld dat ik 2 keer per week hardloop, met een groep, dus die 2 dagen staan vast. Daarnaast doe ik nu stronglifts 5x5, dus dat zijn 3 dagen per week. Aangezien er een dag rust is tussen die 3 dagen, staan ook die dagen vast. Sinds ik dit een aantal maanden zo doe, merk ik dat ik nooit overweeg over te slaan, uit te stellen etc. Er is duidelijkheid en focus, kennelijk.

2 likes

Ik train zelf ook op vaste tijden, maar of ik savonds overdag desnoods snachts moet trainen maakt me niet uit.
Ik ben iedere keer weer happy als ik kan trainen :laughing:

Ik merkte (vooral in het begin) dat toen kenbaar/zichtbaar werd dat ik aan het sporten was ik een tal van adviezen kreeg over welke sporten ik nog meer moest doen.
“Je moet gaan zwemmen! goeie verbranding!”
“Je moet gaan fietsen! Echt wat voor jou!”
“Je moet naar de klimwand! krijg je lekkere armen van!”
Ect ect ect
Helaas iedereen moeten teleurstellen met de goedbedoelde adviezen door bovenstaand argument te benoemen: “wat voor jou werkt of wat jij leuk vindt hoeft voor mij niet te werken”.
Laat mij maar lekker doen wat ik zelf wil.

Ik merk qua tijden dat ik niet gevoelig ben voor verandering.
Voor de dagen daar in tegen wel.
Ik heb vanwege het trainen voor de Nijmeegse veel weekenden gelopen waardoor ik ipv dinsdag/donderdag/zaterdag op maandag/woensdag/vrijdag naar de sportschool ging.
Dit vond ik wel een stuk moeilijker en dan met name het motiveren om op vrijdag nog op te laden en te gaan sporten nadat je de week had afgesloten op je werk.

Puur psychisch dingetje.

1 like

Heel herkenbaar. Ik doe sinds kort een nieuwe sport. BJJ Braziliaans Jiu Jitsu. Super leuk om te doen maar het was/is voor mij alsnog moeilijk om hier een vaste gewoonte van te maken. Waarom? Ik ben dus een beginner, de ene keer is het leuk, wanneer de basis technieken worden uitgelegd. Dan andere keer is het lastig om er plezier uit te halen, omdat de training te technisch en moeilijk is voor een beginner. Ook merk ik dat het beter is om 1 of 2 vaste dagen uit te kiezen om te gaan trainen.

Misschien eens een gesprekje voeren met de instructeur over differentiatie :wink:

1 like