FIT.nl

Mijn FIT. Methode - advies?

Hoi iedereen!

Even geleden heb ik ook de FIT. Methode besteld.

Ik heb mijn energiebehoefte berekend maar wil toch aan jullie vragen of het klopt.
Mijn doel is om af te vallen, daarom heb ik -15% berekend van de energiebehoefte die ik normaal op een dag nodig heb.

Energiebehoefte Rustdag: 1681,30 kcal (normale behoefte is 1978 kcal)
Energiebehoefte Trainingsdag: 1926,95 kcal (normale behoefte is 2267 kcal)
(hier is al -15% af)

Verhoudingen per dag:
Koolhydraten 45%
Eitwitten: 35%
Vetten: 20%

Rustdag:
Koolhydraten: 189,14 gr
Eitwitten: 147,11 gr
Vetten: 37,40

Trainingsdag:
Koolhydraten: 216,78 gr
Eitwitten: 168,61 gr
Vetten: 42,82 gr

Extra informatie:

Mijn meting in juli 2016 was:

• Leeftijd 28
  • Lengte 179 cm
  • Gewicht 84.5 kg
  • Vetpercentage 38.2%
  • Spiermassa 49,6 kg

Meting in november:

• Leeftijd 29
  • Lengte 179 cm
  • Gewicht 83.1 kg
  • Vetpercentage 31,1%
  • Spiermassa 55,3 kg

Ik train 3x per week:
1x Insane les (60 minuten circuit/cross fit) + 20 min core training
2x trainingsschema van de sportschool. 35 min. circuit in de FunXtion zone
als het uitkomt doe ik er wel eens een les Bodypump bij van 60 min.

Hebben jullie het idee dat ik op de goede weg ben? Ik vind mezelf te zwaar, maar als ik in de spiegel kijk ben ik goed in verhouding en is het er niet vanaf te zien. Zou graag onder de 80 kg willen komen, liefst zo rond de 75 kg, maar misschien is dit te ambitieus? Wil nu echt graag stappen gaan maken en progressie zien (strakker worden)…

Eventueel kan ik ook een voorbeeld uploaden wat ik zoal op een dag eet, houd het bij via MyFitnessPal.

Alvast bedankt!

Groetjes, Amanda

HI @Amanda

Zou eerder rond 55% koolhydraten en 25% eiwitten gaan zitten.

Vind ik wel erg veel eiwit[quote=“Amanda, post:1, topic:561”]
Hebben jullie het idee dat ik op de goede weg ben? Ik vind mezelf te zwaar, maar als ik in de spiegel kijk ben ik goed in verhouding en is het er niet vanaf te zien. Zou graag onder de 80 kg willen komen, liefst zo rond de 75 kg, maar misschien is dit te ambitieus? Wil nu echt graag stappen gaan maken en progressie zien (strakker worden)…

Eventueel kan ik ook een voorbeeld uploaden wat ik zoal op een dag eet, houd het bij via MyFitnessPal.
[/quote]

Yes leuk, deel je voedingspatroon eens van 3 dagen.

Ik ben benieuwd of je over de hele week op 1600 kcal zit, of je soms uitschieters hebt? Dit maakt afvallen namelijk ook vaak lastig.

Bedankt voor je snelle reactie!
Ga meteen die verhoudingen aanpassen.

Hierbij 3 dagen uit mijn voedingspatroon van vorige week: (ik post ze even achter elkaar in een bericht, nieuwe gebruikers kunnen maar 1 afbeelding per post toevoegen)

Ik moet wel zeggen dat ik soms uitschieters heb, maar dat is dan zit ik rond de 1700 tot 1900, kom daar eigenlijk nooit boven.

Wat betreft de combinatie met rust en trainingsdagen. Daar ben ik wat betreft mijn voedingspatroon nog een weg in aan het vinden. Momenteel houdt ik het aantal kcal van de rustdag aan, gaat prima icm met sporten ('s avonds), de volgende dag heb ik wel het idee dat ik meer moet eten.

