FIT.nl

Moeite met slaap na hardlooptraining


#1

Beste Fitties,

Twee keer per de week heb ik 's avonds intervaltraining met hardlopen. De ene keer is dit een baantraining met kort werk en de andere keer een zogeheten blokkentraining met langere blokken op tempo.
Meestal ben ik zo rond 21.00 uur klaar met uitlopen en rijd ik naar huis. Dan ga ik eerst douchen enzo en begin dan aan mijn herstelmaaltijd (kwark met muesli).

Waar ik tegenaanloop, is dat ik na deze trainingen bijna niet kan slapen. Soms val ik pas tegen vier uur in de ochtend in slaap. Mijn slaap is deze nachten ook heel erg onrustig; ik krijg bijna geen diepe slaap te pakken en wordt bijna elk uur wakker. De volgende dag ben ik dan ook erg ‘brak’. Ik heb het gevoel dat mijn slaap en herstel wel beter kan.

Mijn vraag is dan ook of ik dit ook (enigszins) kan verhelpen? Doe ik iets niet goed qua cooling-down of voeding? Of iets anders?

Als iemand tips heeft, graag!


#2

Ah vervelend! :frowning: Wel leuk dat je zo fanatiek traint :slight_smile:

Ik denk dat het komt omdat je geest en lichaam opgewekt zijn en daardoor je minder melatonine aanmaakt/minder goed in slaap valt.

Drie opties:

  • eerder gaan trainen
  • na je training thuis nog wat mindfulness oefeningen doen, waarbij je je focust op ontspanning
  • melatonine slikken op trainingsdagen (heeft niet onze voorkeur; liever eerder trainen).

#3

Hoi Mark!

Bedankt voor de vlotte reactie!

Eerder trainen gaat helaas niet lukken, omdat het groepstrainingen zijn.
Ik ga de mindfulness oefeningen proberen.

Sommige trainingsgenootjes vallen juist als een blok in slaap na zulke pittige trainingen, hoe kan dat zo verschillen per persoon?


#4

Iedereen reageert anders op trainingsprikkels. Net zoals bij koffie. De 1 kan 's avonds prima koffie drinken zonder wakker te liggen. De ander ligt uren wakker.

Oorzaak ligt het met name in de adrenaline, opgewekt gevoel + mentale staat.

Mogelijk kun je jezelf iets kalmeren door ontspanningsoefeningen te doen. :slight_smile:

Laat je ons weten hoe het gaat?