FIT.nl

Methoden om je training mee af te wisselen


#1

Dropsets, supersets, negatief trainen en onderaan pauzeren zijn zo even wat fitnessmethoden die je kunt toepassen om een andere impuls aan je training te geven en of sneller klaar te zijn.

Het principe van dropsets pas ik zelf geregeld toe bij isolatieoefeningen zoals de biceps curl. Je pakt bijvoorbeeld eerst 15 kg tot falen, dan gelijk naar 12 kg tot falen en dan nog 6 kg tot falen. Goed voor de pomp. Ik zou deze methode niet bij elke oefening doen. Hierdoor kan je jezelf namelijk overbelasten.

Supersets.
Ook supersets pas ik toe. Ik pak bijvoorbeeld een setje bankdrukken en vervolgens doe ik gelijk daarna de lat pull down. Daarna neem ik rust. Het voordeel bij deze methode is dat je minder rust hebt en hierdoor sneller klaar bent. Daarnaast hoef je ook minder te wachten. Dat vind ik zelf leuker

Negatief trainen
Negatief trainen doe ik zelf niet zo vaak. Bij deze methode heb je namelijk een spotter nodig. Vooral als je zwaar gaat. Je pakt bijvoorbeeld 20 procent meer gewicht bij bankdrukken dat je 1 keer kan wegdrukken vervolgens laat je het gewicht alleen zakken en helpt iemand je mee om het gewicht omhoog te duwen.

Onderaan pauzeren
DIt kan bijvoorbeeld bij de paused squat of de paused bench press. Je houdt het gewicht onderaan 1 seconde vast. Een voordeel is dat je de oefening extra goed uitvoert.

welke trainingsmethoden passen jullie toe?