FIT.nl

Magnesium ochtend of avond?

Goedemorgen, een vraagje: ben begonnen met supplement magnesium in de hoop op beter spierherstel/minder krampen in kuit in de nacht/ochtend. Ik heb ooit gehoord dat het nogal wat uitmaakt of je in de ochtend of avond inneemt. Als ik me goed herinner is in de avond voor het slapen gaan het beste. Mensen die daar ervaring/kennis van hebben? Dank akvast!

1 like

Heb je laten vaststellen dat je een magnesiumtekort hebt?

Dit is misschien eerst handig om te doen.

Verder heb je gekeken naar andere oorzaken?

Denk aan: overbelasting/te weinig slaap/gezond voedingspatroon/stress?

1 like

Magnesium is ook geen bewezen supplement tegen spierkramp volgens mij, maar dat zou je kunnen opzoeken op

Ik gebruik het zelf ook, maar als je me nu vraagt of het echt ergens tegen helpt kan ik je daar geen goed antwoord op geven.

Heb er veel over gelezen en veel mensen gaven aan er baat bij te hebben voor spierherstel en slaap. Omerta, wat is de reden dat jij ze slikt? En hoeveel mg en ochtend of avond?

Dank voor artikel, omerta, blijkt in elk geval uit dat evt, teveel slikken geen kwaad kan, lichaam gebruikt wat het nodig heeft. Jeroen, heb dat dus niet laten vaststellen, maar heb me wel verdiept in vitamines/mineralen etc en kwam tot conclusie dat omega 3 en magnesium bijslikken zinvol zijn, omdat ik dat niet voldoende uit mijn voeding haal. Daar komt bij dat ik veel last van krampen in kuit heb en fysio daar niet echt wat mee kan doen, oorzaak is niet echt te achterhalen.

1 like

Dat het bij mensen helpt zal komen door het placebo effect en niet omdat ook echt bewezen is dat het werkt. Waarom ik het slik is een goede vraag, eigenlijk is het bij mij ook puur het placebo effect. Ik ga er ook mee stoppen als dit potje op is.

1 like

Ok helder. Placebo kan, maar lijkt me te kort door de bocht om te stellen dat dit dan in het algemeen geldt. Ik ben benieuwd :slightly_smiling_face:

Het kan inderdaad verstandig zijn om magnesium en visolie bij te nemen als je dit niet voldoende uit bijvoorbeeld je voeding kan halen. Hou er echter rekening mee dat voeding altijd voor suppletie gaat.
Daarnaast zou ik ook even inlezen over de verschillende soorten magnesium die er zijn en de effecten hiervan. De ene magnesium is de andere niet. Dit heeft ook invloed op de tijd dat je het het beste kan innemen. Daarnaast hebben sommige magnesium supplementen ook andere toevoegingen die bijdragen aan een betere opnamen van de magnesium. Ga daarom niet standaard voor het goedkoopste potje want er zit wel degelijk verschil in!
Zo kan een magnesium citraat helpen bij het sporten en kan je deze bijvoorbeeld voor het sporten nemen (pillen/capsules) of tijdens het sporten innemen (poeder vorm eventueel te combineren met andere pre / intra workout supplementen).
Kijkende wat jij aangaf mbt spierkramp etc. zou ik eerder voor een magnesium bisglycinaat gaan kijken. Deze is wat meer gefocust op ontspanning, stress verlaging, spierspanning etc. deze wordt ook wel eens gecombineerd met taurine voor beter opneembaarheid etc.
Nou is dit natuurlijk enkel een advies en niet bindend want ken jouw achtergrond etc. niet genoeg. Ga dus zelf ook nog even goed uit op onderzoek.
Daarnaast kan je veelal moeilijk teveel magnesium nemen. Het eerste wat je merkt is dat je ontlasting zachter wordt / diarree krijgt. Dan weet je dat je teveel neemt, maar dan moet je ook wel echt veel en meerdere dagen achter elkaar nemen voordat dit gaat gebeuren.

1 like

Dank voor je uitgebreide antwoord. Gisteren al gekocht, duur spul. Overigens citraat. Jullie antwoorden gelezen hebbend en nog wat erover nadenkend, had ik misschien beter kunnen laten testen, wat Jeroen suggereerde. Denk dat ik nu 200 mg, voor het slapen ga nemen, dan zal het niet snel tot overschot leiden en wie weet heeft het effect op het spierherstel en de slaapkwaliteit. Of moet je citraat juist niet in de avond nemen, BJansma?

Kijkende naar waar jou klacht het meeste plaats vind zou ik het inderdaad in de avond nemen. Magnesium (citraat) kan eventueel wat “zwaar” voor de maag zijn 's avonds en citraat wil nog wel eens iets minder rustgevend werken bij sommige mensen. Ik zou aanraden te starten met het in de avond te nemen. Mocht dit problemen opleveren zoals bijvoorbeeld last van de maag of minder goed slapen dan zou ik het verschuiven naar bijvoorbeeld de ochtend / middag.

Dank voor je antwoord!

Heb je dit gecheckt met de app van met Voedingscentrum? Mijn eetmeter?

Nee, en ik begrijp dat je dat als tip geeft… zal ook dat nog gaan bekijken. Nogmaals, ben uitgegaan van heel aantal artikelen/onderzoeken waaruit bleek dat veel nederlanders niet voldoende uit voeding halen + dat sporters meer nodig hebben.

Volgens mij valt dat best mee. Als je al een beetje afwisselt kwa voeding en bladgroente eet, zoals spinazie enz dan zit je vaak al goed hoor

Ja dat denk ik ook wel, omerta. Goede tip trouwens Jeroen, die app van voedingscentrum, veel uitgebreider dan de gratis versie van fitnesspal. Heb even gemiddelde dag ingevuld, dan kom ik op rond de 300. Dat is niet weinig, ook niet heel veel. Overweeg ipv de 400 bij te slikken, er 200 van te maken

2 likes

Gewoon gezond en gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf. Dan zit je goed qua verdeling en inname. Niet zeker of je goed bezig bent? Laat je voedingspatroon checken door een diëtist. Dit kan ook met online coaching van ons team.

2 likes

@anon51427096 je kunt magnesium makkelijk uit gewone voeding halen, zie ook: https://www.fit.nl/begrippen/magnesium

Ik zou daarom je geld besparen.
Een supplement heeft waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde als je voldoende magnesium via je voeding binnenkrijgt.

1 like

Niet voldoene bedoeld Erik natuurlijk!!

1 like

Scherp aangepasst :slight_smile:

1 like

Als het maandag ochtend is voor 11:00uur dan weet ik dat bij jou het koffie pijl nog niet heel hoog is haha. Topper!!

2 likes