FIT.nl

Moet ik bulken of cutten?

Hoi,

Een vraag mbt tot cutten of bulken. Graag wil ik een wat atletischer lichaam. Ik heb dit geprobeerd door mijn vetpercentage te verlagen. Dit resulteerde (helaas) in een té snel afval proces waardoor ik er mager uit kwam te zien ipv atletisch. Is het in mijn geval handig om gebruik te maken van de bulk & cut methode? Zo ja, Wat is dan de richtlijn voor het vetpercentage om te beginnen met bulken voor vrouwen? En wat raden jullie aan over hoelang je zou moeten bulken? Of is het aan te raden om te cutten en daarbij gebruik te maken van een heel klein calorie tekort?
Ik sport trouwens 6 keer per week (1x volleybal training & 5 keer krachttraining)

Groetjes!

Wat is in jou ogen atletisch?

Wat is je vet percentage nu ong, en ben je daar tevreden mee?

Je kan 5 jaar bulken maar dat ligt echt aan wat jou doel is. Wil je zwaarder worden en wat meer spiermassa opbouwen dan kun je net zolang bulken tot dat je dat doel behaald hebt.
Er zijn meerdere wegen die na Rome gaan.

Miss even handig om door te lezen

Je kan ook gewoon op onderhoud eten, dus niet afvallen of bij komen, maar door genoeg en goed te sporten zal je lichaam zwz mooier gaan vormen dan. Daar hoef je niet altijd perce voor te bulken of cutten.

Thanks voor de info!

Het doel dat ik wil bereiken is niet zo zeer het lichaam van een body buildster, maar het zien van de lijntjes bij je buikspieren en het hebben van gespierde billen/benen/armen.
Mijn vetpercentage zal ik aankomende maandag in de sportschool laten meten (op de weegschaal stond dat ik een vetpercentage van 24% had, maar deze meet niet zo nauwkeurig).

Op onderhoud eten lijkt mij het fijnst, hier en daar lees ik dan wel dat het lastig is om tegelijk vet te verbranden en in spiermassa aan te komen. Maar ik zal me eens gaan verdiepen in deze materie :smile:

wellicht handig om te weten:
leeftijd: 22
lengte:178 cm
gewicht: 67 kilo
en doe sinds deze week 4 keer aan krachttraining en 1 keer per week aan volleybal

Nu heb ik even gezocht hoeveel kcal ik nodig heb om op gewicht te blijven dit zijn 2348 kcal (lijkt mij alsnog een beetje veel, ik eet nu namelijk rond de 1800/1900).
Als ik deze behoefte aanhoud, krijgt mijn lichaam dan na lang genoeg training de shape die ik zou willen?

Die kcal wat je hebt opgezocht is maar een pure schatting. De kans dat die kcal echt kloppen met jou is even groot als de jackpot winnen in las vegas.

Je kan het beste 14dagen wegen iedere ochtend na het plassen. Die waardes schrijf je 14dagen lang op en dan vergelijk je week 1 met week 2. Zo kun je zien of je afvalt aankomt of op gewicht blijft. Die 14dagen moet je dan natuurlijk wel de zelfde hoeveelheid kcal eten. Bijv 2000kcal 14dagen lang.

Ik vind het lastig om te zeggen of je dan je shape hebt die je zou willen. Het zou makkelijker te beoordelen zijn vanaf een foto en een foto van waar je op uit wilt komen.
Wil je echt spiermassa opbouwen dan zou je moeten aankomen.
Wil je gewoon dat je lijnen beter zichtbaar worden dan hoef je vaak niet eens aan te komen of af te vallen dat is gewoon een kwestie van voldoende trainen. Ligt natuurlijk wel aan je vet percentage nu.
Wil je buikspieren zichtbaar krijgen en die heb je nu nog niet zichtbaar dan zal je moeten afvallen. Dus al met al heel lastig om zo maar iets te roepen.

Miss eerst eens een jaar de zelfde hoeveelheid kcal eten en voldoende sporten erbij en dan kijken of je lichaam ze begint te vormen zoals je graag wil zien.

Zo zie ik er momenteel uit. Over het algemeen ben ik altijd wel sportief geweest.
Verder zal ik aankomende weken gaan testen welke kcal behoefte het best bij mij past. En zal dan eens gaan uitvogelen of ik ga bulken/cutten Of zal eten op onderhoud (tenzij jullie al een advies voor me hebben, dan hoor ik het graag😜)

Knap dat je je zo kwetsbaar opstelt.

Beide kan. Iedereen reageert anders. Lastig om hier een antwoord op te geven. Eigenlijk heb je daar 1 op 1 coaching voor nodig waarbij je eerst een complete intake doet. En vaak ook dan stuur je na een paar maanden ervaring met een klant bij. Net zoals je zelf zou doen als je een plan opstelt.

Simpel antwoord: je kunt zowel eerst wat aankomen en wat in vet stijgen. Of op onderhoud of net onderhoud eten.

Je hebt iig een gezond gewicht. Dat is positief!

Misschien een idee om eens 3 maande online coaching te volgen?

Ligt echt aan wat je zelf graag wilt, maar je hebt een goede basis vind ik. Je zou zwaarder kunnen worden en dus meer spiermassa kunnen gaan opbouwen. Maar miss toch eens een tijd op onderhoud eten en goed blijven trainen. Ik denk dat je dan ook al zal schrikken van het resultaat dat je kan halen met op onderhoud eten.
Dus ik zou je aanraden om dat laatste te doen, maar jij moet een keuze maken wat je graag zou willen en bij jou als persoon past.
Persoonlijk zou ik niet verder zakken in gewicht, maar dat is ieder voor zich en smaken verschillen.

Dank voor de tips!

Ik denk dat ik me ga focussen op onderhoud. En betreft de 3 maanden coaching, daar zal ik zeker over nadenken mocht het niet lukken om een goede balans te vinden :+1:t3::blue_heart:.

3 likes