FIT.nl

Kun je mensen motiveren? [Discussie]

Je gedrag en gewoontes veranderen is een flinke uitdaging. Veel mensen vallen terug in hun oude gewoontes. Vaak proberen mensen dit zelf of ze schakelen de hulp van een coach in. Hierbij krijgen wij vaak de vraag of we ze kunnen motiveren. Iemand is dus op zoek naar motivatie.

Hieruit komt mijn vraag naar voren:

Geloof jij dat je iemand kunt motiveren en blijvend veranderen? Of moet dit uit de persoon zelf komen? Of kun je diegene net dat juiste duwtje in de goede richting geven?

Ik ben benieuwd naar jullie visie/gedachte! :blue_heart:

1 like

Ik ben van mening dat het uit jezelf moet komen en dat je mensen om je heen moet verzamelen die je positieve gedrag en mindset versterken.

Wel ben ik van mening dat mijn gedrag onbewust invloed heeft op het gedrag van directe collega’s.
Ik merk dat mijn collega’s steeds vaker gaan staan op kantoor en ook minder vaak vlees eten.
Ik heb ook één collega die zich er tegen afzet en juist plofkip en goedkoop varkensvlees eet om mij te jennen.
Het ding is alleen dat hij mij daar niet mee pakt, alleen zichzelf…

Interessant topic @j.vandermark

Ik denk dat je iemand kan helpen om op zoek te gaan naar wat iemand motiveert en welke factoren de motivatie eventueel ondermijnen, denk bijvoorbeeld aan onzekerheid, stress, onrealistische doelen, niet goed weten wat je belangrijk vindt, niet goed voorbereiden op moeilijke momenten. Je kunt ook iemand steunen door vertrouwen te uiten en diegene te laten deelnemen aan een groter geheel (verbonden laten voelen/samen een collectief vormen). Dat kan ook een belangrijke bron zijn wat iemand kan motiveren. Dat deed Louis van GAal heel mooi tijdens het wk in 2014.

Tot op een zekere hoogte kan je ook mensen extern motiveren via (schuld/schaamte), maar ik vraag me af hoe duurzaam dat is.

1 like