FIT.nl

Kun je overgewicht hebben en toch nog gezond zijn? [Artikel]

Je hebt één van deze uitspraken vast wel eens voorbij zien komen. Overgewicht verhoogt het risico op verschillende ziekten, mensen met overgewicht zijn minder gezond, dik zijn is ongezond. Maar klopt dit wel? Is obesitas en overgewicht altijd ongezond? Kun je ook gezond en tegelijk te zwaar zijn?

@Neekesmit1992 legt het hier uit:

Heb je een vraag opmerking? Laat hieronder een reactie achter.

Interessant onderwerp Neeke!

Ik merk ook dat ik wel eens in de veroordelende modus kom. Goed om dit te herkennen en hiervoor op te passen.

@Neekesmit1992 er staat denk ik een faut in het artikel en wel hier:
Veel bodybuilders hebben bijvoorbeeld een gezond BMI maar wel een gezond vetpercentage.

Moet hier niet staan een ongezond BMI ??

1 like

Goed gezien, aangepast! :blue_heart:

Goed artikel! Idd een goede laatste alinea. Je kan best gezond zijn op dat moment. Maar je vergroot gewoon de kans op hart en vaat ziekte. Kortom het is niet gezond :slightly_smiling_face:

Gewicht is een indicatie van ongezondheid. Maar het gaan uiteindelijk om je vetpercentage.
Ik bedoel als ‘The Rock’ op een weegschaal zou gaan staan dan zou zijn BMI ‘gevaarlijk ongezond’ aangeven… beetje overrated als je specifiek naar die cijfers gaat kijken.

Ik ben alleen wel erg geïnteresseerd hoe je gewicht verhoogt is zonder dat je een hoog vetpercentage en spiermassa hebt. Ik bedoel dan houd je meestal van de drie pijlers alleen je vochtgehalte nog over maar toch vindt ik dat verwarrend.

voorbeeld:

Ik ben een traject in gegaan om mijn ‘gewicht te verlagen’ (eigenlijk mijn vetpercentage naar beneden).
Ik ben namelijk ‘te zwaar’. Nu heb ik mijn calorieën ingesteld op 1700kcal per dag (ik ben 26 jaar oud, 1m71 en volgens mijn weegschaal een vetpercentage van 37,8% dat is een RMR van 1680kcal en een TDEE van zo’n 2000kcal) nu heb ik een beetje geluk dat ik ondanks dat wel een ‘atletische look’ heb.

Ik tel mijn kcal dagelijks tot 1600kcal zodat ik weet wanneer ik nog in mijn deficit zit. die extra 100kcal heb ik eraf gerekend zodat ik een soort marge heb voor ‘verborgen’ calorieën , zoals een schepje olijfolie in de pan etc. voor de rest tel ik ALLES.

Ik sport 2x in de week krachttraining (dit doe ik nu ong. 4 weken) een full body workout berekend op 75% van mijn 1RM.

Nu komt het… mijn gewicht gaat omhoog. MAAR, ik zit 100% in een caloric deficit, ik mag niet onder mijn RMR gaan eten en bij 14-1500 kcal krijg ik echt veel trek en dat is dus niet vol te houden.

Ook ga ik met de mountainbike naar mijn werk op ‘mooi weer’ dagen.

Nu ben ik voor mijn gevoel wel leaner geworden maar mijn gewicht gaat omhoog. Ook drink ik veel vaker en moet ik dus vaker gebruik maken van het toilet. Ondanks dat vochtverlies(?) gaat mijn gewicht heel langzaam omhoog. (klein testje gedaan: dag 1 weegschaal 200gram+, dag 2 weegschaal 200gram+ = 400gram aangekomen.)

Hoe? (Meer spiermassa? Is dat op mijn niveau (semi-gevorderd) al mogelijk?)

HOi @Nikkidutch

Heb je je gewicht gemeten over meerdere dagen? Mijn gewicht schommelt namelijk ook:

Vandaag 91.1
Gisteren 91.7
Zondag 91

Ik zou eerder ook letten op je middelomtrek en natuurlijk wat het oog ziet. Het kan ook zijn inderdaad dat je spiermassa opbouwt.

Ik ben benieuwd naar je antwoord

1 like

Hi @erikhuizenga,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb het een tijdje aangekeken en ik merk dat mijn gewicht niet omlaag gaat.
Hoewel mijn broekriem steeds een klein beetje losser komt te zitten todat ik een gaatje strakker kan.

Ik moet zeggen dat ik nu twee weken niet fanatiek sport om te kijken wat dit met mijn gewicht doet.
Maar het lijkt alsof ik compleet stilsta. Ik vraag met echt af hoe dit fenomeen in elkaar zit.

Groet,
Nikita

1 like

@Nikkidutch je middelomtrek is wel afgenomen. Heb je dat toevallig gemeten?

1 like