FIT.nl

Kun je een tussendoortje ook overslaan

bij body support heb ik geleerd om 3 keer een goede maaltijd te eten en 3x een tussendoortje

nu gebeurt het regelmatig dat ik s’avond helemaal geen zin in tussendoortje heb, omdat we iets later gegeten hebben en ik meestal op tijd naar bed ga.

als ik dan een tussendoortje meestal een broodje kaas of zo geen zin in heb.
moet ik het dan wel doen omdat dit voor de voedingswaar meetelt of kan ik deze ook wel schrappen. als ik geen honger gevoel heb enzo

waar doe ik goed aan?

Ligt eraan of je wilt aankomen, afvallen, of op gewicht blijven?

mijn doel is afvallen .

mijn dag is gebaseerd op 300 calorieën minder dan ik nodig heb. dus in mijn geval 2200 calorieën.

6x eten is een basis instelling bij body support. zodat het lichaam geregeld iets te eten krijg.

als is dus niet mijn tussendoortje eet mis ik dus nog meer calorieën.

Hoe weet je dat je kcal behoefte 2500per dag is? Omdat je dit denkt of omdat je dit bij hebt gehouden door dezelfde hoeveelheid kcal een paar weken te eten, dagelijks te wegen en dan kijken wat eruit komt?
Als 2500kcal echt je onderhoud is en je eet al 300kcal minder omdat je wilt afvallen. Dan zou je nog sneller kunnen afvallen door je tussen doortje weg te laten, maar dat ligt er echt aan hoe snel je zelf wilt afvallen. Hoe meer over gewicht hoe sneller je kan afvallen. Tussen 10 en 20procent minder eten dan je onderhoud is een goede richtlijn.

2 likes

Exact wat Omerta zegt, zeker niet verkeerd om te laten staan. Tenzij je te negatief in je kcal balans gaat. Goede manier om er achter te komen of je berekende onderhoud klopt is om naar de trend in je gewicht te kijken!

2 likes

mijn streven is 0,5 tot 1 kilo per week afvallen,
ik merk dat door te sporten ik echt afval

ik heb nog niet alles precies berekend hoe en wat.
ik ben nu 8 weken bezig 7 met hulp van body support.
ik ben nu 11 kg afgevallen.

in de zomer hoop ik me meer te kunnen richten op lopen en fietsen.
vanaf september/ oktober den ik wel weer naar een sportschool te gaan.
dit moet wel passen in mijn gezinsleven en met werk te combineren zijn.

Ik ken body support niet, behalve dat ik het net even gegoogelt heb. Ze werken iig anders dan ik zal werken. Ik zal eerst bij het begin beginnen. Door dus een bepaalde hoeveelheid kcal te eten dagelijks en dit voor 2 weken.
Dagelijks wegen ook 2weken lang.
Dan kun je zien wat je gemiddelde is wat je afvalt aankomt of wat je onderhoud is.
Maar dit is zoals ik het zie een beetje op de bonnefooi. Ook dit kan werken! Alleen ik zou het anders gedaan hebben.
Ben je nu afgevallen door het sporten, dat je daar door onder je kcal behoefte zit? Of val je zwz af omdat je onder je kcal behoefte eet. Dit weet je nu dus niet.
Nu ga je er zo maar vanuit dat je onderhoud 25kcal is, en dit kan toch echt flink verschillen per persoon!

1 like

via mijn zwager deze is 20 kilo kwijtgeraakt door body support.
omdat ik voor mijzelf te zwaar ben, en wel wat zie in sporten en bewuster eten ben ik hun zomer programma gevolgd.

ik ben nu 11 kilo kwijt, en daar ben ik al erg blij mee.
ik eet nu wel bewust minder dan voorheen.

hoe dat percies zit met hoeveel calorieën je moet eten en zo ben ik nu een beetje aan het onderzoeken.

je komt soms zo tegenstrijdige dingen tegen op internet.

voor mij is het ook belangrijk dat wat ik eet mijn gezin ook gewoon kan eten.

wat ze bij body support aangeven is dat je om de 2,5 uur iets moet eten. 3 normale maaltijden en 3 tussendoortjes.

wat voor mij belangrijk is is dat ik gewicht verlies. als ik moet werken sta ik de hele dag.
beweeg weining.
omdat ik in de avond ook vaak nog wel even voor mijn werk achter de pc zit lukt het niet altijd om te sporten. mijn kinderen zitten op sporten en ik vind het belangrijk om er ook voor hen te zijn.

nu in de zomer is het sporten voor hun even stil en wil ik zelf meer bewegen, gewoon omdat het goed voor me is, en ik het gevoel heb dat ik hierdoor ook afval.

hoe het precies zit met hoe vaak en hoeveel je eet weet ik niet, er zijn daar zoveel verschillende meningen over. ik wil kijken wat bij mij past.

vandaar ook de vraag of, het erg is om eens een tussendoortje te minderen als je er zelf geen zin of behoefte er toe voelt.

Wat vind je tegenstrijdig in wat je allemaal leest op het internet? Je bent niet verplicht 3normale maaltijden te nemen en 3 tussendoortjes. Het enigste voordeel wat je hier uit kan halen is dat je tussen door minder trek hebt. Maar de ene persoon vind 3 grote maaltijden fijner dan 3grote en 3kleine. Dus dat verschilt heel erg per persoon. Dat is een kwestie van proberen en kijken waar jij je fijn bij voelt zonder dat je te veel trek hebt tussen door. Ik eet zelf 4x per dag. En dan 4x per dag een lekker grote maaltijd. Smorgens om 9uur. Smiddags rond 14:00 uur. Avond eten rond 17:00uur. En savonds om 20:00uur.

2 likes

ik was al wel gewend om meer keren per dag te eten. mij dagen beginnen meestal wel vroeg als ik moet werken. (meestal tussen half 4 en 6 uur)

ik wil me er nu toe zetten om ook te weten hoe ik gezond kan eten en in de avonden en weekenden ook gezellig met gezin mee te kunnen eten. ( en ook het liefst afvallen)

@MartinvandeBeek goede vraag, ik ben nieuwsgierig wat het voor jou lastig maakt? In principe blijft de basis hetzelfde.

Een hoofdmaaltijd bestaat onder andere uit
Groente
Gezonde saus (vetarm (kokosmelk light, niet te veel boter), zelfgemaakte pastasaus etc.)
Volkoren bron: zilvervliesrijst, volkorenpasta etc.

1 like

Dat kan prima.

Het gaat om de hoeveelheid calorieën. Niet zozeer om wat je eet. Niet te lastig denken…

Dus minder opscheppen/eten als je wilt afvallen.

1 like

voor mijn werk ben ik nog wel eens later thuis, dan eet ik dus ook later.
meestal heb ik dan geen behoefte om in de avond nog iets te eten.

wat ik niet wil is te weinig eten, zodat het misschien weer tegen gaat werken.

krijg een afgewogen bord met eten, dus hoef niets op te scheppen.

heel handig

Zo en waar loop je precies tegenaan? Wat vind je lastig? Je geeft dat je al een afgewogen bord mee krijgt?

1 like

kan je ook te weinig eten
stel ik mag 2200 calorieën eten, zit daar da ook een onder grens aan?

stel ik eet 2000 calorieën, en ik verbrand er 800 door te sporten.
val ik dan extra af of is er een kans dat je te weinig eet om gezond af te vallen

Dan heb je een te kort van 800kcal wat zwz al veel is vind ik. Ligt er natuurlijk wel aan hoe groot het over gewicht is. Als het echt 10tallen kilo’s zijn dan zou je wel 800kcal minder kunnen eten om snel vet maar ook spier te verliezen. Maar onthoud dat al val je snel bijv 20kg af dan zullen de laatste kilo’s verrekte langzaam gaan. Plus op 1200kcal afvallen is niet gezond. Niet voor een man maar ook niet voor een vrouw. Maar als vrouw zijnde is dit nog wel mogelijk net voor een wedstrijd max een week langer zal ik dan niet aanraden. Een vrouw kan als ze dit te lang doet menstruatie problemen krijgen. Hoe dat bij een man zit weet ik niet! Dan mis je toch echt de nodige goede voedingstoffen. Waarom begin je niet gewoon bij het begin zoals ik uit legde in het begin van dit gesprek. Nu zit je met getallen te gooien waar je niks aan hebt.
Er zit nergens een onder grens aan. Je kan ook gewoon 0kcal eten, maar ik raad je dit af.

1 like

volgens mijfitnispal is mijn bmr 2108 calorieën per dag.

mijn eetschema is het streven om 2200 calorieën te gebruiken.
met sporten en bewegen gebruik ik ongeveer 800 calorieën.

moet ik dan 2108+800 eten - 300 om af te vallen?
kan ik gewoon 2200 blijven aanhouden.

ik val nu gem 0,5 kg per week af

er mogen nog vele kilo’s af, in de zomer zou ik best graag door inspanning 1kg willen afvallen als dat lukt

Ik zou dat niet doen. Ga gewoon eerst door met wat je al doet. Als dat goed werkt dan ben je goed bezig. Je kunt later altijd nog je calorie-inname naar beneden schroeven als het afslanken niet meer lukt.

Je moet niet te snel willen. Heb geduld :slight_smile:

2 likes

@MartinvandeBeek 1 kg is veel. 0.3-0.5 is meer realistisch om vol te houden.

Ook belangrijk om te realiseren, dat je vervolgens als je bent afgevallen minder moet blijven eten dan je voorheen gewend was. Omdat je lichaam minder energie nodig heeft. Dat is voor veel mensen lastig om vol te houden.