FIT.nl

Meal prep ideen

Wat is jouw favoriete meal prep?

Ik ben bezig met een artikel en het verzamelen van wat recepten zodat mensen een mooi overzicht hebben.

Ben benieuwd!

1 Like

Dit zijn wel vaak recepten die ik voor meerdere dagen kook (bijv 2-3 dagen). 150 gram ongekookt is behoorlijk veel, maar dat komt omdat ik aan het aankomen ben.

**Recept 1:**per maaltijd
Kip of koolvis 100 gram
ZilverlviesRijst 150 gram ongekookt
Pa­tak’s Mild cur­ry pas­te (half potje voor 2 dagen) met slagroom light
Broccoli 250 gram
Ui knoflook halve uit 1 teen

Recept 2: per maaltijd
Pasta(volkoren macaroni of volkoren spaghetti) (150 gram ongekookt)
Bouillonblokje (half)
magere gehakt (biologisch betaalbaar) 100 gram of tonijn (1 blikje)
Gezeefde tomaten 200 gram soms ook tomatenpurree
Laurierblaadje italiaanse kruiden(1 blaadje, 1 theelepel)
Waspeen (100 gram)
Broccoli of andere groente (tomaten)(totaal 250 gram)
Ui knoflook (halve ui,1 teen knoflook)

Recept 3:
Varkensreepses (biologisch betaalbaar)(100 gram)
ZilverlviesRijst150 gram
Nasi: eigen kruiden: kurkuma, curry etc.
Eigen satésaus: halfvolle melk (niet teveel), 1 eetlepel pindakaas, scheutje ketjap, sambal, klein beetje ketjup, halve teenknoflook of knoflookruiden.
Nasigroente 250 gram of 200 en dan nog en tomaat erbij
Ui knoflook(halve ui 1 teen knoflook)

0 Likes

lol, voeg me even toe op Fitnesspal.
ik hanteer een max 4 ingrediënten principe en prepp alles behalve ontbijt en pre-bed :slight_smile:
Is niks bijzonders aan en ook niet bijzonder smaakvol, wel handig :stuck_out_tongue:

0 Likes

Als je de rijst kookt voor in te vriezen laat je het dan eerst afkoelen of zet je het warm in de vriezer? Hier lees je namelijk veel verschillen over…
Wat ik zelf wil doen is het liefst kip met zilvervlies rijst en verse bonen eerst koken/bakken en dan samen in een tupperware bakje bewaren voor in te vriezen.maar nu is het wel fijn om te weten hoe jullie dat doen… @wouterduijndam miss een goede vraag voor jou aangezien k zie dat je veel mealprept…ps dan heb ik het vooral over de rijst aangezien ik weet dat je geen vlees eet…

0 Likes

Ik laat het even afkoelen en zet het daarna in de vriezer.

Wat is het verschil tussen direct invriezen of niet? :slight_smile:

1 Like

Nu eet ik niet heel veel rijst en wat ik meestal doe is als ik avond eten kook teveel koken.
Dit gebruik ik dan de volgende dag en eventueel de dag erna ook. Ik wissel veel met groentes en maak snelle salades steeds op een andere manier.

Ik sta nooit speciaal in de keuken mijn maaltijden voor de week te bereiden.

1 Like

Citaat:
Rijst die eenmaal gekookt is, kan net als ander opgewarmd voedsel bewaard worden. Toch moet er voorzichtig worden omgegaan met het bewaren van gekookte of gebakken rijst. Wie rijst op de verkeerde manier bewaart en weer opnieuw opwarmt voor een maaltijd, kan daarna flink ziek worden.

Rijst bevat, bijna van nature, de bacterie Bacillus cereus. Deze bacterie komt veel voor op planten, rijst en granen. De bacterie komt bijna overal ter wereld voor. De bacterie vormt sporen, dit zijn eencellige lichamen. Deze sporen zijn zeer goed bestand tegen hitte. Het lijkt eng om rijst te kopen met deze bacterie erin, maar dat is het niet. Bedenk dat ieder pak of zak rijst deze bacterie bevat. Dit hoeft op zich geen enkel probleem voor de gezondheid op te leveren.

Hierdoor wordt geadviseerd rijst dmv een bak in koud water vlug af te koelen en daarna in te vriezen.
Ipv warm in te vriezen (wat een hoop extra energie vraagt van je vriezer/koelkast) of langzaam te laten koelen wat de bacterie kans tot ontkiemen geeft.

1 Like

Ah interessant! @Neekesmit1992 weet jij hier meer van/ of dit klopt? :slight_smile:

2 Likes

Presies het stuk wat @Chielemans aangaf in dat stuk is het stuk waar ik op doel. Ik zie sommigr stukken voorbij komen waar dit gezegd word en andere zeggen weer net het tegen over gestelde daarom mijn vraag aan jullie…

0 Likes

Daar ben ik zeer benieuwd na!!!

0 Likes

In 3 jaar tijd ben ik nog nooit ziek geworden van rijst die ik buiten de koelkast heb laten afkoelen en daarna heb ingevroren. Ook ben ik wel eens vergeten om een bakje rijst/kip/brocolli op mn werk in de koelkast te zetten en heeft deze voor consumptie een paar uur in mijn tas gezeten :upside_down_face:.

na het lezen van dit verhaal gaat er wel wat veranderen in mijn cutfase die ik volgende maand ga beginnen.

0 Likes

Het is geen feit dat het ook zo is, maar het is een (voor mij) aannemelijk verhaal.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Als ik het zelf in vries gaat het altijd in een klein bakje in een bak koud water.
Duurt mij 10 minuten voor het voldoende afgekoeld is om het in te vriezen.
Zoals Fabian hierboven aangeeft hoeft het niet zo te zijn dat je er spastisch mee om moet gaan “want het geval dat”, maar het is in dit geval een hele kleine moeite om geruchten of waarschuwingen voor lief te nemen en het risico uit te sluiten.

Iets te warm koelen is een feit dat je koelkast (vriezer) er meer energie voor nodig heeft en dus ten koste gaat van de uiteindelijke levensduur van je koeler.
Met 1 of 2 keer in een jaar zul je daar niet veel van merken, maar doe je het elke week zal het een grotere invloed hebben (logisch).

0 Likes

Ik laat de badkuip vast vollopen om een weekvoorraad basmati-rijst te laten afkoelen :rofl:

1 Like

Pfoe goede. Ik durf dit zo 1,2,3 niet te zeggen. Het risico is er natuurlijk als je het buiten de koelkast laat afkoelen er bacteriën bij kunnen komen. Maar of dit specifiek met rijst zo werkt op de manier als beschreven durf ik niet te zeggen. Misschien leuk om uit te zoeken voor een artikel? :slight_smile:

3 Likes

Er worden hier meer ideeën geboren dan baby’s tijdens de babyboom periode.:sunglasses:

0 Likes

Het is niet de bedoeling dat je ze eerst consumeert en vervolgens in koud water uitbuikt he😅

0 Likes

Hier voor de volledigheid een linkje naar de site waaruit ik heb geciteerd.

Klik*

0 Likes

bacterien komen er dan minder makkelijk bij was de gedachte :joy::joy:

1 Like

Wat een ellende! Heb ik het dus al die tijd verkeerd gedaan🤔

1 Like

Ik ben de literatuur ingedoken en ben aan de slag met een artikel. :slight_smile: Dus binnenkort zullen we eindelijk weten hoe we rijst veilig kunnen bewaren :wink:

3 Likes