Of je op de goede weg bent? Nou, dat lijkt me wel! Natuurlijk is er altijd iets bij te stellen, maar check dit:

• Je bent in 4 maanden tijd een jaar ouder geworden… netjes! ( :wink: )

• Je bent 1,4 Kg afgevallen… dat is weinig, maar…

• Je vetpercentage is met 7,1% gedaald (voor zover dat getalletje wat zegt dan)

• Je spiermassa is bijna 6 Kg toegenomen

Het aantal kilo’s dat je kwijt bent is inderdaad beperkt, maar die andere getallen liegen er niet om. Wellicht is je training relatief veel gericht op spieropbouw? Hoe dan ook: dat strakker worden komt er echt wel aan. De toename in spiermassa vind ik fors voor 4 maanden, en verklaart denk ik het beperkte kilo-verlies. Afhankelijk van je doel kan je daar mee gaan spelen. Wat is je trainingsschema (oefeningen, sets/reps)?

V.w.b. je voeding: gebruik je geen margarine op brood of olie om in te bakken oid?

1 like

Hoi Jan!

Daar zeg je me wat, ik vergeet vaak 's middags de margarine op brood mee te rekenen en de olie 's avonds bij het bereiden van 'm avondeten! :no_mouth:

Wat betreft de “vooruitgang” :wink: , als je het zo stelt dan is er inderdaad eea goed veranderd.

Mijn trainingsschema per week:
2x circuit.
12 min cardio (touwspringen 60 sec springen, 20 sec rust óf op de crosstrainer.)
dan een circuit van verschillende oefeningen.
45 sec 20 sec rust 3 rondes.
Oefeningen bestaan uit: Jump squats, Wall Balls, Walking Lunges (met gewicht), Battle Rope, Clean Press, Kettle bell oefening (vanuit een liggende positie op de vloer stapsgewijs overeind komen en daarna weer stapsgewijs naar liggende positie met contant kettle bell boven hoofd met gestrekt arm - weet de naam hier niet precies van)

1x per week 60 min Insane (zo heet de les) + core training 20 min, beide in circuit vorm (kracht en conditie oefeningen).
Insane: intensieve interval training met lange periodes van zware inspanning en een korte stop, net lang genoeg om op adem te komen. De oefeningen worden gedaan vanuit de eigen lichaamsbeweging, waarin kracht, balans, coördinatie en conditie de steekwoorden zijn.

Heb je hier iets aan?

Bedankt trouwens voor jullie tijd!

Ook de goede dingen zien, hè… :slight_smile: . Het gaat voor je gevoel altijd te langzaam, maar het is een heel langdurig process. Je doet het goed! Liever gestaag dan een crashdieet en opgeven!

Ik zie in je workouts niet direct op massa gerichte oefeningen. Ik denk dat binnenkort je spiergroei wat zal stabiliseren en je vet verder zal verdwijnen. De 75 Kg die je noemt is volgens mij prima haalbaar.

Doordat je spiermassa is toegenomen is je ruststofwisseling ook wat hoger. Dat zal je ook helpen om nog wat gewicht te verliezen.

Oke! Goed om te horen dat ik goed op weg ben!

en i.c.m het aanpassen van de macronutriënten (K 55%, E 25% V 20%) zou ik ook verschil kunnen merken toch?

Is het nodig om meer kracht oefeningen toe te voegen aan mijn trainingsschema?

Vwb je macro’s… weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk dat dat meevalt. Je zat idd ruim in je eiwitten, maar echt extreem was het nog niet. Je zit nu beter, wat het verschil is ga je merken… elk lijf is anders :slight_smile:

Met hoe je nu al verandert denk ik niet dat meer kracht nodig is. Je spiermassa neemt immers al toe. De oefeningen die je doet zullen steeds makkelijker aanvoelen en daarom steeds meer richting krachtuithoudingsvermogen gaan. Dat zal voor minder toename in spiermassa zorgen. Er komt t.z.t. een balanspunt voor je aan waarin er weinig meer verandert. Dat is het moment om te evalueren en aan te passen.

1 like

Je kan de schema’s in de FIT. Methode (die heb je gekocht toch?) volgen en die tussen de 5 en 8 herhalingen doen met meer rust en minder oefeningen in totaal (paar oefeningen per training schrappen) dan ga je iets meer op krachtontwikkeling zitten. Staat ook wel in het e-book beschreven trouwens :slight_smile: even goed doorlezen.

Echt heel duidelijk verschil merk je denk ik niet, al zal het wel iets verschil maken in vochtopname/gewicht en energielevels. Maar iedereen reageert hier anders op.

Effect en verschil merk je na maanden/jaren training en niet na 1 of 2 weken een bepaald dieet te volgen. Geduld en consistentie is ‘key’ :slight_smile: