FIT.nl

Mening gevraagd

Vraag aan de specialisten…

Even ik in het kort:

  • 43 jaar
  • 90 kg
  • 188 cm
  • BF 18% (7-punts huidplooimeting)

Na heftige jaren (scheiding) en inmiddels een jaar gestopt met roken nu een paar maanden geleden het trainen weer opgepakt. 3 x in de week split schema… voel me fantastisch en merk dat mijn lichaam verandert in positieve zin. Ik ben in 3 maanden van een BF van 25% naar 18% gegaan door hard te trainen en goed op mijn voeding te letten. Tot nu toe consequent zo’n 300 KCal onder mijn onderhoud gaan zitten en dus 2000 - 2200 Kcal per dag. Eiwitten op ongeveer 150 gram per dag en verder normale gezonde voeding (veel groente) met beperkt aardappelen en brood etc. Over mijn hele lichaam zit relatief weinig vet maar mijn buikje ben ik nog niet helemaal kwijt. Ik ben mij ervan bewust dat dat op mijn leeftijd ook iets moeilijker gaat dan toen ik 25 was maar ik merk al wel duidelijk afname van vet.

Nu wil ik op trainingsdagen naar een kleine plus, dus ongeveer 2800 Kcal en op rustdagen op onderhoud gaan zitten. Hier weer creatine aan toevoegen en proberen zo mijn gains op te schroeven. Nu vraag ik mij af of dat de juiste manier is… Enerzijds moet ik misschien eerst naar een lager vetpercentage maar ik ben bang dat ik dan teveel spiermassa inlever. Vandaar dat ik aan deze methode denk… Wellicht kan ik dan langzaam iets meer massa opbouwen en toch mijn vetpercentage verlagen. Of gaat dit niet werken?

Graag jullie mening hierover…

Volgens mij doet creatine niet veel meer met de “gains” als je hier meer van neemt, je spieren kunnen meer aan omdat je spieren meer “kracht” kunnen leveren bij een oefening. (CTP) Creatine Tri Phosfaat is een lichaam eigen stof, dus als je daar wat meer van neemt, zit er meer in de tank aan energie van die spier.

Het eerste waar ik aan denk met mijn gedegen kennis m.b.t spierverlies en vetpercentage en voeding:
Als je spier wil aankomen, meer eiwitten nuttigen. Als je meer spier aankomt en dan “verdwijnt” het buikje sneller omdat de spieren meer vorm beginnen te krijgen.

Als iemand anders van een andere mening is… let me know.

Tja, beide kan niet echt tegelijk. Je hebt energie nodig om spieren te bouwen (na de initiele start fase) en om sterker te worden. Voor afvallen heb je een netto negatieve balans nodig. Zou nu eerst op massa gaan focussen. Volgens mij ben je prima bezig!

KKC gaf het ook al aan, zorg verder voor goede eiwit inname (1-2 gr/kg)

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je kan wel spier opbouwen en vet verliezen mits je bepaalde punten op orde hebt. Zoals slaap, eiwit inname, voldoende energie, water enz…

2 likes

Wanneer je spier opbouwd en je rekening houdt met een lagere kcal opname… dan val je waarschijnlijk zelfs sneller af dan wanneer je aan het fietsen bent.
Ik zou dus beginnen met krachttraining als iemand bij mij met een afval vraag komt… en dit in combinatie met een lagere kcal opnamen.

1 like