FIT.nl

Middag trek in veel eten en zoet


#1

Hi,

Ik ben al een tijd bezig met het bijhouden van mijn voeding inname en het overgaan op een gezonde levensstijl.
Elke ochtend begin ik met goede hoop en plannen met een bak yoghurt met fruit en 's middags lunch ik met een heerlijke salade. Verder eet ik de rest van de dag redelijk veel fruit, komkommer en snacktomaatjes.

Nu is het probleem dat ik elke dag rond een uurtje of 4 al mijn motivatie om gezond te eten verlies. Ik krijg oneindige trek naar chocolade, pindakaas, en eigenlijk alles wat maar eetbaar is.
Ook ben ik 's middags als ik uit mijn werk kom erg moe, wat er dan in resulteert dat ik het liefst met een reep chocolade en een pot pindakaas op de bank neer plof en niet meer opsta om een gezonde maaltijd te koken. Het liefst bestel ik dan iets van sushi of besluiten we iets ongezonds en snels te eten of we gaan het terras op.

Nu denk ik dat als ik de middagdip weet te voorkomen, dat ik me dan makkelijker kan houden aan een gezond eetpatroon.

Hebben jullie tips?
Ik ben allergisch voor tarwe (spelt en rogge etc. kan wel) en eet het liefst vegetarisch (ik eet wel vis etc.)


#2

Hoi Jes,

Goed bezig! Het zal niemand altijd meevallen om 1,2,3 een ander eetpatroon te hebben. Ik heb een paar tips die voor mij erg hebben geholpen.

  • voordat ik van werk naar huis ga rond 4 uur een bak kwark of skyr eten, vult goed en veel eiwitten
  • wekelijks boodschappen doen, plannen wat je elke avond eet. Eventueel kan je ook preppen, maar daar ben ik erg slecht in / staat mij tegen.
  • wat je niet in huis hebt, kan je niet eten! :slight_smile:

Een goede opmerking die @j.vandermark maakte, eet je overdag voldoende koolhydraten? Dit hangt ook samen met je energielevel.


#3

Hoi jes,

Goed dat je je verhaal deelt. Heb je veel stress op je werk? Hoe zit het met je slapen? En eet je overdag niks meer (naar je lunch?)


#4

Ik heb hier ook last van gehad, echter bij mij kwam het door een klein eiwit te kort. Toen ik meer eiwitten ging eten had ik de behoefte in zoetigheid helemaal niet meer.
Geen idee of het wetenschappelijk te onderbouwen is all i know is it worked for me :wink:


#5

Yoghurt met fruit, en een salade als lunch. Ik weet niet hoeveel kcal je op een dag nodig hebt en wat jij verstaat onder een salade, maar dit klinkt als wat weinig. Probeer meer eiwitten en vetten toe te voegen, dan is je snaaimoment en vermoeidheid als het goed is ook weg. Nu heb je gewoon honger op dat moment, omdat je de hele dag nog niet veel hebt gegeten.


#6

De salade die ik eet zit vol met kaas en noten, kom vaak wel uit op ongeveer 500kcal, dus op zij zou dat genoeg moeten zijn?

Verder eet ik tussen mijn ontbijt en lunch en tussen lunch en diner vaak fruit of groentes.

Maar dat van die koolhydraten is wel een goed idee, ik weet nog niet zo lang dat ik niet tegen tarwe kan en heb het dus eigenlijk gewoon geschrapt uit mijn dieet zonder een vervanger te zoekenā€¦

Verder gaan deze eetgewoonten me wel goed af, ben onderhand al bijna 10kg lichter! Zit echt tegen de laatste paar aan nu, misschien dat het daarom ook lastiger wordt?


#7

Yes, daar kun je wel vanuit gaan. Hoe meer je afvalt, des te minder calorieƫn je lichaam verbrandt. Wil je verder afvallen, raden we je aan om meer te bewegen, zodat je meer calorieƫn verbrandt en netto weer afslankt.


#8

Nog twee ideeƫn ter aanvulling op alle goede suggesties die al zijn gegeven:

  • Hoeveel kcal eet je ongeveer aan fruit/snackgroenten door de dag heen? Waarom zou je een deel daarvan niet vervangen voor bijv. wat chocola? Als dat je cravings stilt, en je daarnaast een deel van je groentesnacks houdt om je op te vullenā€¦ qua microā€™s kom je met je ontbijt en salade toch al een eind.
  • Je zegt dat je lunch ca. 500kcal bevat. Het kan de moeite waard zijn om die kcal een paar dagen te verdelen over 2 maaltijden (bijv. 350 als lunch en 150 als snack rond 3) om te kijken of je je daar beter bij voelt. Misschien liggen meerdere, kleinere maaltijden je (in dit stadium) gewoon beter?