FIT.nl

Mijn Vegan voeding dagboek

@j.vandermark hierbij mijn eetschema van vandaag. Ivm de sixpack challenge vermijd ik gluten, soja, tarwe en pasta zoveel als mogelijk de aankomende 6 weken.

Ontbijt totaal 649kcal / 44,7gr eiwitten

• banaan 106gr 95kcal / 1,2gr eiwitten
  • peer 100gr 52kcal / 1gr eiwitten
  • haverzemelen 50gr 181kcal / 8,3gr eiwitten
  • pompoen proteine poeder (Body&Fit) 50gr 200kcal / 29,6gr eiwitten
  • spinazie 250gr 25kcal / 1,2gr eiwitten
  • Chiazaad 20gr 97kcal / 3,4gr eiwitten
    Dit alles in de blender met 600ml water.

Training gedaan van 1,5 uur en daarna een Green proteine shake genomen van XXL
111kcal / 23gr eiwitten

Lunch totaal 416kcal / 33,9gr eiwitten

• 500ml groentesoep / 6,3gr eiwitten
  • 250gr broccoli / 7,7gr eiwitten
  • 38gr gekookte Quinoa / 5,3gr eiwitten
  • Zadenburger Jumbo 80gr / 14,6gr eiwitten

Avond eten totaal 416kcal / 33,9gr eiwitten

• 500ml groentesoep / 6,3gr eiwitten
  • 250gr broccoli / 7,7gr eiwitten
  • 38gr gekookte Quinoa / 5,3gr eiwitten
  • Zadenburger Jumbo 80gr / 14,6gr eiwitten

Tussendoortje 142kcal / 5gr eiwitten

• 2 rijstenwafels / 1gr eiwitten
  • 15gr pure pindakaas 4gr eiwitten

Toetje 111kcal / 23gr eiwitten

• Green proteine shake van XXL 111kcal / 23gr eiwitten

Totaal
2045kcal

De groenten soep is zelf gemaakt en bevatte het volgende:

• 100gr rode linzen 353kcal
  • 700gr gourgette 112kcal
  • 700gr boerensoep groente 175kcal
  • 265gr kikkererwten 315kcal
  • 10gr groente bouillon 1kcal
  • 485ml basissoep 49kcal

Totaal 5 liter soep 1005kcal / 62,9gr eiwitten / 121,7gr koolhydraten / 10,4gr vet

Voorstelronde van Sascha

Jeetje wat een tof experiment @wouterduijndam

Mooi dat je het ook zo documenteert.

Aantal vragen:

1. Met welke reden ben je vegan gaan eten? Milieu, dierenleed?
  2. Varieer je ook met je voeding? Of eet je elke dag hetzelfde?
  3. Waarom vermijd je gluten, soja en tarwe?

Ik ben benieuwd!

Dank je wel.

Dat is puur vanwege mijn eigen gezondheid.
In mijn voorstel topic schreef ik al hoe wij ons lichaam vervuilen met zware metalen door onze tandenpasta en deodorant. Ik kies dus bewust voor varianten die geen schade aanbrengen.
Zo gebruik ik dus ook eco vriendelijke zepen van Ecover, voor de afwas, de schoonmaak en de was.

Jazeker, ik zal later vandaag eenzelfde dagschema neerzetten als hierboven.

Gluten vermijd ik even voor mijn darmen, soja eet ik alleen gefermenteerd als in tempeh of tofu en tarwe vermijd ik zoveel als mogelijk omdat dat een bron is van laag gradige ontstekingen.

Ah wat inspirerend! Tof :slight_smile:

Dit is trouwens wel erg speculatief. Hier is geen geen of weinig evidentie voor. Voedingswetenschappers wijzen dit concept af. Tarwe is een prima energiebron. Alleen niet als je een gluten intolerantie hebt of coeliakie.

Ik eet het ook wel, maar zo min als mogelijk.
Vandaag heb ik 2 Vegan protiene pannenkoeken gegeten van Body&Fit en hier zit ook tarwe in verwerkt.
Dit is dan wel het enige product wat ik tot mij neem met tarwe en in mijn dieet van gisteren zat helemaal geen tarwe.

Ik heb vandaag maar even een screenshot gemaakt van het online platform van Myfitnesspal.
Middag- en avond eten moet je niet naar kijken hoe het ingevuld staat.
Ik probeer op vaste tijden wat te eten.

Dit artikel van @Neekesmit1992 vond ik zeer interessant!

Super nice ey :slight_smile:

Heb je ook wel eens je voeding bijgehouden met Mijn Eetmeter? Dit geeft je inzicht in je micro’s, wel eens handig om te doen als vega(nist).

Nee en ik ben net zo gewend aan mijn MFP gevulde bibliotheek van veel gebruikte producten.

Lunch van 489kcal.

Avondmaal splits ik altijd in tweeen vanwege de grote hoeveelheid groente.
Gebruikte groentes zijn: Venkel, rode ui, knoflook, champignons, snijbonen en spruiten en dit alles geroerbakt met wat kruiden en peper.

En hierbij weer mijn voedingsdagboek.

Ik zal mij weleens verdiepen in micro’s, ik heb dit nog nooit gedaan.
Wel weet ik dat ik veel moet varieren in groentes, zaden, noten en pitten om aan mijn omega3 en natuurlijke vetten te komen.
Hier heb ik dan ook allemaal bakjes voor op het aanrecht staan zodat ik het gemakkelijk kan pakken.

Mooie gezonde lunch!

Vraagje: in hoeverre vind je de huidige leefstijl/voedingskeuzes vol te houden voor in de toekomst? Denk je dat je met gemak vegan kunt blijven eten?

Jazeker, ik doe het nu bijna 1,5 jaar en het bevalt goed. Ik heb vorig jaar mijn bloed laten controleren en ga dit begin 2019 weer laten doen.
Om er zeker van te zijn dat ik niks te kort kom.

Ik heb voor alles vervangers weten te vinden, behalve voor krentenbollen. Die zijn echt alleen te koop met ei , whey of melk er aan toegevoegd.

Verder is de Vegan mayonaise van Jean Baton een absolute aanrader.

Als je het interssant vind dan blijf ik mijn voeding dagboek plaatsen.

Ja zo nu een dag een dagmenu is interessant. Ben ook benieuwd hoe andere mensen eten. Is leerzaam voor mensen, vind ik.

Ik ben vandaag begonnen met cutten en ga dit de aankomende 6 dagen doen.
Ik heb dit nog nooit eerder gedaan en moet hier nog een beetje mee spelen.
Het doel is om 6 dagen achter elkaar max 75gr koolhydraten in te nemen, wat mij vandaag al niet gelukt is.

Hallo,

Ik zie in vorige posts dat je onderhoud ong tussen de 2000 en 2100kcal ligt, nu ben je van plan te gaan cutten met 2062kcal zoals ik het begrijp? Je mag best 10procent onder je onderhoud gaan zitten. Mocht je een lange cutt gaan doen dan kun je idd beginnen met 5procent.
Wil je een short cut doen zal ik zeker 20pro er meteen afhakken voor tussen de 2 en max 6 weken, en dan weer heel langzaam gaan bulken.maar ik weet natuurlijk niet wat je presiese doel is. En een week is erg kort volgens mij, dit omdat je alleen al een vocht verschil kan hebben van ong 1a2procent op je lichaams gewicht.Dus valt er na een week niet echt iets aan af te lezen. Ps wat is jou meerwaarde om haast geen koolhydraten te eten?
Hoe kijk jij tegen dit alles aan?
Suc6 met het behalen van je doel, er zijn duizende wegen die naar Rome leiden!!

Sorry volgens mij was ik te snel met reageren en verbrand je ong 713 kcal op een trainings dag, als dit idd klopt mag je veel van het bovenstaande natuurlijk negeren.

Goed bezig, wat een gevarieerd schema!

Hoe veel tijd ben je kwijt met boodschappen en bereiding? En plan je het tevoren uit?

Ik heb de e-books gekocht van het Droog Trainen Protocol en zij raden aan om 6 dagen achtereen de koolhydraten op 75gr per dag te houden. Op de 7’de dag mag je normaal innemen en daarna weer 6 dagen laag.

1000 wegen naar Rome dat klopt en ik experimenteer er op los.

Bedankt voor je interesse en je antwoord.

Jasper, hier was ik in het begin ontzettend veel tijd aan kwijt. Nu na 1,5 jaar weet ik precies welke producten ik wel en niet mee kan nemen. Ook sta ik nog steeds in de supermarkt onwijs veel etiketten te lezen.

Wat ik gedaan heb is mijn voorraadkast en keukenlades Vegan proef gemaakt. Zodoende kan ik pakken wat ik nodig heb en kan ik ook gemakkelijk één week gevarieerd eten.
Ik kom meerdere malen per week in de supermarkt en koop dan alleen de groentes en fruit die ik nodig heb.

Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust.

Heel herkenbaar, die labels lezen, toen ik ook vegan at. :smiley:

Ontbijt: Selderij, gember sap met walnoten, cashewnoten, olijfolie, hennepzaad en appel.

Lunch: Roquette sla mix, sperziebonen, komkommer, tofu reepjes

Dagverslag 12-12-18

Dag 4. 75gram koolhydraten is voor mij niet haalbaar. Ik kom meestal ergens tussen de 90 en 110 gram uit als ik nog blijf variëren in mijn eten.

Ontbijt van 140gram wat resulteerde in 900kcal. Daar kwam nog appel bij en toen zat ik op 990kcal voor een goed vullend ontbijt.

Dagverslag 13-12-18

Mijn macro verhouding zit nu op:
Koolhydraten 20%
Vetten 50%
Eiwitten 30%

31 gram eiwitten en 375 kcal.
150gr paarse spuitjes
250gr broccoli
2 tomaten
1 noten en zaden burger
1 theelepel Jonnie Boer kruidenmix