FIT.nl

Leer jij van je fouten? 🤔


#1

Ik merk dat in de 10+ jaren dat ik train nog regelmatig dezelfde fouten maak. Al merk ik dat het wel steeds beter gaat. Misschien is fouten niet het juiste woord trouwens, het gaat namelijk om het proces, vallen en opstaan.

Voorbeelden zijn:

  • te snel te veel gewicht/ te grote afstand lopen/fietsen
  • onderschatten hoe lang progressie duurt
  • net te lang doorgaan met een trainingsperiode waardoor ik kleine pijntjes heb.

Het laatste jaar merk ik wel dat het steeds beter gaat: minder vaak pijntjes, meer progressie en ik maak grotere stappen qua krachtopbouw. Wat mij veel heeft geholpen is dat ik met een plan bent gaan trainen en een coach heb gevraagd die me 1 op 1 helpt. Voorheen deed ik alles op gevoel, waardoor ik zeker sterker werd en meer toffe dingen kon, maar ik merk vooral dat ik het laatste jaar écht progressie maak.

Ik ben benieuwd. Hoe is dat bij jullie? Welk ‘fouten’ heb jij gemaakt waar je van geleerd hebt?


#2

Ik leer niet van al mijn fouten.
Het zijn de diepgewortelde fouten die ik blijf maken, meestal het gevolg van eigenwijs zijn, of een afkeer hebben tegen iets.

Zo kan ik bijvoorbeeld niet trainen zoals de meeste hier.
Fitness is voor mij een leuke en ontspannen sport.
Ik train wel graag zwaar en boek progressie, maar mij zul je nooit de schema’s op zien stellen zoals dat hier en elders gedaan wordt met getallen en percentages en een heel stappenplan.
Ik ben hier denk ik wel een vreemde eend in de bijt in.

Het moet vooral leuk blijven en voor mij persoonlijk gaat die lol eraf als ik zoveel moet berekenen en plannen.
Ik wil de dagen plannen met spiergroepen per dag met de oefening waar ik op dat moment het meest zin in heb.

Dat zal bij mij niet snel veranderen ben ik bang.


#3

Ik denk dat je elke dag ‘fouten’ maakt waarvan je leert of kan leren. Het is net hoe belangrijk jij het vindt om van deze fouten te leren. Ik maakte voorheen tijdens het squatten altijd “fouten”. Maar ik was niet zo gedreven dat ik dit de squat perfect wou uitvoeren. Toen ik mij meer ben gaan focussen op het squatten en het leuk begon te vinden, ben ik ook meer gaan leren van mijn fouten. Omdat ik daar motivatie voor had.

Helaas maakte in begin vorig jaar de fout door te gretig te zijn. Ik wou veel porgressie boeken het het liefst zo snel mogelijk. Waardoor ik nu nog met knie problemen zit. Een fout waar ik zeker van heb geleerd. Rustig opbouwen en luisteren naar je lichaam. Wees een beetje voorzichtig met jezelf :wink:


#4

Ik snap je! Ik had precies dezelfde gedachten. En vooral in het begin is alles nieuw en boek je redelijk snel progressie, geen reden voor verandering. Tot ik een plateau had bereikt waar ik niet echt overheen kwam. Door iets serieuzer te kijken naar mijn schema en hulp een coach (credits @j.vandermark) maakte ik voorzichtig weer progressie :slight_smile:

Dus weiweet denk jij er over een tijdje ook zo over :wink: Verder natuurlijk lekker door gaan zo! Volgens mij ben jij wel lekker bezig


#5

Ik denk inderdaad dat je daar een punt hebt @Wiebren
Ik boek nog progressie dus de nood om te veranderen is niet zo hoog.
Wie weet dat dat gaat winnen van mijn koppigheid haha

Voor nu heb ik het rete naar mijn zin en heb niet het idee dat ik al op mijn plateau zit
Mocht dat moment komen ga ik @j.vandermark inhuren :joy:


#6

Interessant topic. Een plan kan zeker heel waardevol zijn, ik doe dat ook al een tijd. Alleen ik snap @Chielemans ook wel. Om lekker bezig te zijn zonder een schema.

Ik heb gedeeltelijk dezelfde punten als jij Jeroen. En al meer dan een jaar een blessure, dat komt waarschijnlijk ook doordat de belasting en belastbaarheid niet goed in balans waren. Maar dat is weer een leerproces.

Verder worden je sportprestaties heel erg beïnvloed door de 22-23 uur rondom je training. Denk aan goed slapen, ontspannen etc. Dat vind ik nog wel eens een uitdaging om onder controle te houden.


#7

Het is allemaal niet zo vreemd dat ik niet plan zie ik wel.
Het is dus meer een fase waar je in komt.

Vind dit wel een leuk topic, omdat je na gaat denken over de fouten die je in het begin maakte.
En dan kom je toch tot de conclusie dat je niet zo dom blijft als je was.

Zo met hardlopen bijvoorbeeld.
Ik ben gewend door pijntjes heen te gaan, maar ben er met hardlopen wel achter dat ik de kleine pijntjes niet moet negeren, omdat deze serieus worden de dag erna.
Dus ik maak hierin niet de fout meer om te blijven lopen met een heel klein pijntje, maar las een pauze in tot het over is.


#8

Hoe hou jij je progressie bij dan?
Ik kan niet zonder mijn schema’s, dit omdat ik dan iedere training kan zien met wat voor gewicht ik train en hoeveel herhalingen en sets.
En vooral dat ik op die manier kan zien/bijhouden dat ik wel iedere training probeer vooruit gang te boeken in mij. Rep ranges tussen 6en12 ligt een beetje aan welke oefening en dan pas met gewicht omhoog. Ik train 5dagen in de week en ik kan echt niet onthouden met hoeveel reps ik vorige training die en die oefening heb gedaan. Heel verhaal maar kort samen gevat ben ik benieuwd hoe jij het doet😅…
Je doet het in ieder geval niet verkeerd aangezien die deur al is vervangen voor een schuifpui😎


#9

Ik houd mijn progressie inderdaad in mijn hoofd bij.
Ik schrijf niets, maar onthoud.

Ik doe bijna overal 8 reps. En verhoog 2 of 2.5kg.
Dan 8-6-6, 8-8-6, 8-8-8 en dan weer omhoog.

Maar ik schrijf niks, goede training voor de hersenen ook😝


#10

Te snel willen gaan is ook mijn valkuil. Ik merk daardoor dat mijn pezen wel eens beginnen te zeuren.


#11

Jazeker en ik investeer ook in mijn fouten.

Ik ben 09-03-19 aan een training schema begonnen van 1 jaar. Dit alles om te kunnen groeien in Calisthenics.
Ik start nu bij de basis en die heb ik niet wat al een grote fout is.

Ik kan wat trucjes met mijn lichaam en ik wil daar meer uithalen.


#12

Nice, veel stabiliteit te pakken! :slight_smile: